اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. خرداد 1396 - 13:27   |   کد مطلب: 25370
هنرمند موسیقی همدان گفت: یکی از مشکلات مهم هنرمندان همدان مسائل اقتصادی و عدم شاغل بودن آنهاست که اکثر فعالان این حوزه به دلیل نبود شغل و پشتوانه اقتصادی، برای ادامه فعالیت هنری خود یا به تهران و دیگر شهرهای کشور مهاجرت کرده و یا کلاَ موسیقی را کم کم کنار گذاشته می شود
مشکلات مهم هنرمندان همدان مسائل اقتصادی و عدم اشتغال آنهاست

به گزارش صبح الوند، کاظم مرادی مسعود، متولد 11آذر 57 در همدان و مدرس آواز آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همدان وخواننده موسیقی اصیل ایرانی و نوازنده سازهای تار و سه تار است. وی همچنین سرپرست گروه موسیقی سنتی چکاد همدان می‌باشد که تاکنون موفق به برگزاری کنسرت‌های متعددی در سطح استان و کشور شده است.

 

برای آشنایی بیشتر با این هنرمند محجوب و بررسی وضعیت موسیقی سنتی همدان با او به گفت‌ و‌گو نشسته‌ایم که مختصری از آن در ادامه ارائه می‌گردد.

 

به عنوان اولین سوال چه شد که وارد حوزه هنر شدید؟

 

با توجه به اینکه پدرم اهل موسیقی و بخصوص آواز بود از کودکی ذوق و شوق خوانندگی و موسیقی در وجودم شکوفا شد و از دوران تحصیلی ابتدایی و راهنمایی  وارد گروه سرود مدرسه شدم و حتی در مسابقات قرآن هم شرکت می‌کردم و همیشه هم مقام می‌آوردم با این‌حال باید که بگوییم والدین ام بیشترین تاثیر را در فعالیت موسیقی بنده داشتند.

 

تاکنون چه دوره های آموزشی و نزد کدام اساتید سپری کرده‌اید.

 

ابتدا آواز را در همدان و نزد استاد « امیر افتخاری» شروع کردم و ردیف آوازی استاد « محمود کریمی»  را نزد آقای افتخاری گذراندم و سپس نزد استاد « دکتر حسین عمومی» رسیدم و نزد این استاد به فراگیری تلفیق شعر و موسیقی و درک مکتب آوازی اصفهان پرداختم و در ادامه هم خدمت استاد «حسین دهلوی» رسیدم و کتاب «پیوند شعر و موسیقی» تالیف ایشان را در یک ترم گذراندم و پس از آن هم در محضر استاد « محمدرضا لطفی» به فراگیری درست ردیف و درست خوانی و ردیف استاد « طاهر زاده » و همچنین صدا سازی پرداختم و البته یک دیدار تصادفی هم در خانه موسیقی با استاد « شجریان» داشتم و در مورد آواز و صداسازی سوالاتی که در ذهنم بود را از استاد پرسیدم و ایشان جواب دادند که در آوازم بسیار راه گشا بود.

 

چه جوایز و رتبه‌های را تاکنون کسب کرده‌اید. 

 

تاکنون در جشنواره های مختلفی شرکت و موفق به کسب رتبه شده ام که از مهمترین آنها می توان به کسب مقام نخست رشته آواز در جشنواره استانی، منتخب 10 خواننده برتر کشور در جشنواره ایرج بسطامی و انتخاب به عنوان خواننده برگزیده جشنواره تولیدات رادیو وتلوزیون در مسابقات کشوری و شرکت در آزمون خوانندگی و پذیرفته شدن در آزمون مرکز موسیقی و سرود صدا وسیمای کشور همچنین انتخاب گروه موسیقی چکاد در جشنواره موسیقی استان همدان و غیره اشاره کرد.

 

ارزیابی شما از وضعیت موسیقی سنتی در کشور چگونه است.

 

بااینکه در سطح کشوری ترافیک کاری بالا و تولیدات فراوانی داریم اما در ساخت ملودی مناسب و داشتن خواننده‌های مطلوب، متاسفانه فقر زیادی در موسیقی ملی و بخصوص در ساختن قطعات بی کلام ما به چشم می‌خورد. در حالی که هنر موسیقی وابستگی زبادی به خواننده و کلام دارد لذا باید به این مقلوله بیش از پیش توجه شود.

 

نظر شما درباره شرایط اجرای کنسرت‌های موسیقی چیست؟

 

وضعیت اجرای کنسرت‌ها در چندسال اخیر با نظرات ضد و نقیض دچار چالش شده وگهگاه می‌شنویم که حتی برخی از کنسرت‌های بزرگان موسیقی ملی ما هم دچار چالش و یا کنسل می‌شوند که این مورد هم می‌تواند روند حرکتی موسیقی ما رو کند کندتر کند  و این در‌حالی است که ذوق و اشتیاق مردم خوشبختانه روز به روز به سمت موسیقی ملی بیشتر می‌شود و این نوید آینده‌ای پر بار در همه زمینه‌های موسیقی را می‌دهد.

 

موسیقی سنتی امروز همدان را چگونه می‌بینید؟

 

همدان همیشه در موسیقی غرب کشور همچون نگینی درصحنه بوده است با اینحال ما همیشه در انجام کارهای گروهی ضعف داریم و غالباَ یک گروه خوب مدت زیادی در این شهر در کنار هم نمی‌توانند کار کنند و اجرای برنامه داشته باشند اما  به صورت انفرادی همیشه نوازندگان خوبی داریم ولی اکثراَ نوازنده‌ها هم وقتی به مرز بهره‌وری می‌رسند، این شهر را ترک کرده و به تهران هجرت می‌کنند.

 

دلایل کوچ هنرمندان از همدان به نظر شما کدامند؟

 

یکی از مشکلات مهم هنرمندان همدان مسایل اقتصادی و عدم شاغل بودن آنهاست که اکثر فعالان این حوزه  به دلیل نبود شغل و پشتوانه اقتصادی، برای ادامه فعالیت هنری خود یا به تهران و دیگر شهرهای کشور مهاجرت کرده و یا کلاَ موسیقی را کم کم کنار گذاشته و اولویت چندم آنان می‌شود که با فاصله گرفتن آنها از فعالیت حرفه‌ای، حس و حال و خلاقیت آنان از بین می‌رود و شاهد این هستیم که سرمایه‌ها و پتانسیل‌های برجسته‌ای از جوانان ما به همین سادگی به دست فراموشی سپرده می‌شوند.

 

از نظر شما عمده مشکلات حوزه موسیقی امروز همدان کدامند.

 

عمده مشکل موسیقی همدان نبود انگیزه کار و فعالیت در نزد موسیقیدانان این شهر است بطوریکه بی هدفی در اکثریت آنان غالب بوده و از طرفی هم  نبود همدلی و انگیزه کنار هم قرار گرفتن موجب شده تا صمیمیت لازم هم در بین این عزیزان کمرنگ‌تر شده و چندان اشتیاقی در بین هنرمندان همدانی وجود نداشته باشد.

 

چه راهکارهایی را برای رفع این مشکلات پیشنهاد می‌کنید.  

 

به نظرم برای حل این مسایل باید که متولیان موسیقی، پیشکسوتان، اصحاب رسانه و غیره با ایجاد فضایی سالم و سرشار از صمیمیت به تقویت روحیه هنرمندان و بخصوص افزایش انگیزه فعالیت برای جوانان بپردازند تا آنها بتوانند با کار و تلاش وافرخویش بیش از گذشته در مسیر شکوفایی و درخشش هنر و موسیقی همدان در عرصه های مختلف ملی و بین المللی قدم بردارند.

 

آینده  موسیقی همدان را چطور می‌بینید.

 

با توجه به اشتیاقی که در بین مردم مشاهده می شود همچنین نفوذ موسیقی در بین خانواده ها که همراه با حمایت و پیگیری والدین برای آموزش و موفقیت فرزندان آنها است، همگی دلایل محکمی برای روشنی آینده موسیقی در همدان است که امیدواریم این حرکت با تدبیر و هدایت مناسب در نهایت به شکوفایی این هنر منجر شود. 

 

سرگرمی‌های امروز شما کدامند؟

 

بیشتر سرگرمی های من به موسیقی، ورزش وتفربح درکنار خانواده ختم می‌ شود.

 

چه برنامه‌هایی برای  فعالیت هنری آینده خود دارید؟

 

قصد دارم در آینده یک دوره تور کنسرت را با همکارانم در گروه مسویقی چکاد در چند شهر کشور برگزار کنم  همچنین در تلاش برای انتشار آلبومی از ساخته هایم هستم تا در کنار تربیت هنرجویان بتوانم موسیقی فاخر ملی و همدان را به همه علاقمندان خود نمایش دهم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان