اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. مهر 1395 - 11:56   |   کد مطلب: 20473
فناوری اطلاعات تحولات شگرفی در روند فعالیت جامعه بشری به وجود آورده است، به گونه ای که زندگی امروزی بدون استفاده از این فناوری با دشواری های فراوانی مواجه است.

به گزارش صبح الوند، فناوری اطلاعات تحولات شگرفی در روند فعالیت جامعه بشری به وجود آورده است، به گونه ای که زندگی امروزی بدون استفاده از این فناوری با دشواری های فراوانی مواجه است.رایانه ها با توجه به قابلیت های بسیار زیاد مانند دقت بالا، سرعت زیاد، قابلیت ذخیره سازی حجم زیاد اطلاعات، تبادل سریع اطلاعات، دسترسی آسان و محاسن بی شمار دیگر، امکانات زیادی برای بشر به ارمغان آورده است.

 

از منظر دیگر با گسترش اینترنت و ظهور فضای مجازی ، به دلیل ویژگی های خاص این فضا مانند امکان تحصیل هویت های گوناگون، گمنامی و سهولت انجام اعمال مختلف، ضمن مهاجرت بسیاری از جرایم از فضای فیزیکی به فضای مجازی موجب بروز جرایم نوینی نیز شده است که قابل مقایسه با هیچ یک از جرایم موجود کلاسیک نبوده و چه بسا از نظر دامنه تاثیر، خطرناک تر است.

 

فضای سایبر در کنار برخورداری از مزایا و آثار مثبیت فراوان، منشا تهدیدهایی جدی برای  کلیه افراد ، سازمان ها و کشورهای جهان از توسعه یافته و غیر توسعه یافته شده است.همین امر لزوم ایجاد و توسعه‌ی سازوکاری برای برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطّلاعات جمهوری اسلامی ایران را توجیه می‌کند. همچنین توسعه‌ی خدمات الکترونیک در کشور نظیر دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سایر خدمات از این دست، نیز لزوم ایجاد پلیسی تخصّصی در مجموعه‌ی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را برای تأمین امنیت و مقابله با جرایمی که در این فضا به وقوع می‌پیوندند را آشکار می‌کند.

 

خوشبختانه این پلیس با برخورداری از نیروهای متعهد و متخصص جوان و کاراگاهان کارآزموده در مدت زمان کوتاه که تشکیل شده است توفیقات چشمگیری در حفظ و احقاق حقوق شهروندان بدست آورده .با تلاش دلسوزانه کارشناسان این پلیس اشرافیت خوبی بر فضای مجازی استان شکل گرفته و اکثر جرایم که در این فضا توسط مجرمین بومی و فرا استانی صورت می گیرد تحت رصد و کنترل قرار گرفته و تهدیدات و آسیبهای ناشی از این جرایم مورد شناسایی و احصاء و بر مبنای راهبردهای مقابله با جرایم و نیز آگاهسازی کاربران اینترنتی و اقشار مختلف جامعه از بسیاری از جرایم پیشگیری نموده است.

 

با توجه به ضریب نفوذ 62 درصدی اینترنت در استان و گسترش استفاده از این تکنولوژی توسط شهروندان اولویت جرایم پلیس فتا استان به ترتیب 1- تهدید و اخاذی 2-  برداشت های غیر مجاز 3- مزاحمت های اینترنتی می باشد که میزان آن روبه افزایش است.

 

پلیس فتا استان همدان از زمان تاسیس تاکنون سعی کرده موضوع پیشگیری را همیشه در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد که در این خصوص در دو حوزه اجتماعی و وضعی موجب کاهش روند رو به رشد جرایم در فضای سایبری استان شده است ،اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی با هدف ایجاد ایمنی برای کاربران فضای مجازی از اقدامات مهم در حوزه پیشگیری اجتماعی  فتا استان از جرم در فضای مجازی می باشد .

 

برخورداری از سواد رسانه ای پیش نیاز حضور در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی بسترساز جریان آزاد اطلاعات مبتنی بر مشارکت و جریان سازی عموم انسان ها و مکاتب فکری نیستند، بلکه افراد و جریان هایی که بر رسانه های جهان سلطه دارند، رسانه های اجتماعی را نیز به مثابه رسانه های عصر دیجیتال به تملک خود درآورده و از آن ها برای رسیدن به اهداف خویش استفاده می کنند. بنابراین اشتباه است اگر تصور کنیم رسانه های اجتماعی تنها ابزارهایی نو برای سهولت در ارتباطات، تعاملات، کسب خبر و مانند اینها هستند و صرفاً دانشمندان و محققان علوم کامپیوتر در ایجاد و توسعه آن ها نقش داشته اند.

 

افرادی که به سواد رسانه ای مسلط هستند به خوبی می توانند در رسانه های اجتماعی فعالیتی اثرگذار و پویا همراه با کمترین آسیب برای خود و جامعه شان داشته باشند. از آنجایی که در آینده نزدیک شبکه های اجتماعی به نقش تعیین کننده ای در تصمیم گیری های ملی و بین المللی و همچنین جهت دهی افکار عمومی مردم سراسر جهان دست پیدا می کنند، لزوم دستیابی سریعتر به سواد رسانه ای اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

 

رسانه های اجتماعی وارد زندگی انسان شده و جایگاه خود را پیدا کرده اند، این رسانه ها مانند سایر دستاوردهای فناوری خنثی بوده و به خودی خود جهت دار نیستند اما برحسب استفاده انسان از آن ها در جایی باعث بهبود وضع زندگی شده و در جای دیگر آسایش زندگی را مختل کرده اند.

 

فضای مجازی همچون جهان واقعی و رسانه های اجتماعی همچون سایر رسانه ها عرصه تقابل با عفتان و بی عفتان هستند، لیکن تفاوت اساسی که در این میان وجود دارد این است که در جهان واقعی هر یک از طرفین در محیط فرهنگی و بر روی قطعه زمین مشخصی زندگی و فعالیت می کنند اما در فضای مجازی این گونه نیست، اینترنت تماماً زمین دشمن است که قواعد حاکم بر آن همان قوانین حاکم بر تمدن غرب و سبک زندگی امریکایی است، از این رو ناچار به رعایت گزاره های خاصی در جهت حفظ اطلاعات خود و جامعه شان و نیز اثرگذاری حداکثری و اثرپذیری حداقلی هستند.

 

آشنایی با این گزاره ها، سواد رسانه ای ویژه باعفتان را می طلبد، چرا که دانش سواد رسانه ای آنچنان که به شکل غربی آن مطرح است برای انسان باعفت مسلمان گرچه لازم است اما کافی نیست و بسیاری از ملاحظات در آن دیده نشده است. به عنوان مثال بهای سایت ها در اینترنت بر اساس کلیک های کاربران است، ارزش سایت هایی مانند فیس بوک و گوگل به علت کلیک هایی است که به این سایت ها وارد شده است، پس این سایت ها نیستند که با ارائه خدمات رایگان به کاربران خدمت می کنند، بلکه این کاربران هستند که با جستجو، ارسال پیام، لایک کردن، پست گذاشتن، گشتن در پروفایل سایر کاربران و مانند این ها، با هر کلیک خود درآمدی را به جیب صاحبان این سایت ها روانه می کنند.

 

حال آیا یک مسلمان عفیف بدون در نظر گرفتن نکات لازم همچون پرهیز از وب گردی های غیرضروری، می تواند به افزایش بهای سایت هایی که دشمنی خود را با اسلام و انقلاب اسلامی ثابت کرده اند، کمک کند؟ در نتیجه سواد رسانه ای باعفتان سایبری سوادی تقوا محور است.

 

یادداشت از سرهنگ اکبر امینی، رییس پلیس فتا همدان

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان