اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. بهمن 1395 - 22:59   |   کد مطلب: 23680
ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید بعد از چند روز روشن شد که ترس مخالفان او از رای به او اشتباه نبوده است. ترامپ رئیس جمهوری است که به همه وعده هایش عمل خواهد کرد.

به گزارش صبح الوند به نقل از انتخاب، با وجود شواهدی که نشان میداد ترامپ زیاد هم قابل اعتماد نیست طرفداران او باور داشتند که او به وعده هایش عمل خواهد کرد . اما اقدام ترامپ برای توقف اعطای ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی به مردم کشورهای مسلمان در نهایت از دید بسیاری به آمریکا آسیب خواهد زد.

 

این کشورها از دید ترامپ کشورهایی هستند که مظنون به اقدامات احتمالی تروریستی در خاک آمریکا هستند: عراق جایی است که داعش از القاعده منشعب شده است و سوریه نیز جایی است که داعش پایتختش را در آنجا ایجاد کرده است. در یمن نیز گفته می شود القاعده هنوز زنده است و لیبی نیز جایی است که سفیر آمریکا در آن کشته شده . سودان نیز جایی است که مسیحیان از آن جدا شدند و کشور خودشان را ایجاد کردند. 

 

به دلایل متعدد به جز بی رحمانه بودن قانون منع ورود پناهجو ها از کشورهای جنگ زده به و یه کسانی که خانواده هایی که با این قانون از هم جدا افتاده اند ومنتظر ملحق شدن به هم بودند ، این قاعده یعنی ممنوعیت صدور ویزا برای ایرانی ها به طور ویژه تاثیرات منفی بر آمریکا خواهد گذاشت.

 

اول اینکه میلیون ها ایرانی آمریکایی و احتمالا میلیون ها ایرانی که مقیم دائم آمریکا هستند و گرین کارت دارند در آمریکا زندگی میکنند. بسیاری از این افراد اگر نه همه آنها، خانواده شان در ایران زندگی می کنند. البته همه اعضای خانواده های این افراد برای دیدن اقوامشان به آمریکا سفر نمیکردند اما واقعیت این است که از این پس هیچ طبقه ای از آمریکایی ها نمیتوانند برای دیدن اقوامشان به خارج از آمریکا سفر کنند و این یعنی پسر بچه ها و دختر بچه ها از دیدن پدربزرگ و مادر بزرگ هایشان محروم خواهند شد.

 

دوم اینکه ایرانی ها چه آن افرادی که به طور قانونی از طرق و فرآیند های مهاجرت به این کشور آمده اند و چه کسانی که از طریق ویزاهای دانشجویی اقامت های دائم در یافت کرده اند جزو موفق ترین مهاجران این کشور هستند. این اغراق نیست . این به راحتی برای آمریکا و آمریکاییهایی ملموس است که ایرانی ها به طور سنتی از رفاه و حقوق و مزایایی بالاتر از حد متوسط برخوردار بوده اند و این بدان معناست که مالیات بیشتری به خزانه دولت آمریکا واریز میکردند.

 

سوم اینکه شعار ترامپ (آمریکا را دوباره با عظمت خواهیم کرد) یعنی شما باید مهاجر داشته باشید و واژه «دوباره» یعنی بر این باورید که آمریکا یک زمان بزرگ بوده است و آمریکا همواره یک کشور مهاجر پذیر بوده و هست. دانشگاه های ایرانی در سطح جهانی اند به ویژه در علوم و ایرانی ها برای مدارج بالاتر به دانشگاه های آمریکا می آیند و در ادامه نیز در آمریکا برای کار در حوزه های مهندسی و دیگر علوم تحصصی زندگی میکنند . حرفه های مهندسی و علوم طبیعی در سالهای اخیر به شدت بر مهاجران برای پر کردن مشاغل در این حوزه ها وابسته بوده است و همین امر آمریکارا در نوآوری های تکنولوژیکی در سطح بالا نگه داشته است.

 

درست است که ایرانی ها تنها مهاجرانی نیستند که به آمریکا کمک میکنند اما ایرانی ها در میان هفت کشوری هستند که هدف فرمان اجرایی ترامپ قرار گرفته اند.

 

چهارم اینکه با قرار گرفتن ایران در لیست کشورهایی که از ورود به آمریکا منع شده اند تکلیف برجام نیز باید روشن شود. ترامپ بارها این توافق را یک توافق «افتضاح» خوانده. تحت همین توافق افتضاح برنامه هسته ای ایران محدود شده است و این اطمینان نیز حاصل شده که ایران به بمب اتم دست پیدا نخواهد کرد. درازای این توافق تحریم های آمریکا و شش قدرت بزرگ جهانی از ایران برداشته شده است.

 

تا همین الان هم ایرانی ها میگفتند قانون آمریکا مبنی بر اینکه هر تاجری که به ایران سفر کند موظف است برای سفر بعدی به آمریکا ویزا دریافت کند مغایر برجام است و این مساله به وضوح تجار خارجی را از ورود به توافقات با ایران دلسرد خواهد کرد.

 

این قانون جدید از این هم فراتر رفته و ورود ایرانی ها را به آمریکا ممنوع اعلام کرده است . این یعنی تجار ایرانی دیگر نمیتوانند در صورتی که برنامه تجارت مشترک با ایران داشته باشند بین آمریکا و ایران مسافرت کنند. این درحالی است که از نظر قانونی فرصت هایی برای تجارت وجود دارد . برای مثال ایران مرکز خاوریار جهان، فرش دستباف و پسته است.

 

این احتمال وجود دارد که ایران به این فرمان اجرایی ترامپ اعتراض کند و این را نقض آشکار برجام بداند. این بدان معنی است که علی رغم اینکه اولین ایرباس خریداری شده ایران در فرانسه است و قرار است به ایران ارسال شود اما خلبانان ایرانی نمی توانند برای دریافت بویینگ های خریداری شده شان به طور فیزیکی در آمریکا حاضر شده و این هواپیماها را به خانه بیاورند.

 

از سر و صدای ایرانی ها در اعتراض به این فرمان نظیر اعتراض ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی فیلم فروشنده که در اسکار امسال در بخش فیلم های خارجی نامزد این جایزه شده است یا گروه حقوق مدنی در آمریکا تعجب کنید. به هر حال ممنوعیت یا تعلیق صدور ویزا تا 90 روز موقتی است اما واقعیت این است که این طور نیست: شرط ترامپ ارسال اطلاعات لازم به آمریکا درمورد شهروندان هر یک از این کشورها از سوی مقامات آنها یعمی لطفا آمار شهروندانی که فکر میکنید برای ما خطرناک هستند و مارا دوست ندارند و نباید به آمریکا بیایند را به ما بدهید.

 

من میگویم اینکه از کشورها به ویژه ایران بخواهید به این شرط عمل کنند مثل این است که انتظار داشته باشید جهنم یخ بزند یا خوک ها پرواز کنند.

 

برای کسانی که فکر میکنند ممنوعیت ورود ایرانی ها چیز بدی تیست باید بگوییم اگر شما به سایت ebay و چیزهایی که در آن خرید و فروش می شود علاقه دارید، این سایت توسط یک ایرانی مهاجر تاسیس شده و امروز خانواده این فرد اجازه ورود به آمریکا را ندارند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان