اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. مرداد 1394 - 0:08   |   کد مطلب: 13438
در حالی وزیر اقتصاد در سخنان خود از واژه مصیبت عظما برای پرداخت یارانه ها استفاده می کند که علی رغم اینکه مجلس دست دولت را برای حذف یارانه بگیران ثروتمند باز گذاشته، اماتاکنون هیچ فعالیتی انجام نشده است.
آقای وزیر اقتصاد، مصیبت عظما آن نیست، این است

به گزارش صبح الوند به نقل از  سبلانه، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار با بیان اینکه دوشنبه شب قرار است یارانه های نقدی واریز شود از واژه «مصیب عظما» برای پرداخت یارانه ها یاد کرد.

مصیبت عظمای طیب نیا در حالیست که چندی پیش زنگنه وزیر نفت نیز از چنین تعبیری برای پرداخت یارانه ها استفاده کرده بود و اظهار کرد که این یارانه ها کمر آدم هارو میشکنه.

به هر حال پرچم این مصیبت عظما بنابر دلایل ناگفته همچنان در احتزاز است و معلوم نیست چرا مسئولین با وجود این همه سختی و مصیبت حاضر نیستند دست از رویه که به آن اعتقاد داشتند بردارند و با حذف ثروتمندان از جمع یارانه بگیران هم سفره نیازمندان واقعی را سروسامان دهند و هم خودشان رخت مصیبت را از تن به در کنند.

چند روز پیش در نشست شرکت‌های خدمات گردشکری آماری ارایه شد که شاید به درد شناسایی پر درآمد ها بخورد.

آماری که گفته شد به این ترتیب است که ایرانی ها به غیر از هزینه هایی که در مسافرت های حج می کنند حدود 18 میلیارد دلار هم در سفرهای خارجی هزینه می کنند، یعنی برابر با 60 هزار میلیارد تومان، یعنی خیلی بیشتر از هزینه عمرانی کشور و یعنی حدود 10 برابر پولی که دولت پارسال برای طرح سلامت کنار گذاشته بود و توانست تا حدودی هزینه درمان مردم را کاهش دهد.

60 هزار میلیارد تومانی که 60 برابر پولی است که دولت پارسال به 5 میلیون کمیته امدادی کمک کرد و 60 هزار میلیارد تومانی که 50 درصد بیشتر از مجموع پولی هست که به 75 میلیون ایرانی در سال 93 یارانه پرداخت شده و جالب اینکه خود این افراد هم در جمع یارانه بگیران بودند.

اما چیزی که دارای اهمیت است وجود نام و نشان و تمام آمارها در خصوص این افراد است که حتی دلیل مسافرت هایشان نیز معلوم است با این حال مسئله مهم عدم توانایی دولت برای شناسایی قشر ثروتمند جامعه است.

البته برای شناسایی ثروتمندان راههای زیادی برای دولت پیشنهاد شده که از جمله آنها آمار نیروی انتظامی از صاحبان ماشین‌های گران قیمت، آمار ثبت اسناد از کسانی که خانه گران قیمت دارند و آماری از گردش مالی افراد که در اکثر کشورها از آن استفاده می شود و البته همه اینها به دلیل سرک نکشیدن به زندگی خصوصی مردم مانند نگاه کردن به نامحرم حرام اعلام شده است.

این مسایل در حالی مطرح می شود که مجلس نیز دست دولت را در حذف کردن یارانه ثروتمندان باز گذاشته است .

یادداشت از: مصطفی محمدی

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان