اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. اسفند 1395 - 13:38   |   کد مطلب: 24097
سنگفرش هایی گرانیتی و گران بها ،چند نیمکت و مسجمه در امتداد مسیر ، دستفروشانی صف کشیده در دو سوی بپاده راه ،مغازه هایی خلوت و بی مشتری و خیابانی سوت و کور و هیاهوی افکار رهگذرانی که هر روز با نمای بصری نازیبای این به اصطلاح خیابان دچار تشویش و اضطراب می شوند تنها ثمره هزینه 7 میلیاردی برای پیاده راه بوعلی سینا بود.

به گزارش صبح الوند،  تنها ثمره و رهاورد 7 میلیارد هزینه کرد برای بنای مجدد خیابان بوعلی همدان ،این نماهای بصری فاقد تناسب با شآن و منزلت بوعلی فقید و کهن شهری چون همدان است و بازار  سیاهی به نام دستفروشی که ناخودآگاه ،تصویر خیابان های منتهی به محلات جنوبی جرم خیز و فقیر شهر مکزیکو سیتی  و هاوانای کوبا را در ذهن تداعی می بخشد.

 

 خیابانی که  روزگاری قلب  تپنده اقتصادی شهر همدان قلمداد می شد و قرار بود به سبک و سیاق خیابان های پیشرفته و مدرن دنیا بنا گردد و فاقد وسیله نقلیه موتوری باشد که توریست ها ، مسافران و شهر وندان بتوانند از قدم زدن در آن لذت ببرند و به سمت یکی از جاذبه های گردشگری سرزمین پارس آرامگاه شیخ الرئیس بوعلی سینا هدایت شوند و زمینه  توسعه صنعت گردشگری  شهر همدان را میسر تر سازد ،در حال حاضر مآ منی برای به نمایش درآمدن یک سری از کمبودها و کاستی های اجتماعی در قالب جولان وسیع دست فروشان مبدل گشته است و عرصه ای برای داد و ستد برخی  اجناس بنجل ، بی کیفیت  و بعضا چینی را فراهم نموده است.

 

دستفروشی شغل کاذبی که بیش از هر چیز زائیده فقر، بیکاری، تضاد طبقاتی  می باشد، برخی صاحب نظران علوم اجتماعی از آن به عنوان شبه تکدی گری یاد می کنند، که می تواند زمینه ساز کج رفتاری هایی دیگری همچون شکل گیری گرو ههای منحرف را فراهم آورد و  خرید و فروش مواد مخدر ، سرقت ، مزاحمت برای نوامیس و سایر بزه های اجتماعی را تسهیل ببخشد و  نابهنجاری های بی شمارفرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و حتی امنیتی را پدیدار بسازد.

 

 

در نبود  تشکل ها و شبکه های اجتماعی ، اقتصادی قدرتمند برای پاور سازی ظرفیت ها و سرمایه های انسانی بالقوه نسل جوان نیروی کار و رکود چرخ دنده های توسعه و صنعت و اشتغال در استان ، پیاده  راه خیابان بوعلی به میدان امام (ره)  که می توانست با طرحی دقیق  و دیدگاهی حساب شده تر موجب  رونق اقتصادی را فراهم سازد.

 

 در حال حاضر رکود و کسادی بازار را برای کسبه و مغازه داران محدوده مذبور فراهم ساخته و به جولانگاه بیان مشکلات معیشتی طبقه متوسط شهر همدان تبدیل شده که سفره احتیاج و قوت لایموت خود و خانواده شان را گویا فقط در اینجا قرار است به حساب آنها واریز گردد و بس. می توان با فراهم نمودن محل مناسب برای دست فروشان  و ساماندهی آنها نه تنها یکی از 6 خیابان اصلی و پرتردد همدان را از این وضعیت رهایی بخشید و سبب ساز خشنودی و رضایت شهروندان ،کسبه بوعلی و حتی دست فروشان را میسر ساخت و خیابان منتهی به یکی از بی شمار جاذبه توریستی کهن شهر مادها را از این بحران نجات داد و مانع از خدشه دار شدن  وجه  ، هویت و غنای عظیم فرهنگی شهرهمدان در نگاه جهانگردان و میهمانان و مسافران به مقصد دیار هگمتانه بشویم.

 

برای اینکه شرایط را بهتر درک و لمس کنیم ، سعی می کنیم به دل ماجرا برویم  سراغ دستفروشان، کسبه، شهروندان و مسئولین می رویم و پای صحبت های آنها می نشینیم.

 

 

*حضور جوانان تحصیلکرده همدانی پای بساط دستفروشی

در دوسمت خیابان  وجب به وجب دستفروشانی با بساط هایی از اجناس رنگارنگ  از شلوار لی تا روسری ، لباس بچه ، فشفشه و ترقه ، سفال و سرامیک ، پادری و خلاصه از شیر مرغ تا جان آدمیزاد ،در میان بساط آنها یافت می شود و به طور عمده مجرد ، نان آور خانواده و تعداد زیادی نیز دارای مدارک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس می باشند و به چند شغل و حرفه گوناگون تبحر دارند ولی انگار چرخ گردون در حال حاضر دست فروشی را  فقط برایشان کنار گذارده است .

 

رضا که پادری می فروشد خودش را بچه همدان و فوق لیسانش رایانه  معرفی می کند و می گوید: تخصص اصلی من برنامه نویسی لینوکس فارسی است و اما به علت جذب نشدن از سوی هیچ دستگاه دولتی و نداشتن پشتوانه و توان اقتصادی و علی رغم مهارت در کفاشی و جوشکاری به علت رکود بازار ناچار شده  تا پاسی از شب در خیابان به دستفروشی کند ودر پایان حرف هایش  نفسی عمیق می کشد و می گوید ما از بالا به پایین رسیده ایم.

 

با چند نفر دیگر از دستفروشان هم کلام می شویم ، همگی آنها از وضعیت بد اشتغال و اجناس قاچاق و نامرغوب چینی که معدود فرصتهای شغلی را هم به باد فنا سپرده است ، گلایه مند هستند و از فشار ها و مشکلات معیشتی سخن به میان می آورند و تاکید دارند: اگر شهرداری و یا هر نهاد دیگر جای ثابتی به غیر از اینجا برایشان در نظر بگیرند که بتوانند در آنجا کاسبی و داد و ستد جریان داشته باشد ، از اینجا می روند .

 

دستفروشان خاطر نشان می سازند: در غیر اینصورت به طرفه العینی به سر جایمان بر می گردیم و تاکید می کنند که دستفروشی تا ساماندهی اصولی نشود دوباره به جریان می افتد و برخی دیگر شان از شهرداری تشکر می کنند و می گویند باید شش خیابان دیگر اصلی شهر به این شکل درآید تا مشکل بیکاری جوانان شهر همدان مرتفع شود.

 

 

*مغازه دارها شاکی از حضور دستفروشان در پیاده راه بوعلی

 

وقتی با مغازه دارها همصحبت می شویم از رکودی  و بی رونق بودن کار و بارشان در این شب عیدی شکوه ها دارند و به شدت ناراضی و ناخرسند می باشند و تقریبا همگی آنها می گویند : بارها نزد مسئولین مختلف استانی رفته ایم و نامه نگاری نیز صورت پذیرفته است اما حاصلی در بر نداشته است و فقط وعده و وعید شنیده ایم.

 

مغازه دارها که نود درصد اجاره نشین هستند عنوان می کنند: باید اجاره مغازه  میلیونی ، پول عوارض ، شهرداری و مالیات بر ارزش افزوده  را بپردازیم ، بعد محل کسب و کار ما بهجولانگاه دسفروشان و بساط داران تبدیل شود و معدود مغازه دارانی هم  که شغل آنها با دستفروشان همپوشانی ندارد که از حضور بساط داران ناراضی به نظر نمی رسند.

 

حسین پیراهن فروش که به نظر می رسد از حضور دستفروشان در این محل بیش از همه شکایت دارد می افزاید: سی سال است در این محل مغازه دارد ، اما دو سالی می شود که کاسبی  راکد شده  است و از فروش چند برابر دستفروشی که هزینه ای برای محل داد و ستدش نمی پردازد گلایه مند است و از اینکه چرا تا بحال کسی صدای اعتراض کسیه خیابان بوعلی را نسبت به وضع وجود نشنیده ، متعجب می باشد.

 

 

وی از خرید و فروش محل کسب دست فروش ها سخن به میان می آورد و می گوید: با دوچشم خودم بارها شاهد خرید وفروش قباله ای جاهای  بساط دارا ها بوده ام و از خرید و فروش مواد مخدر و مزاحمت برای نوامیس توسط برخی از این افراد  مطالبی را بیان می کند و بعضی مآموران سد معبر را هم خود عاملی می داند که با حق و حساب گرفتن از دست فروشان به این معضل بیش از بیش دامن می زنند.

 

*شهروندان: دستفروشان معضلات اجتماعی فراوانی را سبب شده اند

شهر وندان که به طور غالب مخالف حضور دستفروشان در این محل می باشند عنوان می کنند: بساط داران حتی عبور و مرور را برای مردم سخت و غیر مممکن ساخته اند و علاوه بر مزاحمت های گاه و بیگاه آنها باید در طول و عرض مسیر  مانند بازیهای دوران کودکی لی لی بکنیم تا خدای ناکرده پای مان به بساط های پهن شده برخورد نکند و متفق القول از لزوم جابجای و انتقال دست فروشان از خیابان بوعلی سخن به مبان می آورند و بر لزوم ساماندهی این افراد در محلی که بتوانند به خرید وفروش کالا هایشان بپردازند تآکید دارند.

 

خانم کرمی شهروند همدانی می گوید: دست فروشان علاوه بر بد ریخت جلوه دادن خیابان بوعلی به مغضلات اجتماعی از جمله مزاحمت برای نوامیس افزوده اند و در ضمن  تاکید دارد که این افراد نباید از کسی روزی حلال محروم شوند و باید برای آنها جای مناسبی توسط مسئولین مربوطه در نظر گرفته شود .

 

*سخنگوی شورای شهر همدان: فردا  دست فروشان  خیابان بوعلی را ساماندهی می کنیم

 

کامران گردان با بیان اینکه دستفروشان باید بساطشان را از خیابان بوعلی جمع آوری  کنند ، اظهار کرد: اگر قرار باشد در این محوطه بساط پهن بشود، باید از ساعت نه شب به بعد  با ارائه مجوز کتبی این کار صورت بپذیرد.

 

 

سخنگوی شورای شهر همدان با اعلام خبر جمع اوری دستفروشان تا فردا گفت: دستفروشان مستقر در پیاده راه بوعلی از فردا در بازار روزها ساماندهی می شوند و فقط شب ها از ساعت 9 شب به عید اجازه بساط کردن در پیاده راه بوعلی را دارند.

 

رئیس کمیسیون خدمات شهری همدان تصریح کرد: البته حضور دست فروشان در این محل منوط با این نکته می باشد که  اجناس  دست فروشان با  مشاغل پیرامون همخوانی و همپوشانی نداشته باشد.

 

سخنگوی شورای شهر در ادامه با بیان اینکه برای دست فروشان مکان مناسبی که در معرض تردد شهروندان باشد و امکان  داد و ستد را نیز داشته باشند در نظر گرفته ایم و عنوان کرد: ساماندهی بساط دارهای خیابان بو علی نیازمند همکاری و مساعدت نیروی انتظامی ، شهرداری و شورای شهر می باشد.

  

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک استان همچنین به معضلات و نابسامانی های اجتماعی که زمینه ساز  شیوع مشاغل کاذب  همچون دست فروشی را باعث می گردد اشاره نمود و عنوان داشت: بایستی در زمینه ایجاد اشتغال و افزایش فرصت های شغلی در شهر همدان کار بیشتری انجام بپذیرد.

میلاد زندی، جامعه شناس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان