اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. آذر 1395 - 8:39   |   کد مطلب: 22956
وزیر اقتصاد گفت: در دوران تحریم درآمد ملی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد که برای رسیدن به سطح درآمد گذشته باید ۲ تا ۳ سال کار شود.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، علی طیب‌نیا  در حاشیه ورود به شهرستان تویسرکان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سرمایه‌گذاری مقوله‌‎ای است که صرفا به یک دستگاه یا وزارتخانه خاص مربوط  نیست، ابعاد مختلفی دارد که دستگاه‌های مختلف درگیر آن هستند.

وی با اشاره به اینکه برای نمونه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنعت گردشگری و نیروگاه متولیان خود را دارد افزود: از بُعد تامین مالی بازار سرمایه و نظام بانکی و برای بهبود فضای کسب و کار بخش‌های وزارت اقتصاد دخالت دارد.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: هماهنگ کننده و سیاست‌گذار در حوزه سرمایه‌گذاری وزارت اقتصاد است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام داده و هماهنگی ایجاد کند، تداخل بین متولیان سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه نفت یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور است عنوان کرد: بخش نفت در دوران بحران دچار آسیب شده و قادر نبودیم به اندازه ظرفیت تولید، تولید کنیم و دیگران برای ما تصمیم می‌گرفتند.

طیب‌نیا اظهار داشت: یکی از نتایج برجام این است که این محدودیت برداشته شد و کسانی که می‌گفتند برجام نتیجه‌ای نداشته امروز عنوان می‌کنند که چرا رشد تولید و صادرات نفتی داریم.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد برجام مؤثر بوده و توانسته سبب افزایش صادران نفت را فراهم کند، گفت: بخشی از رشد اقتصادی ناشی از افزایش تولید نفت است ولی خوشبختانه امسال از زمستان سال گذشته همه بخش های اقتصادی رشد مثبت داشت.

وزیر اقتصاد و دارایی تصریح کرد: انتظار ما این است آثار القایی بخش نفت با یک وقفه در بخش‌های اقتصادی شدیدتر و قوی‌تر دیده شود.

وی افزود: اگر رشد در بخش صنعت مثبت شده انتظار این است در عرصه‌های بعد نیز این رشد مثبت بیشتر شود خوشبختانه تمام بخش‌های ما رشد مثبت دارد و بخش قابل ملاحظه‌ای از رشد در بخش نفت حاصل شده است.

طیب‌نیا در پاسخ به این سوال که چه میزان زمان نیاز است که رشد اقتصادی برای مردم مطلوب باشد نیز گفت: در طول تحریم درآمد ملی 20 درصد کاهش پیدا کرده و برای اینکه به حداکثر تولید و درآمد قبلی برگردیم حداقل باید دو تا سه سال کار شود و رشدهای اقتصادی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه آثار رشد اقتصادی را مردم خواهند دید گفت: همین امروز وضع مردم نسبت به سال گذشته بهتر است ولی هنوز به سقف تولید و درآمد که مربوط به سال 90 می‌شود نرسیدیم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در یک سال گذشته علاوه بر داشتن رشد اقتصادی، بهار امسال در مقایسه مدت مشابه سال گذشته 745 هزار نفر به صورت خالص به اشتغال کشور اضافه شده که این خود یک رکورد تاریخی است.

وی با بیان اینکه آمار مربوط به تولید و اشتغال با هم تطابق دارند، تصریح کرد: در عین حال بیکاری اضافه شده و دلیل افزایش بیکاری این است که ضریب مشارکت به شکل جدی افزایش یافته است.

طیب‌نیا افزود: تعداد زیادی که امید خود را از دست داده بود و به دلیل ناامیدی در جستجوی کار نبودند اکنون امیدوار شدند این بدین معنی است که مردم آثار رشد و افزایش اشتغال به تدریج درک می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان