اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. ارديبهشت 1402 - 13:55   |   کد مطلب: 36628
۱۷۰ خانه تاريخي در همدان وجود دارد كه بايد براي آنها ارزش افزوده ايجاد كرد چرا که احياي خانه‌هاي تاريخي همدان را گامي در راستاي ثبت جهاني هگمتانه است.

به گزارش صبح الوند، حمید بادامی نجات در مراسم بازنده‌سازی و تبدیل خانه پوستی زاده به مجموعه گردشگری همدان ضمن قدردانی از اقدامات شهرداری نسبت به بازنده‌سازي بافت‌هاي تاريخي اظهار کرد: امروز کار صورت گرفته در حوزه گردشگری و سرمایه‌گذاری در شهرداری ارزشمند است و ما نيز همواره تاکید داريم همدان پایتخت تاریخ و تمدن کشوری است که خود بقای تمدن در دنیاست و در شناساندن اين موقعيت بايد اقدامات مهمي انجام داد.

وی اقدامات صورت گرفته در حوزه گردشگری را عاملي براي توسعه شهر همدان دانست و عنوان کرد: با گذشت هر سال خدمات شهرداری متنوع و بیشتر می‌شود و امروز تلاش در حوزه گردشگری و کارهای فرهنگي از سوي مديريت شهري يكي از اقدامات بزرگ به شمار مي‌آيد كه نباید از آن غفلت کرد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورا با اشاره به اینکه خانه پوستی‌زاده که سالها پیش با تلاش‌های صورت گرفته تملک شده امروز قرار است به پاتوق گردشگري تبديل شود و مردم چنين ظرفيتي را ببينند افزود: ۱۷۰ خانه مانند این خانه و شاید بهتر از آن در شهر همدان داریم که باید کاری کنیم ارزش افزوده داشته باشند، كاري كه شهرداري پیش قدم شده و بخش‌های مختلف هم بايد ورود كند.

وي با اشاره به اينكه اقدامات صورت گرفته در حوزه احياي خانه‌هاي تاريخي ارزشمند است تصریح کرد: امسال قرار است یکی از آثار شهر تاریخ و تمدن ایران زمین ثبت جهانی شود. هگمتانه اثر فاخری است که از دوره‌های گذشته براي همدان به یادگار مانده و بناست در یونسکو ثبت جهانی شود و ما نيز وظيفه سنگيني را در اين راستا داريم.

بادامی نجات با تاکید به اینکه زمينه‌سازي اقدامات در جهت ثبت جهاني هگمتانه صرفا به عهده میراث فرهنگی نيست و وظیفه همه ما در شورای شهر، استانداری و دیگر سازمانها است ادامه داد: همه باید در کنار میراث فرهنگی باشیم که این اثر به بهترین شکل و بدون هیچ مشکلی در همدان ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه حركتي كه سازمان عمراني و منطقه چهار شهرداری داشتند، یک گام مهم در راستاي ثبت جهانی هگمتانه است افزود: در بودجه شهرداري جداره‌سازي تمام پیاده‌روهای شهري نظیر اکباتان، دور میدان امام (ره)، خیابان بوعلی و شهدا پيش‌بيني شده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورا با بیان اینکه در راستاي احیای دو خانه واجد ارزش بايد با کمک میراث فرهنگی تملک بناها صورت گيرد افزود: امسال با کمک اعضای شورای شهر برای نخستین بار يك بندی در تعرفه آورده شد که مردم هیچ عوارضی برای مرمت، نگهداری، بازنده‌سازی و احیای خانه‌های تاریخی، پرداخت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این اقدام مهم در راستای تشویق مردم به مرمت آثار تاریخی و باستانی است گفت: امیدواریم فرایند طوری پیش رود که مدیریت زمان نیز صورت گیرد چرا كه اگر مردم را در احیا بافت‌هاي تاريخي یاری نکنیم، بسیاری از آثار در شهر از بین خواهد رفت در حالی که متاسفانه قبلا  چنين اتفاقاتي افتاده است.

بادامی‌نجات با بیان اینکه خوشبختانه چند اقدام در حوزه سرمايه‌گذاري نظیر اجرای پروژه بازار پرندگان از سوي شهرداری آغاز شده است خاطرنشان كرد: اين اقدام سرمایه‌گذاری برای آیندگانی است که شهر را هدایت و مدیریت كنند و تنها متکی به پراخت عوارض از سوي مردم نباشند بلكه به درآمدهای پایداری برسند که اتفاقاقات خوبی در شهر همدان در اين زمينه افتاده است.

وي با اشاره به اينكه دو كار شاخص از سوي سازمان عمران و نيز سازمان زيباسازي شهرداري در اراضي 25 هكتاري اين مجموعه در كنار فرودگاه پيش‌بيني شده است عنوان كرد: قرار است فرودگاه تاريخي كه ثبت ملي شده است، بازسازي شود و احداث گلخانه نيز در راستاي سرمايه‌گذاري اقدام خوب ديگري است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مالی و گردشگری شورا بيان كرد: اميدواريم اراضي كه در طرح جامع شهري براي همدان پيش‌بيني مي‌شود، اراضي مستعد سرمايه‌گذاري براي شهر همدان باشد تا بتوانيم در آينده بهره‌ لازم را از آنها داشته باشيم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان