اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. مرداد 1395 - 12:36   |   کد مطلب: 19375
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان رهبری در خصوص عدم اجرای برجام 2 و 3 و... ، گفت: رهبری در سخنان خود به این موضوع که ایران دیگر در سایر موضوعات با طرف مقابل مذاکره نمی کند اشاره کردند، به عبارتی دگیر ایشان موضوع برجام 2 و 3 را به کلی رد کرده و اجازه مذاکره در خصوص برجام 2 و 3 را نداده اند.

به گزارش صبح الوند، فواد ایزدی در گفت وگو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری و تاکید چندباره ایشان به طرف مقابل در موضوع مذاکرات اظهارداشت: در خصوص مذاکرات و توافق با طرف مقابل چند نکته وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، نکته اول اصل موضوع مذاکرات و چرایی این مذاکرات است که از ابتدای امر تاکنون نیز مسئولان وزارت خارجه و اعضای تیم مذاکره کننده بر آن تاکید داشتند لغو تحریم ها بوده است؛ در نامه رهبری نیز به رئیس جمهور در یکی از آن 9 بند آمده است که اگر ایران به تعهداتش در توافق با طرف مقابل عمل کرد، طرف مقابل نیز به این امر اقرار نماید که تحریم ها لغو شده است.

 

وی ادامه داد: متاسفانه بعضی از مسئولین وزارت امور خارجه اخیرا که شاهد عدم لغو تحریم ها از سوی طرف مقابل در فرایند مذاکرات بوده اند، صورت مسئله اصل موضوع مذاکرات را به کلی تغییر داده اند و گفته اند که ما برای لغو تحریم ها مذاکره نکرده ایم، آنها می گویند دلیل مذاکرات ما با طرف مقابل به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران در موضوع هسته ای بود، این سخن جناب عراقچی سخن انحرافی و غلطی است که در گفت وگوی ویژه خبری مطرح کردند.

 

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با رد این که موضوع برجام برای رسمیت شناختن حق غنی سازی بوده است، عنوان کرد: اگز به اظهارات مقامات مذاکره کننده ایرانی از ابتدای مذاکرات تا کنون نگاه کنیم هیچ سخنی از این موضوع که تنها برای به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران مذاکره کرده ایم پیدا نمی کنیم و مطلبی را که بارها و بارها مقامات مذاکره کننده به آن اشاره می کردند موضوع لغو تحریم ها بود که اذهان عمومی نیز نگاهشان به مذاکرات در خصوص لغو تحریم بوده است.

 

ایزدی در ادامه با بیان اینکه ایران نیازی به رسمیت دادن آمریکا به موضوع غنی سازی هسته ای اش را نداشت، افزود: ایران به دلیل آنکه عضو NPT است و بر اساس بند چهار NPT ما حق غنی سازی هسته ای داریم و نیازی به رسمیت دادن آمریکا و گروه 1+5 به موضوع غنی سازی هسته ای اش را نداریم، از کشور های عضو 1+5 چین و روسیه نیز از قبل این حق را به رسمیت شناخته بودند و مشکلی با موضوع غنی سازی ایران نداشته اند؛ چنین اظهاراتی از یک مقام مذاکره جای تامل دارد که چرا چنین موضوعی را مطرح کرده است؟ بیان کردن این موضوع مانند این است گه بگوییم برای ادامه حیات و حق زندگی کردن باید با آمریکا مذاکره می کردیم، موضوع غنی سازی ایران به مثابه حیات زندگی برای ایران است و نمیتوان بر سر موضوع حیات با شخصی مذاکره کرد.

 

وی با اشاره به گذشت شش ماه از روند اجرای توافق هسته ای و عدم لغو تحریم ها از سوی طرف مقابل، گفت: با توجه به گذشت شش ماه از روند اجرای مذاکرات تا کنون تنها بخشی از تحریم ها آنهم روی کاغذ لغو شده ولی در عمل تمامی تحریم ها به قوت خود باقی است و هیچگونه گشایشی بنابر اظهارات رهبری در زندگی مردم صورت نگرفته است و مردم ثمره برجام و توافقات را در زندگیشان به طور ملموس احساس نمی کنند.

 

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه در تشریح نکته دوم از اظهارات خود، درباره نگاه ملت ایران به آمریکا در موضوع هسته ای گفت: در یک برهه از زمان عده ای در کشور بودند و اعتقاد بر این داشتند که از طریق مذاکره با آمریکا می توان مشکلات کشور را حل کرد و آنها آمریکایی ها افرادی منطقی و قابل اعتماد تلقی می کردند؛ اما در حال حاضر با توجه به اینکه ایران در روند مذاکرات هسته ای امتیاز زیادی به طرف مقابل داد ولی طرف مقابل بجای عمل به تعهداتش هر روز بر شمار تحریم هایش افزود و خواستار بخشش امتیاز های زیادی از سوی ایران در موضوع مذاکرات است.

 

ایزدی با بیان اینکه باید دولت نسبت به رویکرد خود در برخورد با آمریکا تجدید نظر کند، بیان داشت: بر اساس تجربه ای که در این چند سال از امریکا به دست آوردیم، نیاز است که دولت برآورد جدیدی نسبت به آمریکا داشته باشد؛ عده ای در داخل کشور هستند که اعتقاد دارند با امتیاز دهی به آمریکا می توان آنها راضی به انجام عملی کرد که این باور و اعتقاد از ریشه غلط است.

 

وی افزود: مشکل آمریکا با ایران بخاطر سیاست هایی که ایران دارد نبوده است، بلکه مشکل آمریکا با ایران بر سر توانمندی های ایران همراه با سیاست هایی است که در راستای این توانمندی ها قرار گرفته است، بنابراین باید ببینیم مشکل آمریکایی ها با سیاست های ایران است یا اینکه توانمندی هایی که ایران هر روزه به آن دست پیدا می کند، اگر این موضوع برای مسئولان روشن شود می توانند سیاست ها و مواضع خود را در برخورد با آمریکایی ها تغییر دهند.

 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران تا زمانی که توانمندی خود در حوزه های مختلف از قبیل موشکی و هسته ای را ارتقا دهد، با اعمال تحریم ها از سوی آمریکا مواجه می شود، بیان کرد: اگر مشکل آمریکا با ایران بر سر اعمال سیاست ها در حوزه موشکی و هسته ای بود فشار تحریم ها را کاهش میداد، ولی در حال حاضر با توجه به اینکه ایران قلب راکتور هسته ای اراک را از سیمان پر کرد همچنین تعداد سانتری فیوژ های خود را کاهش داد، اما دیدیم که طرف مقابل هیچ قدمی در راستای اجرای توافق برنداشت و روز به روز بر فشار تحریم ها افزود، بنابر این مشکل آمریکا با ایران بر سر سیاست های ایران نیست بلکه مشکل آنها با توانمندی های موجود در کشور است.

 

ایزدی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سخنان رهبری در خصوص عدم اجرای برجام 2 و 3 و... ، گفت: رهبری در سخنان به این موضوع که ایران دیگر در سایر موضوعات با طرف مقابل مذاکره نمی کند اشاره کردند، به عبارتی دگیر ایشان موضوع برجام 2 و 3 را به کلی رد کرده و اجازه مذاکره در خصوص برجام 2 و 3 را نداده اند، زیرا برجام 1 تجربه خوبی بود تا به طرف مقابل در سایر موضوعات اعتماد نکرده و دیگر با آنها وارد مذاکره نشویم، بنا بر این با توجه به اظهارات رهبری برجام 2 و 3 به کلی منتفی است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان