اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1394 - 1:06   |   کد مطلب: 13026
مدیر کل آژانس انرژی اتمی چهارشنبه به واشنگتن می رود تا توضیحاتی در خصوص جزئیات توافق هسته ای به اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا ارائه دهد.
تکاپوی سنا در آمریکا؛ تعطیلی بهارستان در ایران!

به گزارش صبح الوند به نقل از عصرهامون، در حالی که در روزهای اخیر گمانه زنی های در خصوص حضور آمانو در سنایی آمریکا وجود داشت، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه با انتشار اطلاعیه ای خبر داد، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و به دعوت 2 سناتور کنگره آمریکا چهارشنبه به واشنگتن می رود تا به اعضای کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره نقش نظارتی آژانس در اجرای توافق وین توضیح دهد.

یوکیا آمانو پیش از این گفته بود، مشی آژانس منتشر نکردن و محرمانه بودن توافق اعضا با این نهاد است، اما با وجود تاکید آمانو بر محرمانه بودن توافق ایران و آژانس سوزان رایس مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که سندی محرمانه میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل پی‌ام‌دی نگاشته شده که کاخ سفید از محتوای آن آگاه و راضی است.

 

حضور داور مذاکرات در زمین حریف

 

اما حضور داور مذاکرات هسته ای در زمین حریف از همکنون نگرانی های را در میان مقامات کشورمان بوجود آورده است احمد بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با آنا در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور آمانو در سنای آمریکا برای توضیح درباره توافق محرمانه ایران و آژانس گفت: نمایندگان مجلس ایران هم علاقه دارند، که آمانو به پارلمان کشور بیاید و درباره این توافق توضیحاتی دهد، اما ما مطمئن هستیم مدیرکل سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، هیچ‌گاه این درخواست را قبول نخواهد کرد.

 

در حالی که سیاست تیم مذاکره‌کننده آمریکا این است که نمایندگان را در جریان تمامی جزئیات قرار دهند اما در ایران مبنا محرمانه ماندن برخی جزئیات توافق هسته‌ای است.

برخی کارشناسان سیاسی بر این باورند که اگر آمانو جزئیات توافق محرمانه را در اختیار کنگره قرار دهد، آیا حاضر خواهد بود همان جزئیات را در اختیار نمایندگان مجلس ایران هم قرار دهد؟

 

تکاپوی سنا در آمریکا تعطیلی بهارستان در ایران

 

در حالی که تکاپوی سنای آمریکا برای بررسی توافق هسته ای ایران و 1+5 به شدت افزایش یافته است، نمایندگان خانه ملت در حال سپر کردن تعطیلات خود هستند، به نظر می رسد تدبیر رئیس مجلس در این برهه و ملغی کردن تعطیلات در این بازه زمانی حساس و بررسی مورد مبهم برنامه جامع اقدام مشترک از ابهامات پیرامون آن بکاهد.

 

 

بازرسان دست آموز آمریکایی در راه ایران

 

این پایان ماجرا نیست مرور سایر رفتار مغرضانه حریف نشان می دهد آنها به دنبال تقلب در مذاکرات هستند، ارنست موینز وزیر انرژی در یادداشتی درباره ترکیب اعضای بازرسانی که قرار است تاسیسات و مراکز مورد نظرشان را در ایران بازرسی کنند، گفت: هیچ یک از بازرسان امریکایی نیستند اما همه آنها در امریکا آموزش دیده اند و کاملا توجیه هستند.

مونیز با بیان اینکه برای نخستین بار است که چرخه تامین اورانیوم در یک کشور مورد نظارت قرار می گیرد، گفت: نظارت بر چرخه تامین اورانیوم، اولین بار در مورد ایران صورت می گیرد.

وی افزود: همه بازرسان آژانس (چه امریکایی باشند و چه نباشند) در آزمایشگاه لوسالاموس (محل ساخت اولین بمب اتمی دنیا) در امریکا آموزش می بینند و ابزارهای مورد نیازشان را هم ما می دهیم.

مونیز به اعضای سنا اطمینان داد که تمام لوازم و تجهیزات بازرسان آژانس در آزمایشگاه های ما ساخته شده و روی آنها کار شده است.

این یادداشت قابل تامل موینز در واقع پاسخی بود به صحبت های عراقچی که در دیدار با اعضای کمیسیون امنیت مجلس می گوید: بازرسان باید از کشورهایی باشند که با ایران روابط دیپلماتیک داشته و به طور مثال بازرسان آمریکایی و کانادایی نمی‌توانند به ایران اعزام شوند.

 

 

واکنش ایران به حضور آمانو در سنای آمریکا

 

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به حضور یوکیا آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و تلاش سناتورها برای اطلاع از متن تفاهم اخیر ایران و آژانس گفت: همان‌طور که تاکنون مشخص شده است، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است، بنابراین به طور قطع این مساله نمی‌تواند در اختیار نمایندگان سنا هم قرار بگیرد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل روشن کرده است.

رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد حضور یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنگره آمریکا و توضیح درباره نقش آژانس در برجام در دیدار با اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: این‌که مجلس یکی از کشورهای عضو از مدیرکل آژانس دعوت کند و او این دعوت را بپذیرد یا نپذیرد جزو اختیارات شخص مدیرکل است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که حضور آمانو در کنگره آمریکا می‌تواند برای ایران هم این حق را ایجاد کند چرا که مجلس ایران هم درباره چگونگی نقش‌آفرینی آژانس نگرانی‌هایی دارد؟ خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آقای آمانو دعوت جمعی از سناتورهای سنای آمریکا را پذیرفته‌اند به طور حتم اگر مجلس کشور دیگری غیر از آمریکا هم از وی دعوت کند باید چنین دعوتی را بپذیرد.

 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که اگر سناتورهای آمریکایی خواستار بیان جزییات توافق ایران و آژانس برای حل مسایل گذشته و حال شوند آمانو اجازه دارد در این‌باره توضیح دهد؟ اظهار کرد: قطعا توافق‌ها بین یک کشور عضو و آژانس که جنبه محرمانه دارد به هیچ وجه نمی‌تواند در اختیار هیچ کشور دیگری قرار بگیرد و همان‌طور که در بحث‌های کنگره هم معلوم شد، متون محرمانه بین ایران و آژانس حتی در اختیار دولت آمریکا هم قرار نگرفته است بنابراین به طور قطع این مساله در اختیار نمایندگان سنا هم نمی‌تواند قرار بگیرد.

 

نجفی تاکید کرد که "آژانس می‌داند افشا شدن متون محرمانه چه معنی دارد و ایران این موضوع را به طور کامل برای مدیرکل آژانس روشن کرده است."

حال باید ببینیم عبور آمانو از توافق محرمانه با ایران و در اختیار قرار دادن نقشه راه ایران و آژانس در اختیار سنا آمریکا چه پیامدهای خواهد داشت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان