اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. آذر 1397 - 19:17   |   کد مطلب: 30289
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملی ملایر از برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پاییزه باغات انگور با محوریت مدیریت آبیاری تغذیه و تنش سرما و خشکی در محل سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه این مرکز آموزش عالی خبر داد.
انگور ملایر

به گزارش صبح الوند، دکتر روح‌اله کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، افزود: پژوهشکده انگور و کشمش در نظر دارد کارگاه آموزشی با موضوع مدیریت پاییزه باغات انگور در روز چهارشنبه 21 آذر در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه برگزار کند، در همین رابطه کلیه باغداران، اساتید، کارشناسان، دانشجویان و علاقمندان می توانند در این کارگاه شرکت کنند.
وی با بیان اینکه حضور در کارگاه رایگان بوده و به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه ارائه می‌شود، ادامه داد: ثبت انگور و نظام تولید انگور ملایر به عنوان پنجاه و سومین میراث مهم کشاورزی جهان در سازمان خواربار جهانی، دستاوردی بزرگ در صنعت انگور و کشمش است و این موفقیت را به تمامی باغداران و صاحبان صنایع تبدیلی به ویژه باغداران ملایر تبریک می‌گوییم.
کریمی اظهارامیدواری کرد: حضور هرچه پررنگ‌تر پژوهشکده انگور و کشمش در تدوین برنامه جامع عمل و تعامل بیش از پیش دستگاه‌های اجرایی، جوامع روستایی و سازمان‌های مردم نهاد، باعث ارتقاء تولید، کیفیت و بهره‌وری در بخش انگور و کشمش شود.
وی تصریح کرد: پژوهشکده انگور و کشمش و دانشگاه ملایر از تمامی ظرفیت‌های علمی و اجرایی خود در جهت تحقق دستاوردهای مرتبط با ثبت جهانی به منظور رونق اقتصادی جوامع ذی‌نفع استفاده می‌کند تا در نهایت زمینه‌ساز توسعه بسته‌های تولید و رونق اقتصادی در سطح کشور و به ویژه در شهرستان ملایر شود.
سرپرست پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر توضیح داد: ثبت میراث‌های کشاورزی مهم جهانی، ابتکار عمل سازمان فائو است که از سال ۲۰۰۲ آغاز شد و هدف از این ابتکار عمل، شناسایی، معرفی و حفاظت از میراث کشاورزی جهانی است.
وی اظهار کرد: هر پرونده که درخواست ثبت در این نظام را دارد، باید واجد شرایط ۵ معیار نقش آن در امنیت غذایی و معیشت خانوارهای روستایی، تنوعزیستی کشاورزی، دانش محلی و بومی و سنتی، فرهنگ و نظام‌های ارزشی و سازمان‌های اجتماعی‌ و چشماندازهای طبیعی و گردشگری کشاورزی باشد و کشور درخواستکننده باید یک برنامه عمل جامع برای حفاظت و صیانت و توسعه آن به فائو را ارائه دهد.
کریمی یادآور شد: از میان هزاران درخواست واصله از کشورهای مختلف، پیش از این فقط 52 درخواست در کل جهان موفق به عبور از فرآیند سختگیرانه نظام ثبت فائو شده بودند که از کشورمان نظام کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان در سال ۱۳۹۳ به عنوان نخستین میراث جهانی از کشورمان نیز در میان این فهرست قرار دارد.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ برخورداری از تاریخ و تمدن ریشه‌ای در بخش کشاورزی و تنوع‌زیستی منحصربفرد، ظرفیت‌های مهمی از بعد میراث جهانی کشاورزی دارد که در تفاهمات وزیر جهاد‌کشاورزی با مدیرکل فائو به این ابعاد توجه شده و پس از ثبت کشاورزی مبتنی بر قنات در سال ۱۳۹۳ و انگور ملایر، چند پرونده دیگر نیز توسط وزارت جهادکشاورزی تکمیل و به ‌دبیرخانه میراث جهانی کشاورزی تسلیم شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان