اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. ارديبهشت 1398 - 14:43   |   کد مطلب: 30989
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: عشایر از نیمه اردیبهشت امسال در 53 سامانه این استان مستقر می شوند.

به گزارش صبح الوند، عباس قبادی سر پرست معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان  بیان کرد: با گذشت 45 روز از فرارسیدن فصل بهار عشایر کوچنده با جمعیتی حدود 11 هزار و 500 تن در قالب هشت گروه وارد استان می شوند.

 

وی اضافه کرد: عشایر شامل ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمهور و طوایف چون مگسه، خزایی و زوله هستند که از طریق ایل راه های سنتی و جاده های کوهستانی با پیمودن 150 تا 650 کیلومتر وارد همدان می شوند.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: عشایر از مناطق قشلاقی در استان های لرستان، خوزستان، کرمانشاه و ایلام از طریق چهار گلوگاه واقع در شهرستان های ملایر، نهاوند، اسدآباد و تویسرکان وارد مناطق ییلاقی در استان همدان می شوند.

 

قبادی گفت: آنها مدت زمانی از بهار و فصل تابستان را در 53 سامانه عشایری در شهرستان های همدان، ملایر، نهاوند، اسدآباد و تویسرکان در دامنه کوه الوند سپری می‌کنند.

 

وی افزود: شهرستان های همدان با 20 سامانه و نهاوند با 17 سامانه پذیرای بیشترین تعداد عشایر در استان بوده و سه شهرستان فامنین، رزن و کبودراهنگ نیز بدون سامانه عشایری هستند.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: از نظر گویشی، عمده عشایر استان به زبان ترکی و کردی صحبت می‌ کنند.

 

قبادی گفت: اداره کل منابع طبیعی استان همدان با شروع فصل بهار برای مدیریت تقویم کوچ و جلوگیری از کوچ زود هنگام عشایر که اغلب عشایر غیر مجاز هستند اقدام به بهره گیری از تیم های کنترل کوچ می کند.

 

وی افزود: این تیم ها در 6 گلوگاه اصلی همدان مستقر شده و تا زمان اعلامی در تقویم کوچ به دلیل آماده نبودن شرایط مناسب چرا در سامانه‌های عشایری و احتمال درگیری با کشاورزان، از ورود دام عشایر به استان جلوگیری می کنند.

 

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان اضافه کرد: حضور به موقع دام و متناسب با ظرفیت مراتع علاوه بر کنترل آتش‌سوزی و تقویت خاک مراتع، موجب گسترش بذر گیاهان خوش‌خوراک و گیاهان دارویی در سطح مراتع می‌شود.

قبادی بیان کرد: حضور عشایر در سطح مراتع و حفاظت از عرصه‌های طبیعی توسط آن‌ها موجب توسعه صنعت «اکو توریسم»درمنطقه شده و راه را بر سود جویان از جمله زمین خواران و بهره برداری شدید ازمحصولات فرعی، می بندد.

 

وی اظهار داشت: عشایر پس از ورود و استقرار در استان چند ماهی در همدان به سر می برند سپس از اواخر شهریور با سرد شدن هوا شروع به کوچ پاییزه کرده و به سمت مناطق گرمسیر در قشلاق حرکت می‌کنند.

 

وی ادامه داد: بیشتر عشایر مستقر در همدان، استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان از جمله غرب کرخه و دشت عباس را به عنوان مقصد کوچ خود به قشلاق انتخاب می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان