اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. دى 1396 - 8:03   |   کد مطلب: 28194
مدیرکل‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان:
با حماسه رسانه ها میتوان به شاخصه های کتابخوانی دسترسی یافت
مدیرکل‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: حضور مردم در طرح "کتابم خوانندگان بیشتری پیدا کند" میتواند باعث افزایش منابع اطلاعاتی شود و اگر ارائه خدمات با همکاری مردم باشد و رسانه ها نیز در تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی فعال باشند میتوانیم امیدوار باشیم تا به شاخص سرانه کتاب برای هر نفر چهار جلد دست یابیم.

عاطفه زارعی، مدیرکل‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان درگفت و گو با خبرنگار صبح الوند، با اشاره براینکه طبق سند کتابخانه های عمومی کشور سرانه کتاب برای هر نفر باید چهار جلد باشد اما در استان همدان حتی به یک جلد هم نمیرسد گفت: این مسئله علل متفاوتی دارد اما یکی از علل های آن میتواند نبود منابع اطلاعاتی باشد؛ البته این آمار مختص کتابخانه های عمومی است شاید اگر کتابخانه ملی، دانشگاه ها و کانون را در نظربگیریم به هرنفر 4 جلد برسد.

 

وی با بیان اینکه منابع اطلاعاتی همچون موجودات زنده هستند که متولد میشوند و روزی میمیرند افزود: درکتابخانه ها شاخص کهنگی متون داریم و طبق بررسی های انجام شده بیش از چندین هزار منابع اطلاعاتی وجین شده و سپس از مجموعه خارج شده و این یعنی پرواز کتاب داشتیم.

 

زارعی ادامه داد: اینکه تامین منابع اطلاعاتی به کندی انجام می شود صحیح است اما علت آن است که فرایند وجین و فرسودگی متون اعمال میشود که با حذف آن ها مجموعه با روند آرام و تدریجی رشد می کند.

 

مدیرکل‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید براینکه برای تامین منابع اطلاعاتی با کمبود بودجه مواجه ایم یادآور شد: امیدواریم بتوانیم ازظرفیت مردمی درتامین منابع اطلاعاتی استفاده کنیم تا روند روبه رشدی را شاهد باشیم؛ وقتی مردم منابع اطلاعاتی را اهدا کنند و در طرح "کتابم خوانندگان بیشتری پیدا کند" شرکت کنند خواهیم دید که  منابع اطلاعاتی موجود در خیلی جاها بیشتر می شود و اگر این ارائه خدمات با همکاری مردم باشد میتوانیم امیدوار باشیم تا به شاخص مد نظر دست یابیم.

 

وی ضمن اشاره برکمبود کتابخانه های شهری و بار جمعیتی در شهرک های تازه تاسیس گفت: در حال مطالعه بر روی این موضوعات هستیم و اقداماتی در جهت رفع این مشکلات انجام داده ایم؛ در منطقه یک همدان کتابخانه نداشتیم اما با همکاری شهرداری در فرهنگسرای ولایت فضای بسیار خوبی جهت ایجاد کتابخانه در نظر گرفته شد.

 

زارعی از تاسیس کتابخانه در تالار قرآن بلوار ارم خبرداد و افزود: بخش دیگری از تالار قرآن را اختصاص به کتابخانه عمومی خواهیم کرد و امیدواریم این اتفاقات خوب تا سال اینده رخ دهد.

 

مدیرکل‌ کتابخانه‌های عمومی استان همدان در پاسخ به اینکه وجود کتابخانه در پارک بانوان که در گذشته مطرح شده بود در چه اوضاعی است و آیا عملی میشود یا خیر گفت: ما این پیشنهاد را به شورای شهر داده ایم و منتظریم تا جلسه ای با مسئولان داشته باشیم تا طرح با مجوز شهردار و شورای شهر و حمایت های شهرداری مصوب و اجرا شود. 

 

 

وی در پایان نقش رسانه ها را در تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی پررنگ دانست و تصریح کرد: در بسیاری اوقات وقتی با جامعه روبه رو میشویم شاهد آنیم که بیشتر از آن که با کتاب آشنایی داشته باشند با محصولات خوراکی آشنایی دارند و این  مشکل بخاطر تبلیغ و ترویج نادرست است، انشاالله با حماسه رسانه ها بتوانیم به شاخصه های مد نظر دسترسی پیدا کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان