اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1395 - 9:18   |   کد مطلب: 17989
استاندار همدان با اشاره به انسداد بیش از یک هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان همدان عنوان کرد: دستگاه قضایی همراهی مناسبی در انسداد این چاه‌ها داشته و انسداد چاه‌های غیرمجاز همچنان ادامه خواهد داشت

به گزارش صبح الوند، محمدناصر نیک بخت در مراسم جشن شکرگزاری سرریز سد اکباتان همدان اظهار داشت: همیشه نگرانی وجود داشت که تکلیف تامین آب شرب و کشاورزی همدان چه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایران کشور خشک و نیمه خشکی است، عنوان کرد: ایران یک سوم میانگین بارندگی دنیا را دارد و این در حالی است که سه برابر دنیا تبخیر و تعرق دارد.

نیکبخت با بیان اینکه در مصرف و استحصال آب باید علمی و کارشناسی عمل کرد، گفت: حل مشکل آب از اولویت‌های استان همدان محسوب می‌شود که تلاش شد مدیران توانمندی در این حوزه به کار گرفته شود.

استاندار همدان با اعلام اینکه 48 درصد از کل اراضی آبی استان همدان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است، تصریح کرد: در رابطه با نوع کشت باید اقدامات ترویجی انجام شده و نوع کشت را تغییر دهیم.

وی بیان کرد: زمانی که در استان همدان کشت‌های کم‌آب بر همچون زعفران پاسخ می‌دهد چرا باید محصولات پرآب‌بری همچون سیب زمینی، هندوانه و جو کشت شود، این در حالی است که برای یک هندوانه 10 کیلوگرمی یک میلیون و 200 هزار تومان آب مصرف می‌شود.

مهندس نیکبخت با اشاره به اینکه این نوع کشت چه شکرگزاری و استفاده بهینه از منابع آبی است، عنوان کرد: تاکنون 8 میلیارد و 500 میلیون تومان یارانه برای صادرات سیب زمینی پرداخت شده ‌ولی این مسائل باید مدیریت شود.

وی با اشاره به انسداد بیش از یک هزار و 400 حلقه چاه غیرمجاز در سطح استان همدان عنوان کرد: دستگاه قضایی و انتظامی همراهی مناسبی در انسداد این چاه‌ها داشته و انسداد چاه‌های غیرمجاز همچنان ادامه خواهد داشت.

استاندار همدان با بیان اینکه بیش از 140 میلیون مترمکعب آب از محل انسداد چاه‌های غیرمجاز صرفه‌جویی شده است، اظهار داشت: این میزان معادل پنج برابر مخزن سد اکباتان بوده که صرفه‌های اقتصادی بالایی را به دنبال داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد منابع آبی استان همدان صرف کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: اگر 10 درصد در آبیاری کشاورزی از طریق ایجاد گلخانه‌ها، کشتهای کم‌آب بر و تجهیز اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار صرفه‌جویی شود معادل 10 سد اکباتان آب ذخیره خواهد شد.

مهندس نیکبخت با بیان اینکه جرای طرح داناب سبب می‌شود تا فرزندان خانوارها نسبت به آب حساسیت داشته باشند، عنوان کرد: باید اقدامات ترویجی و فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب انجام شود.

وی با بیان این اینکه شکر نعمت به معنای قدردانی آب است، گفت: برای شکرگزاری باید در عمل نیز اقداماتی داشته باشیم.

استاندار همدان با بیان اینکه در زمینه تامین آب نگرانی بسیاری وجود داشت، افزود: اقداماتی که برای تامین آب از رودخانه دره مراد بیگ انجام شد بخاطر نبود ذخیره آب در پشت سد اکباتان همدان بود.

وی با اعلام اینکه تمامی راه‌ها را برای تامین آب استان همدان رفته شده است، گفت: اما راه‌های لازم برای صرفه‌جویی آب در بخش کشاورزی انجام نشده است و نیاز است تا سازمان جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشتهای گلخانه‌ای و کم‌آب بر اقدامات اساسی انجام دهد.

مهندس نیکبخت با بیان اینکه بحران آب حیات، کشاورزی و محیط زیست را تهدید می‌کند که پایانی ندارد، اظهار داشت: همدان استان کوهستانی است و بسیاری بر این باورند که استان همدان مشکلی در تامین آب ندارد ولی امروز با کمبود منابع آبی در استان مواجه هستیم.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود نیز اظهار داشت: برای نخست بار در کشور از پسآب فاضلاب شهری برای تولید برق در نیروگاه مفتح همدان استفاده شد و وزارت نیرو این پسآب فاضلاب را به نیروگاه منتقل کرد که 25 چاه غیرمجاز نیروگاه را از مدار خارج کرده و پسآب جایگزین شود.

نیکبخت با بیان اینکه وزارت نیرو باید به تعهدات خود عمل کند و از طریق خط انتقال پساب تصفیه خانه شهر همدان به نیروگاه شهید آب مورد نیاز منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد را تنظیم کند، گفت: منطقه ویژه اقتصادی جهان آباد برای 40 هزار نفر اشتغالزایی دارد.

/انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان