اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. مهر 1397 - 10:33   |   کد مطلب: 29882
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امیدوار است که ابزار مالی مدنظر 1+4 برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و باز نگاه داشتن مجرای تأمین مالی ایران، چند روز قبل از شروع دور دوم تحریم‌های آمریکا، کار خود را شروع کند.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که ابزار مدنظر ۱+۴ برای ایجاد امکان تعاملات بانکی با ایران، تا پیش از نوامبر اجرایی شود؛ ماه نوامبر از ۱۰ آبان و دور دوم تحریم های آمریکا از ۱۳ آبان آغاز می‌شود.

بامداد دیروز به وقت تهران، اعضای 1+5 سابق که حالا دیگر آمریکا را در بین خود ندارند، پس از نشستی مشترک با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بیانیه‌ای خواندند و قول‌هایی دادند.

فدریکا موگرینی در بیانیه نیویورک گفته بود که اتحادیه اروپا به تعهداتش در برجام و همچنین ایجاد کانالی برای ادامه صادرات نفتی ایران و همچنین تجارت با ایران متعهد است.

قرار است که این کانال - در صورت ایجاد - به صادرات نفت، مبادلات بانکی و تجارت غیرنفتی ایران کمک کند.

امروز موگرینی در نیویورک در خصوص زمان به راه افتادن این کانال مالی که با نام «ساز و کار ویژه» شناخته می‌شود، گفته «معتقدم که تا پیش از نوامبر، این کار انجام می‌شود.»

اتحادیه اروپا پیش از این از طرح خود برای استفاده از «بانک سرمایه‌گذاری اروپا» برای کمک به ادامه تجارت با ایران خبر داده بود؛ این بانک، بازوی مالی اتحادیه اروپا برای کمک به دوستان است.

مشکلی اما پیش آمد و رئیس این بانک یک روز پیش از اعلام رسمی خبر تصمیم اتحادیه برای انجام این کار، مصاحبه کرد و گفت که بانکش نمی‌تواند ریسک تجارت با ایران را به جان بخرد. 40 درصد از سرمایه این بانک منشأ آمریکایی دارد.

دور دوم تحریم‌های ایران که از 13 آبان آغاز می‌شود، فروش نفت خام و روابط مالی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهد.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان