اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

6. خرداد 1396 - 14:15   |   کد مطلب: 25244
مشاور ارشد سابق امنیت ملی آمریکا در زمان جیمی کارتر، در 89 سالگی در ایالت ویرجینیا درگذشت.
برژینسکی درگذشت

به گزارش صبح الوند به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری شینهوا در خبری فوری اعلام کرد «زبیگنیو برژینسکی»، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا، که بیشتر با نام  کوچک «زیگ» شناخته می‌شد، شب گذشته در 89 سالگی درگذشت.

 

خبر درگذشت این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی را دخترش میکا برژینسکی اعلام کرد. وی نوشت: «پدرم امشب راحت درگذشت.»

 

برژینسکی سیاستمدار و استراتژیست معروف لهستانی-آمریکایی، از سال 1977 تا 1981 مشاور امنیت ملی جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، بود.

 

زبیگنیو برژینسکی که در ورشو پایتخت لهستان از یک پدر دیپلمات متولد شده بود، یکی از صداهای بانفوذ در سیاست خارجی آمریکا بود.

 

او به مدت چهار سال مشاور امنیت ملی جیمی کارتر بود.

 

برژینسکی پس از پایان دوره ریاست جمهوری کارتر، به یک مشاور شناخته‌شده در زمینه مسائل بین المللی و مشاور ارشد مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی جرج‌تاون در واشنگتن تبدیل شد. وی همچنین در دانشگاه جان هاپکینز، سیاست خارجی آمریکا را تدریس می کرد. برژیسنکی اغلب مقالاتی برای روزنامه‌ها می‌نوشت و چند کتاب منتشر کرد از جمله «چشم انداز استراتژیک: آمریکا و بحران قدرت جهانی» که سال 2012 منتشر شد.

 

او همچنین در مباحث عمومی برای دادن نظر خود به ویژه در مورد سیاست خارجی آمریکا شرکت می‌کرد.

 

برژینسکی در فالز چرچ در ایالت ویرجینیا (شرق آمریکا) در گذشت.

 

میکا برژینسکی که خبرنگار ان‌بی‌سی است، افزود: «پدرم در بین دوستانش به "زیگ" و در بین نوه‌هایش به "رئیس" مشهور بود. من او را الهام‌دهنده‌ترین، دوست‌داشتنی‌ترین و فداکارترین پدری که یک دختر می‌تواند داشته باشد، می‌دانستم.»

انتهای پیام/

 

برژینسکی دموکرات بود، اما در زمینه امنیت ملی بیشتر مواضع محافظه‌کارانه داشت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان