اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. تير 1394 - 10:50   |   کد مطلب: 12568
عید فطر، جشن بندگی و معنویت پس از یک ماه عبادت است. فصل اخلاص و تثبیت انسانیت انسان‌هاست؛ «اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود والجبروت و اهل العفو و الرحمه»
حاشیه‌ های نماز عیدفطرهمدان/از پرواز پهباد تا دیده بوسی های انتخاباتی+تصاویر

به گزارش صبح الوند، نماز باشکوه عید سعید فطر صبح امروز (شنبه 26 تیر ماه ) با حضور پرشور و معنوی مردم مؤمن، ولایتمدار و مجاهد همدان به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان در مصلی بزرگ شهر برگزار شد.

سلام بر تو که دیروز چون با ما بودی، به سختی دلبسته‌ ات بودیم، و امروز که از میان ما رفتی، از جان و دل آرزومند آمدن دوباره ات هستیم.

* امروز شنبه 27 تیرماه مصادف با اول ماه شوال؛ عید سعید فطر، نماز باشکوه عید به امامت حضرت آیت الله غیاث الدین طه محمدی و با حضور با شکوه مردم مؤمن همدان به شکرانه توفیق سی روز دلداگی، عبادت، شب زنده داری و بندگی خالصانه اقامه شد.

* امروز مردم دارالمومنین همدان همدل و همزبان در کنار هم صف کشیدند و دست‌ های نیاز خود را به سمت آسمان بلند کردند و زمزمه مقدس و روحانی « اللهم اهل الکبریا و العظمه و اهل الجود و الجبروت» در آسمان همدان اوج گرفت.

احساس جدا شدن از زمین خاکی و اوج گرفتن در فضای خلوص، تسلیم، تقوا پاداش یک ماه روزه‌داری خالصانه و پرهیزکارانه بوده است که نصیب مؤمنان حقیقی می‌شود.

* مصلی بزرگ شهر همدان که در تپه ای مشرف به شهر قرار دارد از روزهای قبل آماده برگزاری نماز عید سعید فطر شده بود و همه دستگاه های اجرایی و خدمات رسان شهر تمام تلاش خود را جهت هرچه بهتر باشکوه تر برگزار شدن این جشن بزرگ وحدت مسلمین به کار بسته بوند.

* از روز پنج شنبه خیابان های اطراف مصلی توسط شهرداری خط کشی مجدد، رنگ آمیزی و آذین بندی شده بود و بنرهای مختلفی جهت تبریک عید در مسیر مصلی نصب شده بود.

* پرسنل خدوم نیروی انتظامی و پلیس راهنمایی رانندگی همدان از ساعت 5 صبح امروز در محل برگزاری نماز و خیابان های اطراف جهت نظم و کنترل ترافیک مستقر شده بودند.

* مصلی از ساعت 5:30 صبح بر روی نمازگزاران باز شد و از همان ساعات اولیه حضور پرشور مردم مومن برای شرکت در نماز عید مثال زدنی بود.

* مسیرهای منتهی به محل مصلی همدان با پرچه های سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و پارچه های رنگی به طرز باشکوهی آذین بندی شده اند.

* خیابان‌های اطراف و منتهی به مصلی پر بود از زنان و مردان پیر و جوان، فقیر و غنی، کارمند و بازاری، دانشجو و کارگر و... که با در دست داشتن زیراندازها و سجاده‌ های‌ شان به سمت تپه مصلی حرکت می‌ کردند.

* جمعیت مشتاق و مومن در سربالایی تپه مصلی راه بندان می کنند. به علت خیل عظیم مشتاقان عبور و مرور فردی هم مختل شده است.

* در نقاط مختلف مسیر برگزاری نماز عید فطر، خبرنگاران، اعکاسان و تصویربرداران مشاهده می شوند که در حال ثبت لحظات عاشقی و دلداگی مومنان با معبود خویش هستند.

* در این روز عید، بازار انواع روبوسی نیز داغ بود؛ روبوسی خودمانی، روبوسی رفاقتی، روبوسی کودکانه، روبوسی سیاسی، روبوسی انتخاباتی، روبوسی دانشگاهی، روبوسی جوانانه و..

* حضور روزه اولی ها و کودکانی که نماز و روزه هنوز بر آنها واجب نشده بود از حاشیه های جالب امروز بود.

* جانبازان عزیز انقلاب هم با توجه به مسیر سربالایی تپه مصلی و سخت بودن تردد برایشان اما خود را به صفوف نماز رسانده بودند.

* اتوبوس های شرکت واحد و تاکسی های ون تاکسیرانی همدان که با پوسترها و بنرهای تبریک عید تزئین شده بودند از ساعت 5 صبح در حال انتقال مردم از گوشه گوشه شهر به مصلی بودند.

* از حدود ساعت 6 صبح صدای قرائت قرآن توسط قاری به گوش می‌رسید و نمازگزاران در تکاپوی یافتن صفوفی برای اقامه نماز بودند.

* پس از قرائت قرآن و باصدای مجری خوش صدای همیشه عیدفطر همدان مناجات و ذکرهای این عید خوانده شد.

*حضور حماسی و بی سابقه مردم همدان در نماز عید فطر امسال به حدی بود که تا ساعت 6:30 جمعیت نمازگزاران کل تپه مصلی را پر کرده بودند و به زحمت جایی برای نماز پیدا می شد.

* پرواز پهباد فیلم برداری نیز از دیگر حاشیه های جالب این مراسم بود.

* از دیگر صحنه‌های زیبا و بیادماندنی نماز عیدفطر امسال، فراوانی همدلی  و همزبانی مردم دارالمومنین با یکدیگر بود، یکی به دیگری جایی برای نشستن تعارف می‌کرد، یکی شیرینی، یکی آب، یکی شکلات، یکی مهر و...

* حضور امدادگران سازمان هلال احمر، امدادگران کمیته امداد امام خمینی (رحمت الله علیه)، ماموران نیروی انتظامی، عوامل اورژانس، آتش نشانی، رفتگران خدوم شهرداری، کارکنان حوادث برق و آب همدان و... در بین مردم مشهود بود.

* صندوق‌هایی جهت دریافت زکات فطریه از طرف کمیته امداد امام خمینی (رحمت الله علیه) و سازمان بهزیستی همدان در مسیر حرکت نمازگزاران تعبیه شده بود.

* فعال بودن ایستگاه‌‌ های صلواتی که از ساعات اولیه آغاز مراسم تا پایان مراسم به همت شهرداری همدان و اتاق اصناف دایر بود دیگر نکته بود که قابل توصیف است. 

* طبق یک رسم دیرینه مسئولان ارشد اجرایی، نظامی و انتظامی استان به استقبال امام جمعه همدان رفته و ایشان را از درب بیت نماینده ولی فقیه تا محل برگزاری نماز عیدفطر همراهی کردند.

* طبق اعلام قبلی اقامه نماز ساعت 7:30 صبح توسط نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه همدان انجام شد.

* با شروع نماز عید فطر تنها یک صداست که از مصلی شنیده می شود. صدای امام جمعه همدان که با صوتی زیبا و دلنشین حمد و سوره نماز عید را تلاوت می کنند. انگار نه انگار که هزاران نفر از مردم همدان یک‌ جا جمع شده اند.

* پس از اقامه نماز نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان، خطبه‌های نماز عید فطر را ایراد کردند.

* در ادامه مراسم  بر اجرای قانون حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر مصوب دوم اردیبهشت ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی بر گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و تذکز لسانی در تامین سلامت اجتماعی به عنوان پیام ماه مبارک رمضان، تاکید گردید.

* پایان‌ بخش این مراسم معنوی و باشکوه نیز قرائت دعای سلامتی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و درخواست تقدیری خوب و عاقبت به خیری برای نمازگزاران از خداوند متعال بود.

* با اتمام مراسم، نمازگزاران رهسپار خانه هایشان می شوند. هر کس به سویی می رود. شلوغی جمعیت بیشتر نمایان می شود.

* اتوبوس های شرکت واحد و تاکسی های سازمان تاکسی رانی که با نظمی مثال زدنی در اطراف مصلی مستقر هستند بر اساس مسیر بندی های اعلام شده نمازگزاران را به مقصد می رسانند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان