اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. تير 1395 - 21:32   |   کد مطلب: 18781
معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان:
شاخص بهسازي مسکن روستايي همدان بايد به 70 درصد برسد
معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان گفت: در افق 1404 شاخص بهسازي روستايي در همدان بايد به نرم 70 درصد برسيم.

به گزارش صبح الوند، حسين افشاري در کارگروه امور زيربنايي و تامين مسکن شهرستان همدان اظهار کرد: شهرستان همدان رتبه اول و استان همدان رتبه دوم جمعيت زير پوشش بيمه عشاير و روستائيان را در کشور کسب کرده است.

وي در ادامه در خصوص موضوع آتش‌سوزي‌ها در برخي مراتع شهرستان ادامه داد: برخي افراد پسماند زراعت را آتش ميزنند، زيرا فکر مي‌کنند اگر پسماند زراعت آتش زده شود براي زمين مفيد است در حالي که با اين کار مواد مغذي خاک از بين مي‌رود و از طرفي آتش نيز قابل کنترل نيست.

معاون برنامه‌ريزي و عمراني فرماندار همدان افزود: اگر فردي عمدي يا سهوي در آتش‌سوزي زمين‌هاي کشاورزي دخالتي داشته باشد، به مراجع قضايي معرفي ميشود.

وي با بيان اينکه در افق 1404 در خصوص بهسازي و نوسازي مساکن روستايي همدان بايد به نرم 70 درصد برسيم، ادامه داد: زلزله‌اي که در بم و رودبار اتفاق افتاد صدمه‌اي به کشور وارد کرد به شکلي که هنوز نيز جبران نشده است در نتيجه دولت‌ها اهداف نوسازي و مقاومسازي را تدوين کردند.

افشاري با اشاره به اينکه انسان سالم در خانواده سالم و جامعه سالم رشد مي‌کند و يکي از ارکان خانواده سالم خانه مستحکم است، افزود: پرداختن به مشکلات روستا مثل پرداختن به مريض هدف رسيدن براي سلامتي آن مريض است تا بتواند کارکرد واقعي و شايسته خود را به منصه ظهور برساند.

وي با بيان اينکه مشکلات هر روستا با روستاي ديگر متفاوت است، ادامه داد: فرمانداري نيز به مانند جهاد کشاورزي، اجازه استفاده غير قانوني از اراضي را به کسي نمي‌دهد.

معاون برنامهريزي و عمراني فرماندار همدان با بيان اينکه يکي از امتيازات مهم شهرستان همدان فضاي سبز موجود است، افزود: مزيت شهر و روستا بايد در توسعه لحاظ شود و هر روستايي وظيفه دارد در زمينه کار خود فعاليت کند.

وي پذيرش سفته به عنوان تضمين را در مورد تسهيلات نوسازي و مقاومسازي روستايي يک نقطه درخشان دانست و اضافه کرد: با توجه به موضوع استفاده از سفته به جاي تضامين استقبال از وام بيشتر خواهد شد.

 

مديرکل بنياد مسکن استان همدان نيز گفت: نياز بخش مسکن در روستاهاي شهرستان همدان 3 هزار و 557 فقره است.

حسن ظفري با اشاره به اينکه وقتي سلايق در فرآيند کارها ورود پيدا مي‌کند باعث مي شود مردم از برنامه‌هاي دولت بي‌بهره بمانند، اظهار کرد: نظرات و سلايق محترم هستند ولي نبايد آنها را در فرآيند برنامه‌هايي که جنبه ملي دارند به کار برده شوند.

وي با بيان اينکه تاکنون براساس سهميه مصوب 11 هزار و 839 فقره سهميه به شهرستان همدان تحت عنوان بهسازي و نوسازي مسکن با رقم 117 ميليارد و 835 ميليون تومان تخصيص پيدا کرده است، اظهار کرد: از اين ميزان 10 هزار و 645 متقاضي به بنياد مسکن استان همدان مراجعه کرده‌اند.

مديرکل بنياد مسکن استان همدان با بيان اينکه از 10 هزار و 645 متقاضي 9 هزار و 577 فقره موفق به معرفي نظام بانکي شدند، افزود: از اين تعداد نيز 8 هزار و 793  فقره موفق به اخذ قرارداد شده‌اند که از اين ميزان 7 هزار و 797 مالک نيز موفق به اخذ پايان کار از مجموعه اجرايي و عمراني شدند.

وي با بيان اينکه در روستاهاي شهرستان همدان 27 هزار و 695 خانوار وجود دارند که 24 هزار و 138 خانه زندگي ميکنند، ادامه داد: نياز بخش مسکن در روستاهاي شهرستان همدان 3 هزار و 557 فقره است تا خانوار با تعداد واحد مسکوني همسان شود.

ظفري با بيان اينکه هدفگذاري شده تا افق 1404 شاخص بهسازي مسکن روستايي بايد به مرز 70 درصد برسد، افزود: امروز در شهرستان شاخص بهسازي مسکن روستايي 40 درصد است و بايد در مدت 6 يا 7 سال 30 درصد باقي مانده محقق شود که قسمتي از اين هدفگذاري در برنامه کاري سال 95 تعريف شده است.

وي با بيان اينکه برنامه کاري امسال به مصوبه اخير مصوب هيأت دولت برميگردد، افزود: ميزان تسهيلات 15 ميليون تومان ديگر پاسخگوي توليد مسکن روستايي نيست که اين 15 ميليون به 20 ميليون براي واحدهايي که قرار است در جاسازي اتفاق بيفتد افزايش پيدا کرده است.

مديرکل بنياد مسکن همدان با بيان اينکه اصل و سود پرداخت تسهيلات را دولت تقبل کرده است، ادامه داد: نظام بانکي در رابطه با پرداخت تسهيلات مسکن روستايي نميتواند الگويي را در شهرستان و استان تعريف کند.

وي با بيان اينکه در سال‌هاي گذشته تضمين تسهيلات با يک يا دو کارمند از سوي نظام بانکي تعريف مي‌شد اما اکنون اخذ سفته زنجيره‌اي به عنوان ضمانت در مصوبه دولت به تصويب رسيده است، افزود: منتظريم در 45 روز آينده سهميه استان‌ها اعلام و با بانک‌هاي عامل هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد.

ظفري با بيان اينکه قصد مديريت زمان را داريم چراکه در همدان از آبان ماه امکان کار عمراني و اجرايي وجود ندارد، بيان کرد: ميتوان پيش از رسيدن سرما زمان را مديريت کرده و کارهاي اداري، تهيه نقشه و سير معقول را سپري کرد تا پروانه در اختيار متقاضي قرار داده شود.

وي با بيان اينکه بايد آماده بود تا به محض آمادگي نظام بانکي همه و يا حداقل 60 درصد سرمايه را بگيريم، افزود: بنياد مسکن براي نوسازي مسکن روستايي در شهرستان همدان يکهزار و 800 فقره سهميه پيشبيني کرده که 33 ميليارد و 900 ميليون تومان تسهيلات را شامل ميشود.

مديرکل بنياد مسکن استان همدان با بيان اينکه براي 750 فقره تسهيلات 20 ميليون توماني در نظر گرفته شده است، ادامه داد: سهميه تسهيلات 18 ميليون توماني نيز يکهزار و 50 فقره است.

وي با بيان اينکه رعايت مقررات ملي ساختمان به عنوان خطوط قرمز ما تلقي مي شود و اميدواريم با همدلي و همراهي اجراي مقررات ملي ساختمان را به عنوان قانون در شهرستان نهادينه کنيم، افزود: مسکن معيشت‌محور نيز به عنوان پايلوت پيشنهاد شده، اما هنوز منابع اعلام نشده است.

ظفري در ادامه در مورد استفاده از قير اعتباري، گفت: مأمن خوبي در لايحه قانون سال 94 پيش بيني شده بود و استان همدان استفاده خوبي از اين مامن داشت.

وي با بيان اينکه روستاهاي خوبي از قير اعتباري بهره‌مند شدند، اظهار کرد: سال گذشته موضوع معادلسازي به نوعي مد نظر بود اما در سال 95 به شکل محدود ميتوان از قير اعتباري در معادل‏سازي استفاده کرد.

مديرکل بنياد مسکن همدان با بيان اينکه در استان همدان تا امروز افزون بر 558 روستا عمليات عمراني و اجرايي در قالب فاز يک بهسازي آغاز شده است، افزود: عمليات عمراني و اجرايي 212 روستا نيمه تمام مانده است.

وي با بيان اينکه 346 پروژه عمليات اجرايي و عمراني بهسازي روستاها خاتمه يافته است، ادامه داد: شاخص برخوداري از فاز يک طرح هادي در استان همدان 60 درصد و در کشور 38 درصد است.

ظفري با بيان اينکه 209 فقره آبگرمکن خورشيدي براي استان سهميه داده شده که 30 مورد سهميه شهرستان همدان است، افزود: هزينه هر آبگرمکن يکميليون و 800 يا يکميليون و 900 هزار تومان در نظر گرفته شده که قسمتي به عنوان يارانه پرداخت ميشود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان