اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

5. آذر 1398 - 12:33   |   کد مطلب: 14808
لزوم نظارت بیشتر و جدی تر مسئولین بر بوفه مدارس:
عرضه موادغذایی مضر در بوفه برخی از مدارس همدان
عرضه مواد غذایی مضرر در برخی از مدارس استان همدان و نگرانی خانواده ها برای سلامتی فرزندانشان که فدای مسائل اقتصادی شده است.
عرضه موادغذایی مضر در بوفه برخی از مدارس همدان

به گزارش صبح الوند، به نقل از زنگ اول، رئیس انجمن تغذیه کشور در گفتگویی با اشاره به  تغذیه صحیح و جلوگیری از تاثیر تبلیغات سوء صدا وسیما و  بوفه های مدارس در جهت تغییر ذائقه کودکان در بلندمدت، تاثیر بسزایی در جامعه داردگفت: استفاده از چیپس و پفک شور، شانس ابتلا به بیماری افزایش فشار خون را بالا می برد.

دکتر سیدضیاءالدین مظهری افزود:مصرف مداوم نوشابه های گازدار می تواند به بروز چاقی دانش آموزان منجر شود.

وی خاطر نشان کرد :دانش آموز در زنگ تفریح یا مواقعه ای که از مدرسه تعطیل می شود، احساس گرسنگی بر او غالب است و ممکن است از بوفه مدرسه برای رفع گرسنگی یک بسته پفک بخورد، خوردن پفک به دلیل شوری موجب احساس تشنگی می شود و هنگامی که فرد آب می خورد، یک سیری کاذب در وی ایجاد می گردد دراین صورت کودک از غذای سفره محروم می شود و در نتیجه دچار کمبودهای تغذیه ای خواهد شد.

آبان ماه سال گذشته سکان داران وزارت بهداشت و آموزش و پرورش برای ارتقاع سلامت دانش آموزان که 15درصدشان در گیر چاقی هستند تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

هاشمی وزیربهداشت در جلسه ای که در آبان ماه سال گذشته برگزار شد که در آن وزیرآموزش و پرورش نیز حضور داشت گفت:اگرواقعامی خواهید نمک را کم کنید بگویید پفک و چیپس ندهند.

علی اصغرفانی وزیرآموزش و پرورش در این جلسه گفت:ما به مدیران مدارس ابلاغ می کنیم که حتما رعایت بکنند و مشوق می گذاریم  اگر هم لازم شد تنبیه می گذاریم.

یکی از مفاد این تفاهم نامه عرضه مواد غذایی سلام است یعنی ممنوعیت فروش موادی همچون سوسیس کلاباس پفک چیپس  نوشیدنی های گازدارو برخی از مواد مضردیگر حالا بعد از چند سال سری به چند مدارس زدیم تا ببینیم چقدر مدارس پایبنداجرای این موضوع شدند.

برخی از مدارس قانمندبودند و بوفه سالمی داشتند

اما در برخی دیگر از مدارس همدان که کلاس ششم و دبیرستانی بودند از دانش آموزان سوال کردید که در بوفه مدرسه چه چیزی می فروشند نوجوانی که پفک از بوفه خریده بود و در حال خوردن آن بودگفت:در بوفه مدرسه ما پفک، سوسیس، کالباس ذرت مکزیکی هم می فروشند.

در مدرسه ای غیرانتفاعی دیگربا وجود سرما بستنی، پفیلا، کاکائو و نوشیدنی دلستر عرضه می شود .

جدای ازصحبت برخی از دانش آموزان تخلف برخی از مدارس را تویی عدم عرضه موادغذایی مضرر را خود به چشم دیدیم.

 

سیدحسن هاشمی وزاریر بهداشت می گوید توی این یک سال فروش موادغذای مضرر توی بوفه مدارس کاهش خوبی داشته است و تا حدی موفق بودیم اما علت اصلی فروش این مواد هنوز تویی برخی از مدارس اینکه سلامت دانش آموزان فدای مسائل اقتصادی می شود.

سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: آموزش و پرورش این واحد ها را واگذارمی کند به بخش خصوصی و بخش خصوصی هم به  لحاظ صرف صلاح اقتصادی باید برایش صرف کند دنبال سود هست تا سلامت مردم،  اینها را آموزش و پرورش و وزارت بهداشت هم باید نظارت کند.

اما مسئولین آموزش و پرورش منکر واگذاری بوفه مدارس به بخش خصوصی هستند.

ضیاالدینی مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش در پاسخ به وزارت بهداشت گفت:بخش خصوصی چنین چیزی نیست وزیرآموزش و پرورش بحث ساماندهی و مدیریت اجرای بوفه ها را به معاونت پرورشی قسمت سازمان دانش آموزی واگذار کردند.

البته هردو وزارت خانه لزوم نظارت بیشتر جدی تر بر بوفه مدارس را قبول دارند .

امسال پیگیریم می کنیم مورد تخلفی باشه و مواد خوراکی غیرمجاز توزیع شود مدیر آن مدرسه تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

هاشمی وزیربهداشت گفت:بوفه مدارس بسیار مهم است و اجازه نخواهیم دادکه اینجورمواد توزیع بشود.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان