اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1399 - 13:43   |   کد مطلب: 33069
سیاوش غیبی پور گفت: آزاد سازی سهام عدالت اقتصاد را پویا می کند و به دنبال آن نقش تصدی گری دولت کم می شود.
 آزادی سازی سهام عدالت مردم را صاحب صنایع مادر نفت و پتروشمی می کند

به گزارش صبح الوند، در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری و موافقت ایشان با درخواست ریاست محترم جمهوری مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی با همکاری و مشارکت سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر نهادها در بازار سرمایه، اقدام به فراهم نمودن تمهیدات و اقدامات عملی لازم برای تحقق این امر نموده است تا با توجه به موارد سه‌گانه مورد تأکید معظم له، شرایط بهره‌مندی هرچه سریع‌تر مردم از منافع و مدیریت سهام مذکور فراهم گردد.

.
بعد از کرونا آزاد سازی سهام عدالت یکی از بحث های روز برای شهروندان است که هر کسی بنا به تخصص و دانشی که از این سهام دارد نظریه ای می دهد.

آنچه که در ابتدای این طرح به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی دقیق است چرا که عده ای اصلا اطلاع ندارند و بعضی اصلا برای سهام ثبت نام نکرده اند. 

در این خصوص با سیاهوش غیبی پور کارشناس مالیات به گفتگو پرداختیم و مزایا و معایب این طرح را بررسی کردیم. 

غیبی پور با اشاره به طرح آزاد سازی سهام عدالت گفت: در آزاد سازی سهام عدالت اولین نکته که برای مخاطبین بسیار مهم است آزادی عملی است که به دارنده سهام داده می شود که می تواند هر زمان سهام خود را  خرید و فروش و معاوضه و تبدیل به احسنت کند. 

وی ادامه داد: سقف سهام عدالت در بازار بورس شاخص بورس را تغییر می دهد و هر چقدر سطح معاملات بالا رود نسبت معاملات افزایش  و تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا می کند در نتیجه اقتصاد پویاتر می شود.
غیبی پور آزاد سازی سهام عدالت را در اقتصاد کشور مثبت دانست و گفت: هر چقدر اقتصاد راکد و غیر قابل مبادله به سمت اقتصاد قابل مبادله و پویا حرکت کند سرمایه های حفر شده خارج می شود .

وی عنوان کرد: در اقتصاد قابل مبادله و پویا دولت نقش تصدی گری اش کم و به همان میزان بخش خصوصی جانشین می شود و چون این بخش مالیات می دهد بدون شک بهتر مدیرت می کند. 

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر روند آزاد سازی استمرار پیدا کند سرمایه از سنتی خارج می شود و به سمت بازارهای جهانی و بورس پیش می رود و در نتیجه راه سرمایه خارجی از طریق بورس به داخل کشور باز می شود .

*آزاد سازی سهام عدالت تغییر سرمایه گذاری سنتی به کلاسیک را هموار می کند

غیبی پوربا اشاره به تغییر سرمایه گذاری سنتی به کلاسیک در آزاد سازی سهام عدالت گفت: زمانی که سرمایه قابلیت بروز رسانی پیدا کند جلوی تورم دولتی گرفته می شود چرا که در حال حاضر دولت بیشتر تاثیر و تنظیم بازار را انجام می دهد به این مفهوم دولت یک بنگاه بزرگی است که صنعت خودرو را در اختیار دارد و برای کاهش و افزایش هزینه های خود  می تواند قیمت را بالا و پایین که در کشور شاهدش هستیم اما اگر اقتصاد پویا شود منافع مصرف کننده و تولید کننده وابسته به کیفیت می شود و بنا به تقاضا عرضه می شود.

 وی مهمترین مشکل آزاد سازی سهام عدالت را عدم اطلاع رسانی دقیق به مردم دانست و افزود: مردم سردرگم هستند و عده ای هنوز ثبت نام نکرده اند که باید این مشکلات برطرف شود اما آنچه که در این طرح مهم است شکسته شدن سد اقتصاد راکد است که سهام داران صاحب صنایع مادری چون نفت و پترو شیمی می شوند. 

انتهای پیام/ آ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان