اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. آبان 1395 - 21:26   |   کد مطلب: 21681
آخرین پیش بینی در مورد آرای الکترال کالج در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، حکایت از پیشتازی «هیلاری کلینتون» دارد.

به گزارش صبح الوند به نقل از فایننشال تایمز، برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیاز به کسب ۲۷۰ رای الکترال هست که بر اساس آخرین پیش بینی ها «هیلاری کلینتون» موفق به کسب ۲۰۳ رای الکترال شده است.

بر همین اساس «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز ۱۶۴ رای الکترال کسب کرده است.

طبق اصل ۲ قانون اساسی ایالات متحده، تعداد اعضای کالج های انتخاباتی در هر ایالت برابر است با تعداد نمایندگان آن ایالت در مجلس سنا و مجلس نمایندگان. جمع این افراد طبق قانون اساسی ۵۳۸ نفر تعیین شده است. روش انتخاب این افراد نیز همانند روش انتخاب اعضای مجالس قانونگذاری در هر ایالت است، لذا از این جهت انتخاب اعضای کالج ها در برخی ایالات مستقیم و در برخی دیگر غیرمستقیم و بعضا توسط مجالس ایالتی صورت می گیرد.

در انتخابات ایالات متحده هر ایالت «سبد رای» جدا و مجزایی دارد که میزان رای در آن سبد تمامی اعضای کالج های انتخاباتی را از یک حزب تعیین می کند.

با توجه به اصل WINNER TAKES ALL که بر گردان فارسی آن در واقع عبارت «برنده همه چیز را می برد» است، هر نامزدی در هر ایالتی که موفق شود اکثریت آرای آن ایالت را از آن خود کند ۱۰۰ درصد آرای آن ایالت به نامزد حزب پیروز تعلق می گیرد. از این رو ممکن است یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای عددی بیشتری داشته باشد اما با توجه به ترکیب متکثر آرا در ایالات این نامزد موفق به کسب ۲۷۰ رای الکترال مورد نیاز برای راهیابی به کاخ سفید نشود.

مثلا نامزدی در چندین ایالتی که رای الکترال کمتری به نسبت جمعیت خود داشته است با رای بالایی پیروز شده است، اما نامزد مقابل در چند ایالتی که رای الکترال بیشتری بوده است برتری را از آن خود کرده است. بنابراین و در این صورت نامزدی که آرای الکترال بیشتری کسب کرده است علی رغم داشتن رای عددی کمتر در مجموع ایالات به کاخ سفید راه خواهد یافت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان