اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. مرداد 1396 - 22:36   |   کد مطلب: 26153
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا:
از پذیرش بدون کنکور دانشجو در برخی رشته‌ها ناراضی هستیم
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا از پذیرش بدون کنکور دانشجو در برخی رشته‌های دانشگاه بوعلی خبر داد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بوعلی‌سینا

به گزارش صبح الوند، دكتر عباس افخمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، اظهار کرد:  امسال برای پذیرش رشته‌های زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، مهندسی باغبانی، مهندسی خاک، مهندسی علوم دامی، ژنتیک گیاهی و آموزش کشاورزی به جای کنکور سوابق تحصیلی مد نظر قرار داده شد که این تصمیم از سوی سازمان سنجش است و تصمیم داخلی دانشگاه نیست که دانشگاه از این تصمیم ناراضی است چرا که نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و کیفیت ورودی‌ها را پایین می‌آورد.

وی درباره پذیرش بدون کنکور در برخی رشته‌ها تأکید کرد: این کار از طرف وزات علوم صورت گرفته است و دانشگاه اصلا تمایلی به انجام این کار ندارد چرا که ورودی‌ها تنها با توجه به سوابق تحصیلی‌شان پذیرش خواهند شد.

افخمی ادامه داد: هم حضوری در جلسات تشکیل شده در وزارت علوم اعتراض کردیم و هم دو نامه در زمینه پذیرش در دوره کاردانی رشته‌های دامپزشکی و بعضی از رشته‌های کشاورزی مثل باغبانی به وزارت ارسال کردیم اما هیچ‌گونه جوابی به ما ندادند.

وی اضافه کرد: ما هم توان دخالت در این کار را نداریم اما اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم و امسال نیز اعتراض خواهیم کرد.

وی درباره اینکه در بعضی از رشته‌ها افزایش ظرفیت محسوسی را می‌بینیم، گفت: معمولا سازمان سنجش بر افزایش ظرفیت‌ها کاری نمی‌کند مگر اینکه ظرفیت اعلام شده ما کمتر از کف تعیین‌شده باشد، در این مورد تغییر صورت می‌گیرد تا به حداقل کف برسد اما در پذیرش دانشجو ممکن است دانشجویانی که وارد می‌شوند از تعداد اعلام شده بیشتر باشد که این به رتبه‌های برابر مربوط است.

معاون آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا یادآور شد: در دفترچه امسال رشته‌های مهندسی زیست‌فناوری، کشاورزی، مهندسی زراعت، اصلاح نباتات حذف و مهندسی ژنتیک گیاهان به رشته علوم تجربی اضافه شده که مهندسی ژنتیک گیاهی نتیجه ادغام زراعت و اصلاح نباتات است.

وی در ادامه عنوان کرد: رشته‌های شبانه مقطع کارشناسی دانشگاه بوعلی‌سینا طی ابلاغیه دو سال پیش وزارت علوم حذف شده و اکنون فقط دانشجویان روزانه می‌پذیریم.

وی با بیان اینکه دو سال از حذف رشته‌های شبانه دانشگاه بوعلی‌سینا می‌گذرد و اکنون در مقطع کارشناسی فقط دانشجویان روزانه را می‌پذیریم، اظهار کرد: به نظرم وضعیت بهتر است و قرار نیست تغییری در این شرایط ایجاد کنیم.

وی علت عدم پذیرش دانشجویان شبانه در دفترچه انتخاب رشته سراسری امسال را وضعیت بهتر علمی دانشجویان روزانه نسبت به شبانه اعلام و عنوان کرد: نپذیرفتن دانشجوی شبانه و جایگزین کردن آنها توسط دانشجوی روزانه می‌تواند باعث افزایش سطح علمی دانشجویان شود.

افخمی ادامه داد: درست است که دانشجوی شبانه شهریه می‌پردازد و به ظاهر منبع درآمدی برای دانشگاه به حساب می‌آید اما هزینه‌ای که بابت این دانشجویان پرداخت می‌شود، بسیار بیشتر از شهریه آنهاست.

وی با بیان اینکه عدم پذیرش دانشجوی شبانه تأثیری در رتبه‌بندی دانشگاه ندارد، ادامه داد: با این کار ممکن است درآمد دانشگاه از این قسمت کم شود اما هزینه‌های دانشگاه‌ها از بابت تحصیل این دانشجویان کمتر می‌شود چرا که دانشجوی روزانه پذیرش کرده‌ایم و بودجه بیشتری از وزارت دریافت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: این حذف پیشنهاد خود دانشگاه بوعلی‌سینا بوده اما هنوز نتیجه مثبت یا منفی از این طرح نگرفته‌ایم، بسیاری از دانشگاه‌ها که اقدام به این حذف کرده‌اند، دلایل مشابهی با یکدیگر داشتند.

معاون آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا در پاسخ به اینکه آیا حذف دوره شبانه باعث کاهش یا حذف رشته‌ای شده است؟ گفت: افراد شبانه در رشته‌های روزانه جایگزین شدند و ظرفیت‌ها تغییر نکرده اما اگر از نظر عددی تغییری می‌بینیم یک ضریب ریزش در شب بود که در روزانه کمتر است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان