اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. اسفند 1395 - 11:05   |   کد مطلب: 24287
کارشناس ارشد ایران شناسی:
صنایع دستی قدیم همدان را احیا کنیم
کارشناس ارشد ایران شناسی با بیان اینکه صنایع دستی هر منطقه جز سوغاتش به حساب می آید گفت: صنایع دستی شاخص همدان همچون سفال ، چرم و به دلیل وجود باغات گردو در همدان محصولاتی همچون منبت، مبلمان و سبدبافی هم جزو صنایع دستی همدان به شمار می آید.
صنایع دستی قدیم همدان ر احیا کنیم

به گزارش صبح الوند، فریبا نعمتی در گفتگو با صبح الوند در خصوص حفظ اداب و سنن قدیمی هر شهر گفت: حفظ آداب و سنن قدیمی همواره در فرهنگ امروزی جوامع بشری لازم و حیاتی است چراکه فرهنگ غنی قدرت نفوذ فرهنگ های بیگانه را از سرزمین ما کوتاه می کند و نمی تواند بر فرهنگ چند هزار ساله ایران باستان غلبه کند.

 

کارشناس ارشد ایران شناسی با اشاره به نقش مهم صنایع دستی در شناساندن سنن قدیمی هر شهر گفت: صنایع دستی ما همواره در گذشته فقط براساس بروز و ظهور هنر ایرانی خود را نمایان کرده است اما بعدها براساس دخالت دلالان و واسطه ها جنبه خرید و فروش به خود گرفته است و گرنه برای مثال زنان قدیمی گلیم و جاجیم را برای مصرف خود می بافتند و به ندرت و خیلی کم پیش می آمده که کار هنری خود را برای عرضه و فروش در بازار قرار دهند و اکثرا خانه هایشان مفروش و مزین به بافته ها و هنرهای خودشان بوده است.

 

 

وی افزود: همچنین با دسترسی به دستگاه های نساجی و ریسندگی در منزل لباس اعضای خانواده را تهیه می کردند و حتی برای تهیه رشته غذا با رشته بری خودکفا بودند.

 

نعمتی با بیان اینکه  به نظر همه کارشناسان صنایع دستی هر منطقه جزو سوغات همان منطقه به حساب می آید گفت:  شاخص صنایع دستی استان همدان سفال است و به دلیل وجود باغات گردو در همدان محصولاتی همچون منبت، مبلمان و سبدبافی جزو صنایع دستی همدان به شمار می آید.

 

 

وی با انتقاد به فراموش شدن برخی صنایع دستی قدیمی در همدان گفت: امروزه مهمترین چیزی که کم کم دارد از بین می رود کار گلدوزی زنان بر روی پارچه های سفید است که در قدیم زنان با کار گلدوزی بر روی پرده و یا رختخواب خانه را مزین می کرده اند.

 

کارشناس ارشد ایران شناسی قالی بافی را یکی دیگر از صنایع دستی قدیم همدان برشمرد و گفت: یکی دیگر از کارهای قدیمی این بوده که بافندگان قالی نقشه های قالی را از حفظ بر روی دار قالی نقش می زدند و براساس ذهنیات خودشان این هنر زیبا را خلاقانه به صورت نقشه خوانی در اصطلاح قدیم انجام می دادند و به فرزندان و نسل های آینده خود نیز این نقشه خوانی را آموزش می دادند و این به واقع هنر اصیل و بکر ایرانی است که امروزه منسوخ و به فراموشی سپرده شده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه تمام کارهای هنری در قدیم توسط بانوان انجام میشد گفت: اگر از این منظر نگاه می کنیم که هر منطقه چه صنایع دستی مختص به خود دارد از این منظر نیز به قضیه نگاه کنیم که نقش زنان در بروز و ظهور صنایع دستی در هر منطقه و شهرستان به چه اندازه بوده است و به طبع آن هم در تولید اقتصادی خانواده و هم آن منطقه نقش بسزایی را ایفا کرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان