اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. تير 1394 - 19:29   |   کد مطلب: 12639
معصومه ابتکار تصریح کرد: موضوع دریاچه ارومیه و ریزگردها یک شبه با یک جلسه و ظرف یکی دو سال حل شدنی نیست.
موضوع خشکی دریاچه ارومیه و ریزگردها یک شبه حل شدنی نیست/ باید حتما غرق می شدیم تا شائبه کم کاری دولت در زمینه محیط زیست حل می شد

به گزارش صبح الوند، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور در گفت و گو با سرویس سیاسی تهران نیوز؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست نسبت به برخی از مسائل مهم ملی دغدغه ندارد، اظهار داشت: بر چه اساسی دغدغه ندارد، این شائبه ها باید دلایلی داشته باشد. دولت برای مسائل محیط زیست برای دریاچه ارومیه وقت بسیار مبسوطی از جمله بزرگی از دانشگاهیان مراکز دانشگاهای و تحقیقاتی کشور و بین المللی اختصاص داده است.

وی در ادامه عنوان کرد: یک کار بسیار بی نظیری در خصوص دریاچه ارومیه شده است. برنامه تدوین و مصوب شده است و اعتبارات تدوین شده است و دستگاهها هر کدام کار خودشان را در راستای احیای دریاچه ارومیه دارند انجام می دهند.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: روندهای دریاچه ارومیه نشان می دهد که آن روند کاهش شدید مساحت دریاچه مهار شده است، و وضعیت دریاچه نسبت به قبل بهتر شده و این خیلی اتفاق مهمی است و موضوع دریاچه با یک جلسه و ظرف مدت یکی دو سال حل شدنی نیست.

ابتکار افزود: دولت اهل کارهای تبلیغاتی نیست و به این روش کار اعتقادی ندارد. و احیای آن سال ها به طول می انجامد.

وی همچنین به موضوع ریزگردها اشاره و تصریح کرد: گرد و غبار هم از همین موارد است و یک شبه و ظرف یکی دو سال حل نمی شود.

معاون رئیس جمهوری بیان کرد: منشاء گردو غبار از عراق و یک بخش آن از عربستان سعودی است و شمال آفریقا است، و این موضوع در اختیار هیچ دولتی نیست که بخواهد آن را کنترل کند.

ابتکار در ادامه گفت: با وجود شرایط ناامنی که در عراق حاکم است دولت عراق هم نمی تواند در این خصوص اقدامی انجام دهد.

وی تاکید کرد: یک بخشی از گرد و غبار هم منشاء داخلی دارد که در این بخش دولت بسیار جدی کار کرده است. ما علاوه بر اینکه یک ستاد ملی در این موضوع داریم مصوبه دولت برای این موضوع بود و ۷ الی ۸ استان منشاء این گرد و غبار ها هستند که ما در این استان ها برنامه استانی مقابله با گرد و غبار را تدوین می کنیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: در دومین سفری که برای مقابله با گرد و غبار به خوزستان داشتیم ماه گذشته بود و دستاورد بزرگ دولت آبگیری تالار هورالعظیم بود که قایق ما هم غرق شد و ما باید حتما غرق می شدیم تا شائبه کم کاری دولت در زمینه محیط زیست حل می شد.

ابتکار بیان داشت: دولت دارد کار خودش را انجام می دهد، ما برنامه خوزستان را نهایی کردیم و برنامه ملی را هم خواهیم داد و برنامه استان ها هم در حال تدوین شدن است و دولت روی این موضوع خیلی کار می کند.

وی افزود: شرایط آب و هوایی کشور شرایط سختی است و امسال نسبت به سال قبل ۱۴ در صد کاهش بارندگی داشتیم و در خوزستان این شرایط بدتر است و شرایط اقلیمی بخاطر آب و هوا در حال بدتر شدن است و این واقعیت ها را مردم باید بدانند.

معاون رئیس جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف آب برای کشور ما یک الزام است و از حد توصیه گذشته و باید اجرا شود. اگر می خواهیم مساله گرد و غبار را حل کنیم باید مشکل مدیریت منابع آب را برطرف کنیم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان