اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. ارديبهشت 1395 - 8:36   |   کد مطلب: 17982
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان همدان:
نگاه انحصاری به دفاع مقدس مانع از ترویج درست آن می‌شود
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه نگاه انحصاری به دفاع مقدس مانع از ترویج آن در جامعه شده است، از تشکیل بنیادی به منظور جمع‌آوری آثاری از مجاهدت‎های سردار همدانی خبر داد.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس؛ سردار مهدی ظفری بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر لزوم توجه به ابعاد والای فرهنگ دفاع مقدس و زوایای ناشناخته آن، اظهار کرد: این دوران را باید برهه مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی دانست که البته در مقطعی از حیات انقلاب، در احیا و انتقال این تفکر عظیم دچار خطا شدیم.

وی با بیان اینکه باید امروز این خطا را جبران کرده و مؤلفه‎های این فرهنگ مقدس را در جامعه جاری و ساری کنیم، در تشریح اهمیت چرایی این فرهنگ ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دو ابرقدرت شرق و غرب با اتحاد، جنگی نابرابر و جهانی را علیه ایران اسلامی به راه انداختند که مردم در دفاع مقدس در برابر این ائتلاف شوم ایستادگی کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: جنگ در شرایطی به ایران اسلامی تحمیل شد که انقلاب ما نوپا بود و حتی ساختارها و نهادهای قدرت در آن شکل نگرفته بود.

وی با بیان اینکه با تحمیل جنگ، ایران اسلامی به فرمان امام راحل یکپارچه در مقابل دشمن ایستاد، گفت: امام خمینی(ره) در آغاز جنگ هشت ساله فرمودند «دیوانه‎ای آمده، یک سنگی انداخته و فرار کرده»؛ که این جمله امام بعدها از سوی تحلیلگران مورد توجه قرار گرفت.

*باید به دفاع مقدس نگاه راهبردی داشته باشیم

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه اعتقاد و اعتماد فرزندان این مرزوبوم به ولایت، دشمن را سر جایش نشاند، گفت: باید نسبت به اشاعه فرهنگ دفاع مقدس در جامعه اقدامی گسترده و بابرنامه داشت.

وی با تأکید بر اینکه باید به دفاع مقدس نگاه راهبردی داشته باشیم، آن را سرمایه مشترک همه ایرانیان دانست و ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس مربوط به جناح و یا گروه خاصی نیست به همین دلیل باید فاقد از نگاه سلیقه‎ای و جناحی نسبت به اشاعه این فرهنگ اقدام کنیم.

ظفری فرهنگ دفاع مقدس را برگرفته از باور مردمی دانست و ادامه داد: نظام ولایی و الهی این قدرت را دارد که آرمان‌ها را از سوی آحاد مردم به سمت بالا بکشد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس پدیده توقف‌ناپذیری است که در جغرافیای زمان جاری است، افزود: این فرهنگ باعث شد تمام معادلات دنیای شرق و غرب به هم بریزد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه گستره تحول‎زایی فرهنگ دفاع مقدس هنوز هم ادامه دارد، از مردم و مسؤولان خواست نسبت به فرهنگ دفاع مقدس تعصب داشته باشند.

وی رسالت‌پذیری و تعهدگرایی را یکی از ویژگی‎های دفاع مقدس دانست و در ادامه اظهار کرد: متأسفانه یک نگاه انحصاری مانع از ترویج این فرهنگ در جامعه شده و یا از سرعت ترویج آن کاسته است.

ظفری با بیان اینکه این نگاه انحصاری گاهی ناخواسته بوده و عمدی نبوده است، افزود: شاید بخشی از این نگاه به تعصبات فردی و قومی ـ قبیله‌ای بازمی‌گردد.

* باید از نگرش‌های صوری به دفاع مقدس کاست

وی با بیان اینکه ما یاد نگرفته‌ایم دفاع مقدس را مربوط به همه بدانیم زیرا همه مردم در کشور و هر کس به سهم خود در ایجاد این فرهنگ دخیل بوده است، خواستار توجه به این مهم شد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با بیان اینکه همه باید در انتقال این دیدگاه وارد عمل شویم، نقش رسانه‎ها را در این زمینه خاص و مهم عنوان کرد.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران در خصوص عدم تعامل مجموعه با رسانه‎ها نیز گفت: ما به دنبال عمق‎بخشی فرهنگ ایثار شهادت در سطح جامعه هستیم و به همین منظور باید از نگرش‌های صوری کاست.

ظفری با بیان اینکه صرف برگزاری مراسم‌هایی چون تجلیل از خانواده‌های شهدا و ایثارگر را نمی‎توان فرهنگسازی در حیطه ترویج فرهنگ جهاد و شهادت تلقی کرد، گفت: اگر چنین بود نباید امروز با معضلات اجتماعی مواجه می‎بودیم.

وی، نصب پوستر و بنر را نیز به معنای فرهنگسازی ندانست و افزود: باید شاخص‎های متعالی دفاع مقدس به عنوان مصداق‌های عینی برای کمک به جامعه وارد عرصه شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش برای احداث دو فاز پایانی باغ موزه دفاع مقدس اظهار کرد: باغ موزه دفاع مقدس در 6 فاز طراحی شده که تا به امروز چهار فاز آن به اتمام رسیده است.

*هزینه نگهداری باغ‌موزه دفاع مقدس بالاست اما به هر قیمتی آن را نگه می‎داریم

وی با بیان اینکه دو فاز دیگر در مرحله تکمیل است؛ یک فاز را مربوط به تصویرسازی جنگ‎های نابرابر دانست و ادامه داد: فاز دیگر دارای جلوه خاصی بوده و مشابه آن تنها در دو کشور روسیه و کره‌ شمالی وجود دارد.

ظفری با بیان اینکه به خاطر شرایط اقتصادی سال گذشته کشور، معیشت مردم را به تکمیل این دو فاز باغ موزه ترجیح دادیم، اضافه کرد: توسعه بهره‌برداری از باغ موزه نیز در دستور کار است.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌هایی با ادارات استان به منظور بازدید از باغ موزه گفت: سفرایی نیز از دیگر کشورها در طول سال از باغ‌موزه بازدید کرده و می‎‌کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان هزینه نگهداری از باغ موزه دفاع مقدس را بسیار بالا دانست و تأکید کرد: البته ما کار نگهداری این مجموعه را به هر قیمتی انجام می‎دهیم زیرا معتقدیم این کار مصداق فعالیت انقلابی است.

وی از اتخاذ تصمیماتی در استانداری همدان به منظور رفع مشکلات پیش رو در نگهداری باغ‌موزه خبر داد و گفت: خوشبختانه در استان شاهد وجود همدلی و همراهی مدیران با مجموعه هستیم.

ظفری در ادامه استان همدان را در نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کشور جزو استان‎های برتر دانست و از چاپ 108 مورد کتاب مرجع خبر داد.

*دانشنامه و دایرةالمعارف دفاع مقدس استان تدوین می‌شود

وی با اشاره به ابلاغ ساختار نگارش دانشنامه و دایرةالمعارف دفاع مقدس استان گفت: به منظور تنظیم، تهیه و تدوین این دانشنامه به دنبال عضوگیری از دانشگاه‌ها هستیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان بهره‎گیری از توان اساتید و اعضای هیئت علمی را جزء راهبردهای این کار دانست و گفت: با استفاده از اسناد و مدارک مرکز اسناد دفاع مقدس، نسبت به تدوین این دانشنامه اقدام شده است.

وی تدوین این دانشنامه را در اولویت کاری استان دانست و گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‎اهی دفاع مقدس در چشم‌انداز خود، به این دانشنامه به عنوان مرجع اسناد دفاع مقدس توجه خواهد کرد.

ظفری در پایان سخنانش با اشاره به تشکیل بنیادی به منظور جمع‌آوری آثاری از مجاهدت‎های شهید سردار همدانی اظهار کرد: کمیته بانوان بنیاد نیز ثبت خاطرات مدافعان حرم از زبان همسران و مادران شهدا را در دستور کار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان