اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1395 - 0:36   |   کد مطلب: 19182
مقامات اتحادیه اروپا نگرانی خود را از تسلط بیشتر شرکت گاز پروم روسیه بر بازار گاز طبیعی در پی احیای خط لوله گاز مشترک با ترکیه، اعلام کردند.

به گزارش صبح الوند به نقل از رویترز، اظهارات هفته گذشته ترکیه و روسیه مبنی بر احیای خط لوله گاز طبیعی «ترک استریم» بین دو کشور ، باعث نگرانی دیپلمات های اروپایی شده است و آن را نشانه قدرت گرفتن مسکو می دانند اما تحلیل گران می گویند این پروژه، فقط لفاظی است و عملی نیست.

مقامات اتحادیه اروپا بیم آن دارند که ترک استریم، گسترش پیدا کند و با دور زدن مسیر ترانزیت اوکراین برای عرضه به اروپا، باعث افزایش وابستگی به انحصار شرکت گازپروم روسیه شود و عرضه های جایگزین از منطقه دریای خزر را محدود کند.

یکی از مقامات برجسته اتحادیه اروپا گفت: «دوستی جدید ترکیه با روسیه، در صورتی که روسیه سعی کند به جای اوکراین، ترکیه را انتخاب کند، مسئله ساز خواهد شد. برای ترکیه منطقی است که از روسیه گاز ارزان بخرد اما این مسئله، پیامدهایی هم خواهد داشت: این برای ما مسئله ساز خواهد شد.»

با این حال، تحلیلگران معتقدند روابط حسنه این دو کشور، یک سال بعد از این که ترکیه، یک هواپیمای نظامی روس را سرنگون کرد، و به ویژه با توجه به کودتای نافرجام ترکیه، کماکان شکننده است.

سیمون تاگلیپییترا، کارشناس انرژی اتاق فکر بروژ در بروکسل می گوید: «در دوران ناپایداری، اگر خردمندانه رفتار کنید، خودتان را در پروژه های زیر ساختی عظیم، درگیر نمی کنید.»

وی افزود: «مسکو و آنکارا بیش از آن که بخواهند پروژه ای را عملا پیش ببرند، مایلند نشانه های سیاسی بین هم رد و بدل کنند.»

علاقمندی روسیه به تاسیس مسیر گاز به اروپا در اطراف اوکراین، از جمله با توسعه خط لوله «نورد استریم» به آلمان، با واکنش های بسیار منفی بروکسل مواجه شده است زیرا مسکو، منطقه کریمه اوکراین را در ماه مارس 2014 تصرف کرد و اروپا را مجبور به اعمال تحریم کرد. نقش خود ترکیه در مواجهه با روسیه و به عنوان مسیر عبور انرژی، باعث انتقادهای اتحادیه اروپا از وجهه اقتدارگرای رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان شده است.

مقامات اتحادیه اروپا با احتیاط، توافق ماه آینده ترک استریم بین اردوغان و همتای او ولادیمیر پوتین را در اولین نشست خود بررسی خواهند کرد زیرا روسیه بابت سرنگونی هواپیمای خود توسط ترکیه، تحریم هایی را علیه ترکیه اعمال کرده است.

در حال حاضر، روسیه بنا دارد دو خط لوله از بین چهار خط لوله را تاسیس کند. گنجایش یک خط، حدود 15 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب گاز در سال است. این به معنی حفظ جریان گاز به سمت اوکراین، البته به میزان کمتر، بعد از انقضای قرارداد آن در سال 2019 با اوکراین است. اوکراین قصد دارد حدود 72 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را در سال 2016 صادر کند که بیش از 40 درصد عرضه گاز روسیه به اروپا است. بخشی از این خط لوله، در امتداد همان مسیر لغو شده خط لوله «ساوث استریم» است که بابت مسائل رقابتی، در اواخر سال 2014، با مخالفت اتحادیه اروپا مواجه شد.

اما «ترک استریم» از منطق متفاوتی پیروی می کند و گاز را فقط به مرز اتحادیه اروپا می رساند تا تحت قوانین اتحادیه اروپا قرار نگیرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان