اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. تير 1394 - 10:11   |   کد مطلب: 12594
همزمان با فرارسیدن عید سعید فطر، و آغاز دور دوم سفرهای تابستانی، عدم برنامه ریزی و آینده نگری مسئولان شهر همدان بار دیگر در تعطیلات عید سعید فطر بیش از پیش نمایان شد، به نحوی که فریاد مسافران از بی‌تدبیری مسئولان بلند شد.
گلایه مسافران از بی‌تدبیری مسئولان همدانی/ گردشگرانی که دیگر به همدان نمی‌آیند+تصاویر

به گزارش صبح الوند، عید فطر سال گذشته بود که با حضور بیش از یک میلیون گردشگر و مسافر در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین مشکلات زیادی هم برای شهروندان همدانی و هم برای مسافران عزیز پیش آمد.

مشکلاتی همچون، کمبود مکان اقامتی، کمبود جای پارک، کمبود سرویس بهداشتی، کمبود نان و...

 اکنون نیز پس از گذشت یک سال دوباره همان مشکلات با شدت و ضعف در تعطیلات چند روزه آخر ماه مبارک رمضان در شهر همدان حادث شد.

در این میان اما برغم تمامی زحمات شهرداری همدان، فرمانداری و ستادهای اجرایی سفر مشکلاتی موجب رنجش خاطر مسافران شده است.

برای تهیه گزارش در پارک‌ و تفرجگاه های بسیار شلوغ شهر همدان، قبل از هر چیز جمله‌ای زیبا و حکیمانه از مقام معظم رهبری به یادم آمد، آن‌ جا که معظم‌ له فرموده بودند: " نهضت خدمت‌‌رسانی به مردم یک مبارزه‌‌ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا میکند و این‌‌جاست که باید با مبارزه و همّت و عزم راسخ وارد میدان شد." و همین جمله وظیفه مسئولان را در برابر همه داشته‌ها و ظرفیت‌ها در خدمات‌ رسانی بیشتر و بهتر دو چندان می کند.

وارد محوطه میدان باباطاهر همدان که اتفاقا مقبره شاعر دوبیتی سرای معروف ایران زمین " باباطاهر عریان " هم در این مکان قرار دارد، شدیم بخواهیم از انصاف نگذریم وضعیت به نسبت سال گذشته کمی بهتر شده بود.

سرویس بهداشتی نوسازی شده بود، سنگ فرش محوطه میدان تعویض و گل کاری و چمن کاری زیبایی در محوطه انجام شده بود، آب نمای زیبا و روشنایی کمی بهتر از گذشته شده بود.

اما باز هم همشهریان همدانی، مسافران و گردشگران از کمبودها گله می‌کردند.

هموطنان عزیزی که به عنوان مسافر مقصد گردشگری خود را همدان انتخاب کرده، معتقد بودند، شهرداری و سایر دستگاه‌ های خدمات رسان هر چه قدر که می‌خواهند عوارض و ورودی بگیرند اما به مسافر خدمات بدهند.

جعفری یکی از هموطنان عزیز که از مشهد مقدس به همدان سفر کرده است در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری صبح الوند اظهار کرد: متاسفانه در شهر دارالمومنین همدان کمبود نمازخانه و بسته بودن درب مساجد زیبنده مردم مومن این شهر نیست.

وی گفت: جهت ادای فریضه نماز که به صحن امام زاده هادی بن علی (علیه السلام) در میدان باباطاهر رفتم، اولا سرویس بهداشتی بسیار شلوغ بود، ثانیا موکت به اندازه مسافران جهت شرکت در نماز وجود نداشت.

جعفری افزود: متاسفانه کمبود نانوایی و شلوغی صف عرضه نان هم از دیگر مشکلات شهر همدان است که مسئولان باید جهت رفاه حال مردم فکری برای رفع این مشکل بکنند.

یکی از مسافران که از استان اصفهان میهمان همدان شده بود در گفتگو با خبرنگار پایگاه  تحلیلی خبری صبح الوند، اظهار داشت: این‌ گونه که معلوم است مسافران نزد مردم همدان مسلمان به حساب نمی آیند که بخواهند نماز بخوانند و طهارت بگیرند، چرا که وضعیت سرویس‌ های بهداشتی خوب نیست و ازدحام جمعیت است.

این مسافر عزیز که خود را حسین معرفی کرد، گفت: چرا بایدبیش از یک ساعت برای استفاده از سرویس بهداشتی در صف انتظار بمانیم و که هم نماز را از دست بدهیم و هم مسافرت خود را خراب کنیم.

یکی از فرهنگیان عزیز تبریزی هم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: کیوسک های راهنمایی مسافر در شهر وجود ندارد و تعداد بروشورهای مسیریابی سطح شهر همدان بسیار اندک بوده و با توجه به کمبود علائم، یافتن محل اسکان و یا نقاط دیدنی شهر به راحتی انجام نمی شود.

این معلم عزیز گفت: اولین بار است که به این همدان سفر کرده ام، همدانی ها مردمی مهربان، خونگرم و مهمان نواز هستند و لی بعضی از فروشنده ها با بی انصافی و بدی با مشتریان برخورد می کنند و قیمت اجناس خود را در این تعطیلا چند برابر کرده اند.

وی افزود: در هر طرف می چرخیم فقط با بنرها و تابلوهای نصب چادر ممنوع مواجه می شویم، در حالی که آقایانی که این بنرها را نصب کرده اند فکری جهت اسکان ما نکرده اند.

محمدی مسافری از اهواز در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، از نبود تابلوهای راهنمای مسافر در مسیر گلایه کرد و گفت: هدف از مسافرت  ما به شهر همدان بازدید از آرامگاه بوعلی، باباطاهر عریان، گنج نامه، برج قربان و دیگر امکان تاریخی و گردشگری شهر زیبای همدان بود.
وی افزود: اما برای پیدا کردن برخی اماکن ما با مشکلات زیادی مواجه بودیم چرا که تابلوهای راهنما در مسیر ورودی شهر و حتی خود شهر همدان بسیار اندک می باشد.

محمد علی یونسی، جوان شیرازی در حالی که باخانواده خود در حال پیدا کردن مکانی برای اسکان بود به خبرنگار ما  گفت: همدان با این همه زیبایی دلفریب و آب و هوای مناسب در خصوص مهمان پذیری بسیار ضعیف است.

وی اظهار کرد: ما از صبح به دنبال پیدا کردن مکان مناسب جهت اسکان خانواده هستیم اما موفق نشدیم. هرجا می رویم سوئیت اجاره کنیم با قیمت های بالای 300 هزارتومان برای یک شب مواجه می شویم.

یونسی گفت: باغ بزرگ ایرانی و میدان باباطاهر برای استقرار خانواده ها و مسافرین امکانات لازم را ندارد چرا که هم سرویس بهداشتی کم است و هم جای پارک پیدا نمی کنیم.

این جوان شیرازی افزود: بهتر است قدری مسئولان همدان به خود بیایند و به دنبال ایجاد تحول در زیرساخت‌های گردشگری شهر باشند تا مسافر فرار نکند.

وی گفت: به نظر بنده تنها کسانی که در این شهر خالصانه در حال خدمت به مردم و مسافران بوده، فقط رفتگران عزیز و زحمکتش شهرداری همدان هستند.

فروش نامناسب یخ در برخی وانت بارهایی که کثیفی از سر و کولشان بالا می رفت و نبود جایگاه مناسب برای فروش یخ از دیگر گلایه‌های مسافران در همدان بود.

اما با همه این تفاسیر باید از مسئولان استان و شهر تاریخی همدان پرسید که آن همه جلساتی که پس از حوادث عید فطر پارسال برگزار کردید کدام خروجی قابل لمسی را به دنبال داشت.

به هر حال انتظار می رود با توجه به جاذبه های طبیعی، مذهبی و تاریخی مغفول مانده همدان، در ایام مسافرپذیر تمهیداتی اندیشیده شود که میهمانان و هموطنان عزیز با خاطراتی خوش شهر را ترک کنند به نحوی که این خاطرات موجب رغبت دوباره آنان و همراهانشان جهت سفر مجدد به همدان شود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان