اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. اسفند 1394 - 9:59   |   کد مطلب: 17166
نهاوند با ۲۰۱ اثر فرهنگی تاریخی، ۱۳ سراب و چشمه‌سار پرآب چشم‌ به‌ راه مسافران نوروزی است و طبیعت دل‌نواز و سوغاتی‌های منحصر به‌ فرد آن این شهر را به مقصدی مناسب برای گردشگران تبدیل کرده است.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم،   در ایام تعطیلات و آغاز سفرهای نوروزی هم‌وطنان شهرهای مختلف ایران زیبا را بعنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.شهرستان تاریخی نهاوند با بیش از 6 هزار سال قدمت به همراه 168 روستا با جاذبه‌های زیبای طبیعی و تاریخی می‌تواند ایام خوشی را برای میهمانان نوروزی رقم زند.

شهرستان نهاوند که به شهر سراب‌های زلال و پرآب و بهشت گمشده ایران شهرت یافته است به علت قرار گرفتن در دشت وسیعی، و دارا بودن موقعیت جغرافیایی ویژه، دارای آب فراوان و خاک مستعد و از نواحی ممتاز استان همدان برای کشاورزی محسوب می‌شود.

شرایط آب و هوایی موقعیت ویژه‌ای به نهاوند داده است

علی ده پهلوان مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در این مورد می‌گوید: وجود بزرگ‌ترین جنگل‌های طبیعی و دست کاشت استان همدان به مساحت بیش از 23 هزار هکتار و 13 سراب پر آب با کوه‌های پر از برف و 286 دهنه چشمه جوشان در نهاوند موقعیت ویژه‌ای به این شهرستان برای جذب گردشگر و توریست داده است.

وی می‌افزاید: موقعیت ویژه جغرافیایی نهاوند به لحاظ آب‌وهوا و کوه‌های مرتفع باعث بارش‌های نسبتاً مناسبی در سطح شهرستان شده به‌گونه‌ای که این شهرستان به‌عنوان سرچشمه اصلی بزرگ‌ترین رودخانه دائمی کشور به نام گاماسیاب یعنی کرخه در استان خوزستان است.

ده پهلوان ادامه داد: به‌واسطه آب فراوان، نهاوند به بهشت گمشده ایران و شهر سراب‌ها پر آب معروف شده است وجود باغ‌های فراوان میوه و شکوفه‌های بهاری همیشه موجب انس و الفت گردشگران و مسافران نوروزی با طبیعت این شهرستان بوده است.

264 دهنه سراب، چشمه و رشته قنات ویژگی ممتاز نهاوند

وی بیان کرد: نهاوند با داشتن 264 دهنه سراب، چشمه و رشته قنات ازنظر منابع آبی بسیار غنی بوده و جایگاه نخست را در استان همدان داراست. سراب‌هایی مانند گاماسیاب، کنگاور کهنه، سراب نیلوفر، سراب گیان، سراب فارسبان، سراب باروداب و سراب ملوسان با حیات‌ وحشی  منحصربه‌فرد معروف‌ترین از دیگر جاذبه‌های گرشگری این شهرستان است.

 

مدیر منابع طبیعی نهاوند افزود: خرابه‌های قلعه سرسام گبری، کتیبه و ستون‌های معبد لا اودیسه، تپه باستانی‌ایان، حمام حاج‌آقا تراب، مسجد جامع نهاوند، مقبره شیخ‌ ابوالعباس نهاوندی، مقبره نعمان‌ابن مقرن، شاهزاده محمد وعلی، تالاب وسج، تالاب (آب‌بند) رودباری و بوستان جنگلی ابوذر بخشی از مکان‌های دیدنی و تاریخی این شهرستان هستند.

 

نهاوند دارای زیباترین شکارگاه حیات‌وحش

محمد کرمعلی گیلانه رئیس حفاظت محیط‌زیست نهاوند در مورد زیباترین شکارگاه شهرستان نهاوند در روستای ملوسان نهاوند به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در ایام نوروز گفت: منطقه شکارممنوع به مساحت 10000 هکتار در 24 کیلومتری شمال غربی نهاوند با تعداد 253 گونه از 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی است.

وی اظهار داشت: از بین گونه‌های پرندگان، لک‌لک سفید، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پابلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمند محسوب می‌شوند.

کرمعلی گیلانه بیان کرد: منطقه حفاظت‌شده ملوسان دارای 152 گونه گیاهی است که از این میان تعداد 138 گونه علفی، 3 گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است به همراه 13 دهنه سراب و چشمه می باشدکه طبیعت گردان را به خود جلب می‌کند.

 

سرستون‌های معبد لائودیسه گردشگران را به موزه می‌کشاند

محسن جانجان رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند اظهار داشت: سرستون و تخته‌سنگ‌هایی از معبد لائودسیه در محل موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند برای مسافران نوروزی جالب خواهد بود به‌طوری‌که کشف تخته‌سنگی در سال 1322 هـ. ش به خط یونانی در محله دوخواهران نهاوند حکایت از تاریخ کهن شهر نهاوند دارد و این معبد در سال 1327 در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی گفت: حمام حاج‌آقا تراب که به موزه مردم‌شناسی تبدیل‌شده است چندین سال است به‌عنوان یک اثر تاریخی گردشگران زیادی را به خود جلب کرده این حمام دوقلو در محله علی‌آباد واقع در بافت قدیمی شهر نهاوند قرار دارد.

جانجان می‌افزاید: از مشخصات این اثر تاریخی مهم و ارزشمند این است که در سردر ورودی آن کتیبه‌ای نصب‌شده که نام حاج‌آقا تراب که بانی حمام است و سال ساخت یا مرمت آن را تاریخ 1230 هجری شمسی در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار به سبک دوران صفویه نشان می‌دهد نصب‌شده است.

حمام موزه حاج‌آقا تراب اثری تاریخی و بی‌نظیر

وی افزود: علت شهرت این حمام دوقلو، به دلیل آن است که حمام از دو قسمت سردینه و گرمینه مورداستفاده رجال، اشراف و شاهزادگان بوده و قسمت دوم همان حمام که آن‌هم به‌نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده ویژه افراد عادی و طبقات پائین جامعه بوده معروف است.

به گفته جانجان آنچه بر جذابیت این اثر تاریخی می‌افزاید وجود تصاویر زیبایی از شاهنامه که گویای داستان جنگ رستم با دیو سفید است که این تصاویر با هفت‌رنگ صحنه‌هایی از داستان شاهنامه را نشان می‌دهد که به طرز ماهرانه‌ای کاشی‌کاری و قسمت رختکن حمام نیز با گچ‌بری‌های اسلیمی، به زیبایی تزئین شده و در سال 1356 به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند اظهار داشت: از دیگر آثار تاریخی و قابل بازدید نهاوند در ایام نوروز مسجد امام حسن (ع) معروف به مسجد جامع بازار نهاوندمی باشد این مسجد، مانند بسیاری از مساجد قدیمی ایران، دارای سادگی خاصی بوده و تنها تزئینات مختصری با گل‌وبوته در حاشیه گنبد مرکزی آن دیده می‌شود.

مسجد جامع نهاوند اثری از دوره سلجوقیان

وی یادآور شد: بر محراب این مسجد قطعه‌سنگ حجاری‌ شده‌ای به چشم می‌خورد که عده‌‌ای از کارشناسان با استفاده از آن بنای کنونی را متعلق به دوره سلجوقیان دانسته‌اند و کتیبه سنگی کوچکی که تنها عنصر تزئین مسجد جامع نهاوند هست، این امر را تصدیق می‌کند.

جانجان می‌گوید: بسیاری از روستاهای نهاوند نیز جذابیت مخصوص به خود رادارند مثل روستای فیازمان دارای بیشترین ساحل شن و ماسه‌ای بادرختان گز و صنوبر و زبان‌گنجشک در کنار رودخانه خروشان گاماسیاب می‌باشد که گذر این رودخانه پرآب باعث تنوع زیست‌محیطی شده و شهر کلاغ‌های آپارتمانی که به‌صورت شهرنشینی لانه درست کرده‌اند فقط یکی از جاذبه‌های این روستای بکر است.

وی گفت: از دیگر مکان‌های فیازمان تپه تاریخی پر از درختچه‌های گز و گیاهان دارویی می‌باشد که در 100 متری از ضلع غربی این روستا واقع‌شده ، این اثر در تاریخ 25 آبان 1387 با شمارهٔ ثبت 23746 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است البته اطراف آن را بیشه‌زارها و چشمه‌های خروشانی احاطه کرده که یک مجتمع پرورش ماهی قزل‌آلا در نزدیکی آن قرار دارد.

فریدون ظفری رابط میراث فرهنگی و عضو شورای اسلامی روستای فیازمان می‌گوید: خداوند بیشتر جاذبه‌های زیبای طبیعت و گردشگری را به این روستا داده است به‌طوری‌که در بالایی روستا تپه‌ای تاریخی در پایین روستا رودخانه زیبای گاماسیاب، در دو طرف روستا بیشه‌زارهای دست کاشت و خودرو گز و صنوبر به چشم می‌آید.

شهر کلاغ‌ها در روستای فیازمان نهاوند

وی گفت: در این روستا که نمونه آن  کمتر دیده می‌شود بیش از 63 سال است هزاران کلاغ‌سیاه در بیشه‌ای در کنار روستا و رودخانه گاماسیاب که از کنار روستا می‌گذرد اقدام به لانه‌سازی چندطبقه به شکل آپارتمان‌های شهری کرده‌اند که بیشه کنار روستا به نام شهرک کلاغ‌ها معروف شده است.

ظفری بیان کرد: در این بیشه‌زارها که به شهر کلاغ‌ها معروف شده بر روی هر درخت صنوبر 9 تا 13 متری بیش از 7 آشیانه ساخته‌شده است که تعداد زیاد آشیانه کلاغ‌ها بر روی درختان، شکل و شمایلی آپارتمان‌نشینی را در بین ده‌ها درخت کهن‌سال صنوبر به خود گرفته است.

ظفری بیان کرد: به دلیل آب‌وهوای بسیار مطبوع و طبیعت بکر و دست‌نخورده و تپه پوشیده از درختان گز و مزرعه پرورش ماهی غزل آلا و چشم‌انداز محیط اطراف دهکده کلاغ‌ها، انواع پرندگان دیگر ازجمله بلبل صحرایی، دارکوب، انواع گنجشک و سار، فنچ، مرغ ماهی‌خوار کوچک، لک‌لک، طوطی و دیگر پرندگان مهاجر نیز زندگی دسته‌جمعی تشکیل داده‌اند.

وی گفت: بیشترین بازدیدکننده روستای فیازمان در فصل بهار و تابستان از استان خوزستان و هرمزگان به فیازمان می‌آیند و در اطراف رودخانه بیشه‌زارها چادر می‌زنند و از مشاهده پرندگان و مرغ‌های ماهی‌خوار کوچک و ماهی‌های کوچک کنار رودخانه و میوه باغ‌ها و محصولات مزارع اطراف لذت می‌برند.

باغ زیبای مالکی تکه گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند

در مورد گردشگری نهاوند در ایام نوروز محسن پیرزادی دهیار روستای تکه نیز اظهار می‌دارد: باغ 40 هزار مترمربعی این روستا معروف به باغ مالکی که به سبک باغ ارم شیراز ساخته شده با انواع شکوفه‌های گلابی، گیلاس، زردآلو، گل محمدی و انواع آلو چشم هر مسافر و گردشگری را در فصل زیبای بهار برای عکاسی به خود جلب می‌کند.

وی یاد آورشد: از جاذبه‌های مهم این باغ زیبا ردیف‌کاری درختان به شکل مهندسی می‌باشد که با گذشت نیم‌قرن همچنان طراوت گذشته خود را حفظ کرده است.

وی گفت: وجود امام‌زاده ابراهیم (ع) در روستای بالادست که برادر امام رضا(ع) در روستای دره ابراهیم می‌باشد و همچنین امام‌زاده پیر غیب در روستای رود حسن علیا و روستای تاریخی قلعه ذرتی با چشمه‌های زیبا و کوهستان قشنگش باعث جلب مسافران نوروزی و گردشگران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سوغاتی‌های مهم مخصوص نهاوند که در کمتر جایی دیده می‌شود شامل نقل گشنیزی، خمیر سنل، حلوا گردویی، کلوا، انواع نبات، گز آردی، نان خرما، کیک کشمشی، صنایع‌دستی، کفش گیوه، انواع منبت و خاتم‌کاری، داروهای گیاهی و ده‌ها نوع سوغاتی دیگر می‌باشد که باعث می‌شود مسافران و گردشگران نوروزی نهاوند را با دستانی پر ترک کنند.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان