اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. آبان 1395 - 16:02   |   کد مطلب: 21867
بالاخره بعد از گذشت چندین روز از خبرهای منتشر شده در سطح جهان در خصوص غار علیصدر همدان با شفاف سازی مسئولان غبارها از اطراف این غار برداشته شد.

به گزارش صبح الوند،  چندی قبل بود که خبری از غار علی‌صدر همدان  توسط دادستانی کل کشور در سرتاسر کشور و حتی جهان پیچید افراد مختلفی اظهارنظر کردند شبکه‌های اجتماعی و صحبت هرروز مردم و ازجمله خبرنگاران همدانی غار علی‌صدر شده بود که چگونه  این اتفاق افتاده است آیا واقعاً سهل‌انگاری مدیریتی در ان صورت گرفته است یا نه؟

 

بعد از گذشت چند روز محمدعلی پور مختار ،  نماینده مردم بهار و کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی که خود از عوامل اصلی دادن گزارش به دادستانی بود  به بیان اظهارات خود پرداخت و غار علی‌صدر را شبیه قلکی دانست که  مخارج خروجی از آن صرف مردم شهرستان کبودراهنگ و همچنین خود غار نمی‌شود و فقط به عده‌ای خاص تعلق‌گرفته است .

 

تا اینکه بالاخره در روز یکشنبه جلسه‌ای در داستانی کل کشور با حضور مسئولین استانداری همدان و شرکت سیاحتی علی‌صدر صورت گرفت  که بنا بر گفته روابط عمومی استانداری همدان، فیاض شجاعی ، دادستان دیوان محاسبات در دیدار با استاندار همدان گفته بود که تاکنون هیچ‌گونه فساد یا سوءاستفاده مالی در غار علی‌صدر مشاهده نشده است و آنچه موردنظر و پیگیری دیوان محاسبات است ، نحوه مدیریت غار بوده که مقررشده پس از بررسی لازم توسط شعبه مربوطه، نحوه اداره غار بر اساس شیوه‌نامه جدید صورت پذیرد  و به‌زودی طی مصاحبه‌ای این موضوع را اعلام خواهم کرد.

 

همه این عوامل سبب قشر دانشجو و  مطالبه گر همدان  نشستی با مسئولین استانی همدان  در این خصوص داشته باشند و شفاف‌سازی‌ها در این زمینه صورت گیرد.

 

 

 در ابتدای  این مراسم  محمودرضا عراقی، معاون عمرانی استاندار همدان و رئیس هیئت مدیره شرکت علیصدر همدان به بیان تاریخچه‌ای از مدیریت‌های حاکم بر غار پرداخت و اظهار کرد: از 25 سال پیش هیچ تغییری بر ارکان این غار صورت نگرفته است و  با توجه به اینکه بلیت غار تعرفه دارد و آن  هم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تصویب می‌کند نمی‌توان بلیت را خیلی گران کرد.

 

 

وی اظهار کرد: در چند سال پیش شرکت درآمد و هزینه داشته ولی سود نداشته ولی از سه چهار سال پیش که بحث مدیریتی شده این شرکت سودآور شده و در هرسال دو میلیارد تومان درآمد داشته است و صورت‌های مالی شرکت علی‌صدر هرسال توسط حسابرسان حسابرسی شده وموردتایید قرارگرفته و سود آن شفاف اعلام‌شده  سودم خیلی کم در حد جزئی بین سهامداران تقسیم‌شده و سعی کردیم بیشتر بر روی توسعه غار کار انجام دهیم.

 

 

دیوان محاسبات کشور فساد در شرکت علیصدر را رد کرد

رئیس هیئت مدیره شرکت علیصدر همدان در خصوص جلسه با دادستانی کل کشور در خصوص غار علی‌صدر گفت: در ذهن دادستان دیوان محاسبان شرکت علی‌صدر یک شرکت صد درصد خصوصی کوچکی بود که  یک پیمانکار دارد بر روی آن کار انجام می‌دهد که بعد از توضیحات ما توجیه شدند و همان‌طور که روز اول  گفتم اطلاعات کافی به وی داده نشده بود.

 

 

عراقی افزود: خوشبختانه با استاندار هماهنگ کردند و گفتند فسادی در غار علی‌صدر اتفاق نیفتاده است و تنها بحث ما هم شیوه مدیریتی بوده است و در خصوص بحث  700هزار تومان جواب واضح ندادند و قرار شد پرونده‌ها را به یک سری افراد بدهند بررسی کنند.

 

 

معاون عمرانی استاندار همدان در پاسخ به سؤال یکی از فعالان دانشجویی مبنی بر انتشار اطلاعات غار علی‌صدر گفت: در این خصوص باید به سیستم ضعیف روابط عمومی‌ها اشاره کرد من حاضرم اطلاعات عمومی را روی سایت بگذارم اما هیچ جای دنیا و کشور مسائل تجاری و شخصی را روی سایت نمی‌گذارند زیرا ممکن است  بعضی مواقع صلاح دانسته باشد به یکی از همکارانش پاداشی دهد که در صورت گذاشتن آن در دید عموم بحرانی پیش می‌آید.

 

معاون عمرانی استاندار همدان:  حقوق ثابتم 7 میلیون و 900 هزار تومان است

 

مهندس محمودرضا عراقی  گفت: اگر همه حاضر شوند فیش حقوقی خود را بر روی سایت بگذارم من هم می‌گذارم  اما اینجا اعلام می‌کنم که حقوق من با 33 سال سابقه کار با مدرک فوق‌لیسانس بر اساس آخرین حکم حقوقی بدون کسر کسورات قانونی7 میلیون و 900 هزار تومان است و حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان  هم اضافه‌کار است  که اگر با این سابقه کار در جای دیگر کار می کردم حقوق بیشتر می گرفتم و از شرکت علی‌صدر یک ریال هم دریافتی ندارم مگر اینکه خود شرکت در مجمع تصویب کند یک حقوق در حد کارمند سالانه پرداخت کنند.

 

در خصوص غار علیصدر دو قضیه باج خواهی و نظارت قانون است

 

عراقی  همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاران که خواستار شفاف‌سازی قضیه باج‌گیری در خصوص غار علی‌صدر شد گفت: یک سری سوءتفاهمات در این خصوص بود که یکی باج‌خواهی بود زیرا  بعضی وقت‌ها سرمایه‌گذار می‌آید و یک‌چیز اضافه می‌خواهد و بعضی‌اوقات هم مسئولین محلی بیش از ظرفیت محلشان انتظار دارند.

 

 

وی تأکید کرد: بعضی از مسئولین محلی از ما امتیاز بیشتر می‌خواهند و وقتی نمی‌خواهیم امتیاز بدهیم به طریق مختلف پیگیری می‌کنند و این‌یک بخشی از باج‌خواهی است.

 

 

معاون عمرانی استاندار همدان  افزود: من ذاتم این است که دستگاه‌های نظارتی تا جایی که بحث قانون باشد را قبول دارم  اما اگر بخواهد غیرقانونی جلوی توسعه را بگیرد قبول نمی‌کنم.

 

 

پدیده شاندیز کل غار را می خواست

وی در خصوص بحث پدیده شاندیز گفت: ما اول خوشحال شدیم  و از  پدیده شاندیز  استقبال کردیم اما  پدیده شاندیز کل غار را می‌خواست که  ما هم در جوابش گفتیم مگر می‌شود تخت جمشید را به بخش خصوصی داد.

 

 روستای علیصدر و غار با هم نفس می کشند

رئیس هیئت مدیره شرکت علیصدر همدان بابیان اینکه روستای علی‌صدر و غار باهم نفس می‌کشند اظهار کرد: ما علاقه‌مندیم غار را سودآور کنیم و اگر هزینه‌ای بماند حتماً صرف خود روستای علی‌صدر خواهیم کرد.

 

وی همچنین در خصوص جاده غار علی‌صدر گفت: چهار خطی کردن در دستور کار است که در این خصوص هم دولت کمک‌هایی به مناطق گردشگری خواهد داشت.

 

 

حساسیت نماینده مردم بهار و کبودراهنگ طبیعی است/ هر اتفاقی بیفتند غار علیصدر زیر نظر دولت است

عراقی در خصوص  اظهارات نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ گفت:حساسیت پور مختار طبیعی است و می‌توانند  بپرسند اما نمی‌توانند در اجرا دخالت کنند غار علی‌صدر زیر نظر هر کی برود باز زیر نظر دولت است و من رئیس کارگروه گردشگری هستم و من برای علی‌صدر وقت می‌زارم هر اتفاقی بیفتد پای من گیر است.

 

 

سپس حمیدرضا یاری، مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر به بیان اظهارات خود در خصوص تغییرات دهانه غار پرداخت و اظهار کرد:  این غار جزء غارهای دسته سوم هست و از غارهای گردشگر پذیر است که یکی از بندهایش می‌گوید می‌توانند با تغییرات فیزیکی همچون در حد نیاز بر اساس طرح مصوب (کف سازی، نور سازی و نرده‌کشی و..) برای بازدیدکننده قرار دهند و 25 سال پیش که می‌خواستند این‌ها را در معرض بازدید قرار دهند باید یک کارهایی می‌کردند.

 

 

وی گفت: ما در مجامع بین‌المللی علی‌صدر را تعریف کردیم سال 93 ما عضو  UNWTO"" یا سازمان توریسم جهانی شده‌ایم و همچنین در انجمن غارهای بین اللملی عضو شدیم و دنبال ثبت جهانی آن‌هم هستیم.

 

 

همه زمینهای اطراف غار وقف خاص است/ از سرمایه گذار استقبال می کنیم

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر در پاسخ به سؤال دانشجویان که اجازه ورود سرمایه‌گذار بومی داده نمی‌شود اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که زمین‌های اطراف غار دارد این است که کل زمین‌های علی‌صدر اوقافی است ما غیر از زمینی که از دولت خریدیم 140 هکتار هم از مردم خریدیم ولی کل اینا اوقافی هست وقف خاص است حتی خود علی‌صدری‌ها روی زمین اوقافی کار انجام نمی‌دهند اما هر سرمایه گذاری بخواهد بیاید ما از ان استقبال می کنیم.

 

 

یاری در رابطه با بحث شفاف‌سازی مالی  گفت: آن کارمند ته غار هم می‌داند ما چقدر درآمد داریم چون به‌صورت آنلاین هست.

 

 

وی اظهار کرد: ما  325 نفر کارمند در 6 ماه اول ، 250  نفر در 9 ماه و 180 نفر تو یک‌ساله کارمند دارم و  ما فقط چهار ماه از سال کاسبی می‌کنیم.

 

 

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر در خصوص هزینه‌های پرسنلی گفت: نسبت هزینهای پرسنلی به‌کل هزینه سال 89 ، 63 درصد ، هزینه پرسنلی سال 90 ، 67 درصد، سال 91 ، 63 درصد ، سال 92 ،61 درصد  است و کدانم سازمان رادید که این‌قدر شفاف‌سازی کند.

 

 

تعداد بازدید کنندگان از غار با مسافران کیش قابل مقایسه نیست

وی در خصوص بحث کیش و درآمد آن از مسافران گفت: کیش یک‌میلیون و پانصد هزار نفر مسافر دارد و وضعش به این خوبی است ،علیصدر سال 94 ، 529 هزار و 532 تا مسافر داشته است سال 93،  55 هزار و 319 نفر مسافر داشتیم  این را از یک کارمند غار بپرسید می‌داند.

 

شرکت حیاط خلوت استانداری نیست

 

یاری گفت: شرکت حیاط‌خلوت استانداری درست نیست اما تو این سه سال تعداد کارمندان  را به‌شدت کاهش  و تا جایی که امکان داشته از هزینه‌های خارج از شمول هم کم کردیم . گاهی اوقات ممکن است یک نفر از استانداری هم در سفرها کارمندان غار را همراهی کند که آن‌هم در راستای اهداف شرکت است.

 

 

سال 94 دومیلیاردو 950 تومان سود داشتیم

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر با اشاره به اینکه شرکت در سه سال اخیر سود ده بوده است به میزان سود حاصله از پرداخت و اظهار کرد:سال 92 ما 674 و 160 نفر بازدیدکننده  و 6 میلیارد و 800 میلیون تومان درامد و  713 میلیون تومان سود داشتیم،  درسال 1393 یک‌باره 21 درصد مسافر ما کاهش پیدا کرد و درآمد ما 9 میلیارد و 506 میلیون تومان شد که  سود ما 2 میلیارد و 200 میلیون شد.

 

 

وی ادامه داد: سال 1394 529 و 532 تعداد  مسافر داشتیم یعنی 4 درصد نسبت به سال قبل کمتر که 12 میلیارد و 92 میلیون درآمد ما بوده است  و باافتخار سال 94 دومیلیاردو 950 تومان سود داشتیم و 4 میلیارد تومان از سود شرکت هم صرف خرید ساختمان شرکت که 17 سال اجاره‌ای بود شده است.

 

عکس زیر که فقط در اختیار خبرنگار صبح الوند قرار داده شده است گزار ش بازدید غار از سالهای 1389 لغایت 1394 است

 

 من را شرمنده زن و بچه ام نکنید

مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر در پایان  جلسه گفت:  قطار توسعه گردشگری استان راه افتاده است و من سالها شرمنده زن و بچم بودم از صبح رفتم شب برگشتم  دیگر شما من را شرمنده زن و بچه نکنید و نگذارید خدمتگزارانتان روحیه اشان تضعیف شود .

 

 

خبرنگار صبح الوند در همین راستا تراز نامه شرکت سیاحتی علیصدر در سال 1385  که بنابرگفته مسئولان غار زیان ده بوده را برای اولین بار انتشار می دهد.

 

 

سخن پایانی....

برای اولین بار بود که مسئولین با  حضور در قشر دانشجو به شفاف‌سازی امور پرداختند البته بنا بر نظر دانشجویان در این رابطه یک‌طرفه نمی‌توان قضاوت کرد و نظرات دیگران مسئولان مرتبط با غار هم باید شنید.

 

 

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان