اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. اسفند 1395 - 22:37   |   کد مطلب: 24020
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: ۶۵ هزار هکتار عرصه بیابانی در دشت فامنین، قهاوند و کبودراهنگ شناسایی شده که برای جلوگیری از گسترش کانون بیابان‌زایی نیاز به تخصیص چهار میلیارد تومان اعتبار داریم.
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، محمدرضا همتی عصر امروز در شورای اداری استان همدان اظهار داشت: بیش از 900 هزار هکتار عرصه ملی در استان همدان وجود دارد بر این اساس 47 درصد وسعت استان را عرصه منابع طبیعی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه اراضی کشاورزی در استان همدان بیش از منابع ملی است، افزود: بحث بیابان و بیایان‌زایی و بحث ذرات گرد و غبار از مشکل استان است و در این راستا اقدامات قابل توجهی برای جلوگیری افزایش سطح بیابان انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه فشار دام سه برابر ظرفیت مراتع است، گفت: همدان از استان‌های ییلاقی است و از مناطق قشلاقی میزبان عشایر است بر این اساس هر ساله برنامه کنترل گوشت و مدیریت چرای دام را داریم تا فشار به مراتع را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای پدیده بیابان‌زایی بحث توسعه جنگل را در دستور کار داریم، عنوان کرد: در سال‌ گذشته 6 هزار هکتار توسعه جنگل در استان داشتیم با وجودی که همدان جنگلی نیست و ایجاد جنگل دست کاشت نیز بسیار مشکل است.

همتی با اشاره به شناسایی کانو‌های بیابان تصریح کرد: همدان از سال 93 به عنوان استان بیابانی شناخته شد و 65 هزار هکتار عرصه بیابانی در دشت فامنین، قهاوند و کبودراهنگ شناسایی شده که طرح مطالعاتی بر روی 15 هزار هکتار انجام شده و برای ادامه مطالعات نیاز به تخصیص چهار میلیارد تومان اعتبار داریم تا از گسترش کانون بیابان‌زایی جلوگیری کنیم.

وی درباره مسائل آبخیزداری و آبخوان‌داری بیان کرد: کمبود منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی سبب شده است که استان همدان به انجام بیش از یک میلیون هکتار عملیات آبخیزداری نیاز داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان افزود: براساس کارهای مطالعاتی 273 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده است به طوری که هر هکتار آبخیرداری سبب می‌شود که دو تن فرسایش خاک کاهش یابد.

وی اظهار داشت: متوسط فرسایش خاک در استان همدان 10 تن است که از متوسط کشوری پایین‌تر هستیم اما رقم بالایی است.

همتی با بیان اینکه ظرف سه سال گذشته 90 نفر از مجموعه محافظان طبیعت استان اضافه شده است، گفت: 6 هزار نفر همیار طبیعت جذب شده‌اند که به صورت افتخاری خدماتی در زمینه گزارش تخریب و تصرف منابع طبیعی ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه برای مبارزه با حریق مراتع 15 اکیپ ثابت و سیار داریم، افزود: از مجموع 900 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی موجود در استان همدان بیش از 800 هزار هکتار تملک منابع ملی انجام و سند به نام دولت اخذ شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان