اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

15. مهر 1394 - 18:05   |   کد مطلب: 14208
نبود شغل پایدار برای همدانی های تحصیلکرده که نسبت به سایر استان ها از سطح بالای تحصیلات برخوردارند به دغدغه ای جدی برای جوانان و به تبع آن خانواده ها تبدیل شده است و بهبود وضعیت کسب و کار و اشتغالزایی از نخستین انتظارات مردم همدان از دولت است.
آمارهای دلگرم کننده اشتغال در همدان و حکایت تلخ افزایش کارگران فصلی تحصیل کرده

به گزارش صبح الوند، افزایش آمار بیکاری در هر منطقه و استانی می‌ تواند زمینه ساز بروز مشکلات و معضلات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و پایین آمدن روحیه امید به زندگی در میان اقشار مختلف مردم جامعه شود.

یکی از اصلی‌ ترین و مهمترین دغدغه‌ها و معضلات همه همدانی ها معضل بیکاری و دغدغه ایجاد اشتغال بخصوص در بین قشر جوان و تحصیلکرده استان است.

متاسفانه آنگونه که باید و شاید در سطح استان همدان برنامه‌ ریزی‌های لازم در راستای ایجاد اشتغال و حل معضل بیکاری انجام نشده است.

دولت های مختلف تاکنون برای حل این مشکل حرف های زیادی زده اند و راهکارهای بسیاری هم ارائه شده است اما هنوز تا بهبود اوضاع کنونی راه طولانی در پیش است.

مهمترین دلایل اصلی بیکاری در استان یکی بحث خشکسالی و دیگری کمبود صنایع تولیدی است که باعث مهاجرت جوانان جویای کار از روستاها و شهرهای کوچک استان به مرکز استان شده است.

سال هاست که مسئولان محترم هرکدام می آیند و می روند و قول تاسیس کارخانه های بزرگ جهت اشتغال جوانان استان را می دهند اما دریغ از عملی شدن یکی از این قول ها...

یک روز قول تاسیس کارخانه خودرو سازی را می دهند و دفعه بعد آن قول را به کارخانه ساخت قطعات خودرو تبدیل می کنند و... تا بلکه با ایجاد این کارخانه های بزرگ کمی از آمار بیکاری جوانان تحصیلکرده همدانی کم شود که در عمل چیزی را شاهد نیستیم و فقط هر روز بر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی استان و شهرمان افزوده می شود و به طبع آن بر تعداد بسیار بیکاران افزوده می شود.

متاسفانه بسیاری از جوانان همدانی بعد از فارغ التحصیلی و پیدا نکردن شغل مناسب به عنوان کارگران فصلی ساختمانی مشغول به کار می شوند.

کارگری شغل شریف و پر زحمتی است و ما قصد توهین به عزیزان و زحمتکشان این شغل شریف را نداریم، ولی سئوال ما اینجاست که اگر قرار بود جوانی سال ها درس بخواند و خانواده اش میلیون ها تومان خرج تحصیل وی بکنند و بعد از این همه مشقت و خرج بیاید و کارگر ساختمانی بشود پس چرا این همه درس خوانده است؟

آیا بهتر نبود از روز اول به همین شغل شریف مشغول شود و در حرفه ای مشخص کنار دست استاد کاری ماهر کار کند و خود اکنون استادکاری ماهری باشد؟

متاسفانه جذب بی حساب و کتاب دانشجو توسط دانشگاه های کشور و به تبع آن در استان معضلی جدی در اشتغال جوانان  در بازار کار و کاهش انگیزه در افراد سنین پایین را فراهم ساخته است .

در کنار این موضوع برخی مسئولان بیشتر از آن که به فکر بازار کار و ایجاد شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار در سطح جامعه باشند، از اخذ مجوز برای دایر کردن تعدادی دیگر از رشته های مختلف دانشگاهی با افتخار یاد می کنند و این یعنی افزایش جوانان تحصیلکرده بیکار در سطح استان.

استاندار:

یک هزارو 167 کارگاه جدید در همدان ایجاد شد

استاندار همدان در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان همدان در تاریخ 10 اردیبهشت 94 گفت: یک هزارو 167 کارگاه جدید در سال گذشته در این استان ایجاد شد که این امر گام مهمی در کاهش نرخ بیکاری استان به شمار می رود.

محمدناصر نیکبخت افزود: یک هزارو هشت مورد از این کارگاه ها کمتر از پنج کارگر و 159 کارگاه نیز بیش از پنج کارگر را به کار گرفته اند.

وی گفت: ایجاد این کارگاه ها موجب اضافه شدن 10 هزار و 85 نفر به آمار اشتغال استان شد که صحت این موضوع توسط آمارهای سازمان تامین اجتماعی به اثبات رسیده است اما مشکل اشتغال در استان آنچنان گسترده است که باید تلاش بیشتری در این حوزه انجام شود.

استاندار همدان اظهار کرد: آمار ارایه شده در خصوص اشتغال ایجاد شده در این استان و تلاش های انجام شده برای کاهش نرخ بیکاری موجود دلگرم کننده است اما با این وجود، آمارهای ارایه شده در رابطه با اشتغال باید راستی آزمایی شوند.

خبرنگاران مامور راستی آزمایی آمار اشتغال همدان شدند

بالاترین مقام اجرایی استان همدان در 18 اردیبهشت ماه سال جاری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نرخ بیکاری در استان همدان کاهش یافته است.

استاندار همدان گفت: این آمادگی وجود دارد که آمار اشتغال در استان همدان با حضور تیمی از خبرنگاران راستی آزمایی شود.

سال گذشته و امسال با اهتمام جدی استاندار همدان چندین همایش سرمایه گذاری در استان برگزار شد تا با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی شاهد ایجاد کارخانه ها در سطح استان و افزایش آمار اشتغال جوانان باشیم که با توجه به همه دوندگی های استاندار خدوم همدان تاکنون خروجی مثبتی را در سطح استان شاهد نبوده ایم.

محمدناصر نیکبخت از روز اولی که بر مسند استانداری همدان تکیه زد از پهن کردن فرش قرمز همدانی ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی خبر داد.

اولویت قرار گرفتن اشتغال و اقتصاد در سخنان و به نوعی در رفتار محمد ناصر نیکبخت در همه جلسات این مدت مشهود است و وی تلاش زیادی را برای تحقق سرمایه گذاری داخی و خارجی در استان شروع کرده که مورد استقبال مردم همدان نیز قرار گرفته است.

اما با وجود این آمارها تا به امروز همدانی ها شاهد پایین آمدن نرخ بیکاری در استان نبوده اند.

و باید پرسید که گره کار کجاست؟

عضو شورای شهر همدان:

نباید سرمایه گذاران را با سختگیری های بی مورد خود فراری دهیم

رضا میرزائی اظهار کرد: مسئولان و مدیران باید از فرصت سوزی بپرهیزند.

وی اظهار کرد: باید رفتار و نگرش در مدیریت اقتصادی و سرمایه گذاری در همدان تغییر کند چرا که اگر سرمایه گذار رغبتی برای حضور و فعالیت در همدان نداشته باشد معضل بیکاری حل نشده و توسعه و آبادانی نیز اتفاق نمی افتد.

و اما دغدغه مردم همدان درباره اشتغال که در اوایل شهریورماه 94 و در آستانه سفر دولت به همدان مطرح شده است هم خواندنی است:

* یکی از شهروندان همدانی که بازنشسته وزارت آموزش و پروش است درباره وضعیت اشتغال جوانان به خبرنگار ما گفت: دو فرزند پسر دارم که یکی تا مقطع کارشناسی ارشد کشاورزی و دیگری تا مقطع کارشناسی برق تحصیل کرده اند اما متاسفانه هر دو مشغول کاری غیر مرتبط با تحصیلاتشان هستند.

این معلم عزیز اظهار کرد: کار کردن اصلا عار نیست ولی اگر قرار بود که بچه های من درس بخوانند و در آخر کار منشی یا فروشنده لوازم آرایشی بشوند که اصلا چرا درس خواندند و این همه وقت خودشان و سرمایه ما را هدر دادند؟

وی افزود: وقتی دولت جوانان را به تحصیل تشویق می کند باید به فکر بعد از تحصیل آنها هم باشد که برایشان کاری فراخور تحصیلاتشان فراهم شود.

 

* محمود امیدی که یکی از هزاران نفر جوان تحصیلکرده این استان است نیز درباره خواسته های خود از دولت گفت: اشتغال و ازدواج آسان مهمترین خواسته های من و هم سن و سال هایم از دولت تدبیر و امید است.

وی اظهار کرد: همه ما جوانان انتظار داریم که دولت یازدهم به وعده های خود برای بهبود وضعیت اشتغال در همدان عمل کند و زمینه های لازم برای اشتغالزایی جوانان را در استان فراهم کند.

امیدی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معماری است افزود: طی سال های اخیر برای یافتن شغلی که متناسب با تحصیلاتم باشد تلاش فراوانی انجام داده ام اما تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته ام.

وی گفت: متاسفانه وضعیت اشتغال دیگر رفقایم نیز به همین صورت است.

این کارشناس ارشد معماری اظهار کرد: بیکاران همدانی و بخصوص جوانان مجبورند برای دوری از معضل بیکاری دست به شغل های موقتی نظیر دست فروشی، ویزیتوری، منشی گری و.. بزنند.

 

* یاسر که لیسانس ادبیات دارد و راننده تاکسی است هم به خبرنگار ما گفت: اینجا همدان است، همانجایی که مردمانش در همه مقاطع حساس با حضور در صحنه شعور بالای سیاسی و اجتماعی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

وی اظهار کرد: فراموشی حق مردم ولایتمدار همدان نیست، چرا دولت محترم از لحاظ اقتصادی و فرهنگی به استان ما نمی رسند

این راننده تاکسی افزود: خواسته همه ما از دولت مردان این است که گرانی ها کنترل شود و مشکلات اقتصادی مردم رفع شود تا هیچکس شرمنده زن و بچه خود نشود.

قطعاً مردم شریف استان همدان درخواست های فراوانی ازجمله ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و توجه بیشتر به اقشار آسیب پذیر در مناطق مختلف را از مسئولان عزیز خواستارند.

البته معقول به نظر نمی رسد که کسی انتظار برطرف شدن یک شبه این مشکلات را داشته باشد اما قطعاً با عزم ملی و مدیریت جهادی از طرف مسئولان امر، انتظار می رود شاهد برطرف شدن بیشتر این مشکلات باشیم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان