اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. دى 1396 - 17:23   |   کد مطلب: 28174
مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: بیش از ۲ هزار نفر در استان همدان مبتلا به انواع سرطان هستند که ۴۱ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.
سرطان در همدان

به گزارش صبح الوند، دکتر شراره نیک‌سیر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همداناظهار داشت: بر اساس آخرین آنالیز و محاسبه آماری که در سال 93 انجام شده 2 هزار و 338 نفر در استان همدان مبتلا به سرطان هستند که از این بین 1373 نفر معادل 59 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه 965 نفر معادل 41 درصد از مبتلایان نیز زن بوده‌اند، افزود: براساس آمار به دست آمده، درصد فراوانی سرطان در استان همدان 131 مورد در هر 100 هزار نفر است.

نیک‌سیر با اشاره به شایع‌ترین انواع سرطان در استان نیز بیان کرد: شایع‌ترین انواع این بیماری در کل جمعیت استان به ترتیب شامل سرطان پوست، معده، پروستات، ریه و مثانه می‌شود.

وی اعلام کرد: با تفکیک جنسیتی بیماران می‌توان گفت که شایع‌ترین انواع سرطان در مردان استان به ترتیب شامل پوست، پروستات، ریه و مثانه و در زنان، شامل سرطان پستان، روده بزرگ، پوست و معده می‌شود.

نیک‌سیر عنوان کرد: شایع‌ترین نوع این بیماری در استان همدان بدون در نظرگرفتن پوست که فاکتورهای ویژه‌ای دارد، سرطان معده به شمار می‌رود که بیشترین درصد مبتلایان را به خود اختصاص داده است.

تغییرات بی‌دلیل در بدن را جدی بگیرید

مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه سرطان در حال افزایش است، تأکید کرد: آگاهی از علائم هشداردهنده این بیماری و مراجعه سریع به پزشک، نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت بیماری دارد، اما متأسفانه بسیاری از افراد به این علائم توجهی نمی‌کنند.

دکتر نیک‌سیر با اشاره به این علائم افزود: کاهش وزن شدید و بی‌دلیل(بدون گرفتن رژیم) در عرض 6 ماه، لمس توده در هر بخش از بدن، تغییر رنگ خال‌های قدیمی یا بروز خال‌های جدید در پوست، اختلال در بلع، سرفه طولانی‌مدت، خشونت صدا، خون‌ریزی از روده، وجود خون در ادرار و خون‌ریزی غیرطبیعی رحم از مهم‌ترین علائمی هستند که در صورت مشاهده هر یک از آن‌ها باید سریع به پزشک متخصص "آنکولوژی و خون" مراجعه کرد.

وی بیان کرد: البته برخی عفونت‌ها نظیر هپاتیت B، ایدز و زگیل تناسلی نیز زمینه‌ساز ابتلا به سرطان به شمار می‌رود که مبتلایان به هپاتیت B و زگیل تناسلی می‌توانند با تزریق نوعی واکسن از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

نیک‌سیر عنوان کرد: نوعی باکتری به نام "هلی‌کوباکترپیلوری" نیز وجود دارد که با مصرف آب و غذای آلوده وارد بدن شده و در برخی افراد موجب بروز سرطان معده می‌شود، به همین منظور افرادی که دچار زخم‌های گوارشی هستند باید از نظر وجود این عفونت بررسی شده و در صورت دارابودن درمان ریشه‌کنی را انجام دهند.

تغییر سبک زندگی و تغذیه عامل مهمی در پیش‌گیری از سرطان

مسئول سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه سرطان قابل پیش‌گیری است، گفت: برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ابتدا باید دلایل آن را شناخت که بر اساس یافته‌های علمی، افزایش سن جمعیت و پیر شدن جمعیت کشور، تغییر سبک زندگی، تغذیه نامناسب، فعالیت بدنی کم، مصرف سیگار و دخانیات، قرار گرفتن در معرض تابش شدید نور خورشید به مدت طولانی و آلودگی هوا از مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.

دکتر نیک‌سیر درباره تأثیر وراثت در ابتلا به این بیماری نیز اعلام کرد: نمی‌توان گفت که سرطان به طور کامل ارثی است و این عامل تنها 5 تا 10 درصد در ابتلا تأثیر دارد، اما افرادی که سابقه ابتلا به سرطان در خانواده یا اعضای فامیل آن‌ها وجود دارد با شناسایی عوامل ابتلا و تغییر نوع تغذیه و سبک زندگی می‌توانند از بروز این بیماری در بدن خود جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تغییر در عادت‌های غذایی نقش مهمی در ایجاد انواع سرطان دارد، مطرح کرد: مصرف چربی‌های حیوانی، غذاهای فرآوری شده، مصرف بالای کنسروها، مصرف بیش از اندازه ترشیجات و شوریجات و مصرف زیاد گوشت قرمز از عوامل مهم خطرساز در حوزه تغذیه به شمار می‌آیند.

نیک‌سیر بیان کرد: مصرف گوشت قرمز برای هر فرد در روز نباید بیش از 80 گرم باشد و توصیه می‌شود که مردم به جای آن از گوشت سفید مانند انواع ماهی، مرغ، ماکیان و غلات و حبوبات استفاده کنند.

وی تصریح کرد: سبزیجات و میوه‌های تازه در هر نوع سرطان، اثر پیش‌گیرندگی بالایی داشته و توصیه می‌شود که هر فرد دست‌کم روزی 5 واحد انواع سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجاند.

نیک‌سیر عنوان کرد: استفاده از غلات دارای سبوس و نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک و نان جو دارای سبوس نیز نقش بسزایی در پیش‌گیری از ابتلا به سرطان دارد و باید مصرف نان سفید را به حداقل رساند.

وی افزود: برخی ادویه‌ها و چاشنی‌ها مانند زردچوبه، چای سبز و سیر نیز اثر ضد سرطانی بالایی دارند و استفاده از آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری مؤثر است.

نیک‌سیر گفت: کمبود ویتامین D نیز به نوبه خود، تأثیر بسیار زیادی در ایجاد توده‌های سرطانی دارد و متأسفانه بیشتر ایرانیان دریافت خوبی از این نوع ویتامین ندارند.

وی بیان کرد: مردم برای جبران کمبود ویتامین D باید به مصرف غذاهای دارای این ویتامین مانند ماهی، جگر گاو و زرده تخم مرغ روی آورده یا مکمل ویتامین D مصرف کنند.

نیک‌سیر مطرح کرد: با توجه به اینکه فعالیت بدنی کم، یکی از عوامل ابتلا به این بیماری است توصیه می‌شود مردم دست‌کم روزی 30 دقیقه و به طور متوسط 5 روز در هفته، فعالیت بدنی شدید داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان