اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

3. مهر 1396 - 11:31   |   کد مطلب: 26738
جمعی از دانشجویان و فعالان فرهنگی همدان با اهدای خونشان و جاری کردن آن در بدن بیماران نیازمند پسندیده ترین کار را در جهت نذر برای امام حسین(ع) انجام دادند.

به گزارش صبح الوند،صبح امروز جمعی از دانشجویان بسیجی به همراه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در مرکز اهدا خون همدان حضور یافتند و با اقدامی خداپسندانه اقدام به اهدای خون به  بیماران کردند.

 

سعید جامعه بزرگی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند ضمن اشاره براینکه اهدای خون عملی خداپسندانه است گفت: توصیه من به همه دانشجویان عزیز،همکاران واساتید این که لااقل سالی یکبار خون بدهند تا بتوانند به افرادی که دچار سانحه میشوند و نیازمند خون هستند کمکی کرده باشند.

 

وی در ادامه احیا کردن و زنده نگهداشتن سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را وظیفه ای همگانی دانست و افزود: وجود مراسم ها و هیئت ها به ویژه دهه اول محرم جای تقدیر دارد اما همانطور که حضرت آقا فرمودند باید مرقب باشیم تا خرافات وارد دین ما نشود؛ همانطور که دین انسان را زنده نگه میدارد انسان هم باید مراقبت کند دین او سالم بماند و دچار معضلات خاص نشود.

 

جامعه بزرگی با تاکید بر اینکه قمه زنی و لطمه زنی از معضلات بزرگ امروزه هستند گفت: متاسفانه این اقدامات اشتباه مورد استفاده رسانه های خارجی قرار میگیرد و باعث میشود چهره خشن از دین اسلام را ارائه دهند ؛ علاوه بر آن انسان با قمه زنی و لطمه زنی به سلامتی بدن خود که امانت الهی نزد انسان میباشد آسیب میرساند.

 

 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همدان  ضمن اشاره بر اینکه مردم باید سمت معنویات و هدف امام حسین (ع) که همان امر به معروف و نهی از منکر است بروند تصریح کرد:  همه مردم به ویژه مردم ایران  باید بصیرت خودرا بیشتر کنند و همگی تلاش کنند تا چهره واقعی شیعه امام حسین (ع) را به جهانیان نشان دهند وتا جایی که امکان دارد مراسم ها را با متانت خاص برگزار کنند تا اینکه وارد بحث هایی احساسی شوند که آسیب های آن بیش از قداستی است که امام حسین (ع) دارند.

 

وی با بیان اینکه نیروهای بسیج نیروهای خودجوشی اند و به تعبیر حضرت آقا آتش به اختیارند اظهار کرد: نیروهای بسیجی خودشان فکر میکنند و نتیجه تراوشات فکری خود را در مجامع و شورای مختلف فرهنگی خود مطرح کرده و مصوبه میگیرند و جوری نیست که کسی کاری را به آن ها دیکته کند و همه اقدامات آن ها و خودجوش است.

 

جامعه بزرگی در پایان ضمن تاکید بر اینکه اهدای خون  اقدامی  خداپسندانه است گفت: امیدواریم بحث اهدای خون تبدیل به یک سنت حسنه جاری شود و هرساله در همین تاریخ برنامه اهدا خون را داشته باشیم.

 

*افرادی که قصد قمه زنی دارند خون خود را در راه بخشیدن زندگی به نیازمندان اهدا کنند

 

جعفر ورزنده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان با اشاره بر اینکه یکی از القابی که امام حسین (ع) دارند ثارالله است و ثارالله یعنی خون خدا گفت: چیزی که از تاریخ عاشورا مانده همین خونیست که امام حسین (ع) در راه خدا داده و همین ارزشمند است چراکه بهای آن رضای خدا بود ، و ما هم برای اینکه در راستای  حرکت امام حسین اقدامی  را پیاده کنیم بچه های دانشگاه را جمع کردیم تا به نیابت از خونی که امام حسین (ع) در راه رضای خدا اهدا کرد  خون اهدا کنند.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه هیچوقت با فعل حرام نمیتوانیم اقدامی را انجام دهیم که مورد رضایت خداوند و مورد کسب رضایت ولی باشد افزود: دراحکام ما آمده اگر شما لطمه ای به خودت بزنی و ضرر برای تو داشته باشد حرام است و کسانی که میخواهند نمادی از جلوه عاشورا  به یاد ضربه هایی که به امام حسین (ع) وارد شد را پیاده کنند پیشنهاد دارم به جای قمه زنی و مسائلی که بدعت است و واقعا انزجار جامعه  جهانی نسبت به مذهب تشیع را نشان میدهد به دنبال عمل زیبای اهدای خون بیایند.

 

ورزنده با بیان اینکه امام حسین (ع) با اهدای خون خود ، به جامعه بشریت زندگی بخشید تصریح کرد: اگر افرادی که قصد برقمه زنی دارند بیایند خون خود را در راه بخشیدن زندگی به نیازمندان اهدا کنند عملی پسندیده انجام دادند؛ بهتر است اگر میخاهند خونی در راه امام حسین بدهند است در راه رضای خدا به نیازمندان و کسانی که در بیمارستان ها چشم انتظاراند اهدا کنند و اینگونه هم جلوه  و نماد قشنگی دارد،هم مورد رضایت خداست و هم در جوامع  بین المللی وجه بهتری خواهد داشت.

 

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان یکی از مشکلاتی که جامعه امروزی با آن روبه رو است را نشناختن دستگاه اهل بیت است  و دستگاه امام حسین (ع) دانست و ادامه داد: ما نسبت به اهداف امام حسین(ع)  درعاشورا آشنایی پیدا نکردیم وامروزه  اساتید، روحانیت و جامعه  بسیجی ما وظیفه دارد این مسائل را برای مردم تبیین کنند که اصلا چرا عاشورا اتفاق افتاد و هدف امام چه بود؟ آیا اگر میخاهیم راه امام حسین را پیش بگیریم باید به دنبال کار هایی مثل همین قمه زنی برویم ؟ اصلا قمه زنی چه وجهه ای از امام حسین را میخاهد در جامعه نشان دهد؟

 

وی با اشاره بر سخنان حضرت آقا که فرمودند قمه زنی حرام است افزود: حضرت آقا علت حرام بودن این عمل را ناخوشایند نشان دادن اسلام در جامعه بین الملل دانستند و از همه سخنرانان، اساتید، روحانیت و جامعه  بسیجی خواهشمندم در مسیری قدم بردارند که مردم با بصیرت شوند.

 

 

ورزنده  در ادامه با بیان اینکه صداو سیما و رسانه ها وظیفه دارند تا  در روشنگری مسائل مربوط به عاشورا  کوتاهی نکنند و بیشتر برجامعه قالب شوند تصریح کرد: اگر در این جریان همه عاشق امام حسین(ع) هستیم  و اگر اعتقاد به این مذهب داریم باید همه دست به دست هم دهیم تا برای ایجاد این فرهنگ سازی یک بدعت را درجامعه ریشه کن کنیم و همه این مسائل را از جامعه بزداییم.

 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان  در پایان از همه کسانی که در حوزه ها و دانشگاه ها هستند تقاضا کرد جوری برای فرهنگ سازی مسائل برنامه ریزی کنند که در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری باشد.

 

*شیوه صحیح نذر خون درعزای امام حسین (ع) اهدای خون است

 

مهدی قرمانی مطلق، مسئول فرهنگی حوزه امام جعفرصادق (ع) دانشگاه آزاد اسلامی همدان، در گفت و گو با خبرنگار صبح الوند هدف از برگزاری برنامه نذر اهدای خون را حفظ یاد و خاطره ی شهدای 8 سال جنگ تحمیلی و همچنین بزرگداشت شهید مدافع حرم سید میلاد مصطفوی که از دانشجویان دانشگاه آزاد همدان بودند دانست و گفت: این برنامه با پیشنهاد شورای همفکری حوزه امام جعفرصادق (ع) دانشگاه آزاد اسلامی همدان بود .

 

 

قرمانی مطلق، با تاکید براینکه یکی دیگراز اهدف برنامه نذر اهدای خون جلوگیری از پررنگ شدن فرهنگ های غلطی همچون قمه زنی در جامعه است افزود: شاید عده ای بگویند میخواهیم با قمه زنی از خونی که در رگ های  خود داریم در راه امام حسین (ع) و عذاداری برای ایشان دهیم، اما این روش غلط است و مراجع تقلید هم  این عمل را حرام اعلام کردند.

 

وی ادامه داد: شیوه صحیح نذر خون در عزای امام حسین (ع) همین اهدای خون است  که منجر به اقدامی آگاهانه و بشر دوستانه هم خواهد شد؛ میتوانیم با اهدا خون، زندگی را به افرادی که در بیمارستان ها هستند ببخشیم؛ همانطور که شهدا رفتند و جهاد کردند ما نیز میتوانیم جهاد کنیم، ممکن است زمانی جهاد گذشتن از جان باشد و زمانی هم برای نوع دوستی و کمک به هموطن در اهدای خون باشد.

 

مسئول فرهنگی این حوزه بسیج در پایان ضمن اشاره بر اینکه تاکنون در کل کشور شاهد این اقدام فرهنگی از سوی پایگاه های بسیج دانشجویی کشور نبوده ایم گفت: برگزاری این برنامه فرهنگی برای اولین سال است که در دانشگاه آزاد اسلامی همدان و همچنین درکل کشور درحال اجرا است.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان