اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. دى 1394 - 10:16   |   کد مطلب: 15735
استاندار همدان از اختصاص هزار ميليارد تومان براي حمايت و پشتيباني از صادرات کشاورزي توسط دولت تدبير و اميد در بودجه سال 95 خبر داد و خواستار استفاده استان به سهم خود از اين بودجه شد. همدان مي‌تواند بازار روسيه را از آن خود کند.
اختصاص هزار ميليارد تومان براي حمايت و پشتيباني از صادرات کشاورزي در بودجه 95

به گزارش صبح الوند، محمدناصر نيکبخت در مراسم تجليل از برگزيدگان بخش کشاورزي استان همدان، با اشاره به اينکه روسيه محصولات کشاورزي مورد نياز خود را از ترکيه تامين مي‌کرد و اکنون ترکيه‌اي در کار نيست، بيان کرد: استان همدان مي‌تواند جاي ترکيه را بگيرد و بازار روسيه را از آن خود کند.

وي با اشاره به اينکه 10 ميليارد دلار از اعتبارات صندوق توسعه ملي نيز براي حمايت و توسعه آب و مشکلات مربوط به آب سرزمين اختصاص داده شده که خود يک فرصت است، عنوان کرد: بايد از فرصت‌هاي ايجاد شده استفاده کرد و بيشترين سهميه را براي استان اختصاص داد.

نيکبخت با بيان اينکه توليدات کشاورزي مي‌تواند 9 برابر ارتقاء يابد کما اينکه تاکنون ارتقاء يافته و مستندات آن نيز موجود است، يادآور شد: ديگر امکان و توان افزيش سطح زيرکشت در استان وجود ندارد بنابراين بايد سعي کنيم براي صادرات، توليد داشته باشيم نه اينکه مازاد توليد را صادر کنيم.

وي با بيان اينکه اگر براي صادرات، محصولات با کيفيت توليد نکنيم مشتري جذب نخواهد شد، تاکيد کرد: اکنون بهترين بازار دنيا براي استان همدان، روسيه است، پس بايد تلاش کرد تا اين بازار را به دست آورده و حفظ کنيم.

استاندار در ادامه گفت: در منطقه شاهد بحران‌هاي دست‌ساخته‌اي هستيم که استکبار و دست‌نشاندگان آن ايجاد مي‌کنند از جمله شهادت شيخ نمر که موجبات نگراني و تاسف همه انسان‌ها را فراهم کرد و مي‌بينيم که چگونه عربستان و آل‌سعود در منطقه پيراموني ايجاد تفرقه و بحران مي‌کند.

نيکبخت با بيان اينکه هر کجا بحراني در منطقه ايجاد مي‌شود مستقيم، نيابتي و غيرمستقيم عربستان و آل‌سعود در آن بحران نقش دارد، تصريح کرد: پيش‌بيني مي‌شود آل‌سعود با ناداني‌هاي خود به سرگذشت صدام و رژيم سابق ايران گرفتار شود چرا که ديکتاتور عمري ندارد و گذاراست.

استاندار  با بيان اينکه کشاورزي عمده‌ترين بخشي است که کمترين يارانه، مزيت و حمايت را از دولت‌ دريافت مي‌کند، خاطرنشان کرد: در دنيا حدود 40 درصد به کشاورزي و کشاورزان يارانه با عناوين مختلف و غيرمستقيم پرداخت مي‌شود اما به کشاورزان ايران بيش از 15 درصد يارانه نمي‌دهند.

نيکبخت تاکيد کرد: براي کشاورز صرف کار کشاورزي زياد سودآوري ندارد اما علاقمندي کشاورز نشان مي‌دهد که مي‌خواهد به وطن، مردم، استقلال و خودکفايي کمک کند.

وي با اشاره به اينکه در گذشته حتي تا 9 ميليون تن واردات گندم داشتيم اما اکنون با تلاش کشاورزان به يک تا 1.5 تن رسيده است، ادامه داد: امسال 350 ميليارد تومان پول خريد گندم به کشاورزان استان همدان پرداخت شده است.

استاندار با اشاره به اينکه پرداخت‌هاي خريد گندم از کشاورز تقريبا به موقع انجام شد، بيان کرد: برداشت گندم همدان با توجه به شرايط آب و هوايي بعد از همه استان‌ها انجام مي‌شود اما با تاخير کمي پول کشاورزان استان پرداخت شد.

نيکبخت گفت: بانک‌ها به خوبي از بخش کشاورزي حمايت نمي‌کنند بلکه به دنبال اين هستند که به بخش خدمات زود بازده تسهيلات ارائه دهند.

وي با اشاره به فراگير شدن اجراي سيستم آبياري تحت فشار در استان، با طرح اين سوال که آيا بانک کشاورزي به تنهايي مي‌تواند تمام اراضي کشاورزي را مجهز به سيستم آبياري تحت فشار کند؟ اظهار کرد: بيش از 120 هزار هکتار از اراضي آبي استان معادل 50 درصد به سيستم آبياري تحت فشار مجهز شده به طوري که اعتبارات مورد نياز براي اجراي اين مهم توسط دولت تامين مي‌شود و بانک کشاورزي نيز همراه کشاورزان است.

استاندار بانک کشاورزي را کمک و پشتيبان خوبي براي بخش کشاورزي دانست که تمام توان خود را براي حمايت علمي و منطقي از بخش کشاورزي گذاشته است.

نيکبخت تصريح کرد: پشتيباني بانکي بخش کشاورزي بايد فراگير شود و ساير بانک‌ها نيز مانند بانک کشاورزي به اين بخش کمک کنند به طوريکه قاعدتا بانک‌ها بايد 25 درصد منابع خود را در قالب تسهيلات به بخش کشاورزي اختصاص دهند.

وي ادامه داد: احتمال مي‌دهم بانک‌ها به خوبي از بخش کشاورزي حمايت نکرده و 25 درصد منابع خود را در اختيار بخش کشاورزي قرار نداده باشند چرا که متاسفانه آنها دنبال اين هستند که به بخش خدمات زود بازده تسهيلات ارائه دهند اما طبق قانون بايد بخش کشاورزي در تسهيلات بانک‌ها ديده شود که به جد بر تحقق اين امر تاکيد داشته و از بانک‌ها گزارش عملکرد درخواست مي‌کنم.

استاندار با اشاره به عمکلرد و همکاري خوب کشاورزان در اجراي سيستم آبياري تحت فشار و انسداد چاه‌هاي غيرمجاز عنوان کرد: اگر اين رويه ادامه يابد مي‌توان اميدوار بود کشاورزي سالم و بي‌دغددغه‌اي داشته باشيم.

نيکبخت همچنين از جهادکشاورزي خواست به گلخانه‌ها نيز توجه خاصي داشته باشد و توسعه کشت‌هاي گلخانه‌اي را در دستور کار قرار دهد.

وي با تاکيد بر اينکه بايد گلخانه‌ها را تقويت کرد، ادامه داد: با توجه به آغاز جنگ آب و مصرف 93 درصدي آب استان و کشور در بخش کشاورزي بايد برنامه‌ريزي لازم براي صرفه‌جويي 10 درصدي انجام شود به طوريکه مي‌توان از اين طريق به اندازه 9 سد اکباتان آب صرفه‌جويي کرد.

استاندار  با اشاره به اين که توانايي، دانش، علاقمندي و تلاش کشاورزان و مرکزيت استان مي‌تواند موجب ارتقاء کشاورزي شود، خاطرنشان کرد: 4.5 درصد توليدات کشاورزي کشور به همدان اختصاص دارد و اين نشانگر تلاش کشاورزان است.

نيکبخت با بيان اينکه 28 درصد اشتغال و 23 درصد ارزش‌افزوده استان در بخش کشاورزي است و اين مسأله قابليت ارتقاء دارد، تاکيد کرد: استان همدان در برخي از محصولات 980 درصد با ميانگين توليدات کشاورزان برتر فاصله دارد که اين ميران فاصله مي‌تواند پر شود و کشاورزان علاوه بر تلاش‌هاي گذشته، آمادگي همکاري در اين راستا دارند، اکنون ديگر نوبت مسوولان است که با استفاده از کارشناسان، شرايط آب و هوايي و ... اين فاصله را پر کنند.

استاندار در ادامه به دو انتخابات مهم پيش‌رو اشاره کرد و گفت: انتخابات هميشه در رابطه با ارتقاء و تعالي کشور نقش اساسي داشته است.

نيکبخت يکي از دلايل توفيق دولت، حکومت و نظام جمهوري اسلامي در مذاکرات را پشتيباني مردم دانست و بيان کرد: دنيا مي‌داند که مردم در همه شرايطي که لازم باشد، حمايت خود از نظام را نشان مي‌دهند.

وي ادامه داد: اگر حضور حداکثري مردم در انتخابات را داشته باشيم قطعا گزينه‌ها و انتخاب‌ها، انتخاب‌هاي خوبي خواهند بود.

در اين مراسم با حضور نماينده ولي فقيه در استان و استاندار همدان از 38 کشاورز نمونه تجليل شد که از اين تعداد پنج نفر کشاورز نمونه ملي و بقيه کشاورزان منتخب استاني بودند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان