اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

31. شهريور 1395 - 8:11   |   کد مطلب: 20235
گفتگوی تفصیلی صبح الوند با رییس بنیاد نخبگان همدان:
همدان دارای بیش از 300 فرد نخبه است/ خروج نخبگان جدی گرفته شود
رییس بنیاد نخبگان استان همدان اظهار کرد: همدان دارای 200 تا 320 فرد نخبه است اما به دلیل عدم امکانات 90 درصد این افراد داخل همدان نیستند.

به گزارش صبح الوند، در طول تاریخ بشر همواره نقش نخبگان  بی بدیل بوده و از آنها به عنوان عناصر موثر و جدایی ناپذیر از تاریخ یاد میشود.

 بنیاد ملی نخبگان با همت وتلاش خود زمینه را برای کشف استعدادهای برتر و نخبه پروری و ....فراهم می نماید، از این رو به سراغ دکتر غلامحسین مجذوبی رییس بنیاد نخبگان استان همدان رفته ایم تا قدری با وظایف و دغدغه های این بنیاد آشنا شویم.

 

صبح الوند، هدف از تشکیل بنیاد نخبگان را چه میدانید؟

غلامحسین مجذوبی، به طور کلی اهداف بنیاد نخبگان به چهار هدف  شامل شناسایی نخبگان در همه سطوح ، نخبه پروری ، نخبه گزینی، ونخبه گماری تقسیم میشود که این اهداف کلی است و برای رسیدن به آن روش های مختلفی وجود دارد و برای عضویت در نهاد هیچ محدودیت سنی شغلی و اجتماعی وجود ندارد و از مقطع کودکستان تا اساتید نخبه که دارای سنین بالا هستند می توانند وارد این نهاد شوند.

 

*تفاوت فرد نخبه با فرد دارای استعداد برتر در چه چیری میدانید؟

غلامحسین مجذوبی، به عقیده بنده، امروزه اکثرا به فردی که دارای استعداد برتر است به اشتباه نخبه گفته می شود، در صورتی که اصطلاح نخبه واژه ای پرباری است و به فردی اطلاق می شود که سالهای زیادی در مسیر فناوری و پژوهش فعالیت کرده است و واژه استعداد برتر به عنوان مثال به دانش آموزی گفته می شود که دارای ویژگی های برجسته تری از حیث استعداد نسبت به سایر دانش آموزان هم ردیف خود باشد.

 

*در حال حاضر استعداد های برتر در مدارس چگونه شناسایی میشوند؟

غلامحسین مجذوبی، اکنون شناسایی این استعداد ها در چارچوب طرحی به نام شهاب که طرحی ملی است انجام می شود، که مجری آن اداره کل آموزش و پرورش بوده و در مدارس انجام می گیرد و بنیاد نخبگان ناظر بر این طرح است.

 دز نظر داشته باشید که طرح شهاب در دبستان و از پایه چهارم تا ششم انجام می گیرد که تمامی معلمان نیز در اجرای این طرح دخیل هستند و طی آن دانش آموزان در 80 جنبه تحت مراقبت و شناسایی قرار میگیرند.

این طرح، طرحی بزرگ است و هنوز در مراحل اولیه اجرایی است که  در نواحی یک و دو  همدان امسال سال دوم است که انجام گرفته و از ابتدای سال تحصیلی در 5شهرستان اسدآباد، تویسرکان، ملایر، نهاوند، رزن و کبوتر آهنگ نیز انجام خواهد شد.

 

* تفاوت رشد گلخانه ای و رشد باغچه ای در مدارس در زمینه نخبه پروری را در چه چیز می دانید؟

غلامحسین مجذوبی، ببینید در رشد گلخانه ای دانش آموزان دارای استعداد برتر از سایر دانش آموزان جدا شده و در مدرسه ای خاص دور هم جمع می شوند که این روش دارای یک سری آفات بوده و ضرر آن بیشتر از منفعتش است، زیرا این روش سبب شده تا یک سری مسائل روان شناختی برای این دانش آموزان از جمله ایجاد غرور بوجود بیاید و شاید بتوان گفت: این روش زمینه خروج بسیاری از استعداد های برتر از کشور باشد، در حالی که در روش باغچه ای دانش آموز با استعداد برتر در کنار سایر دانش آموزان رشد کرده و با محرومیت ها و مشکلات جامعه خود آشنا شده و در آینده بهتر می تواند به جامعه خود خدمت کند ، همچنین در این روش دانش آموز با استعداد برتر می آموزد که استعداد برتر یک نعمت الهی است که تعهد آور است نه اینکه یک مزیتی که توقع آور باشد.

 

* چگونه می توان برای نخبگان در کشور ایجاد انگیزه کرد؟

غلامحسین مجذوبی، به عقیده من ،کار ایجاد انگیزه و جذب نخبگان امری پیچیده است و کارشناسان دانشگاهها و وزارت خانه های زیادی به دنبال بهبود این امر هستند.

به نظر من ،یکی از دلایل عمده ایجاد انگیزه در این افراد ایجاد کار است.

ببینید اکنون افراد زیادی داریم که با وجود داشتن مدرک فوق لیسانس و دکترا هنوز بیکار هستند که با دیدن این شرایط بی انگیزه می شوند و به بهانه ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته و در نهایت در آنجا ماندگار می شوند.

لازم است بدانید با توجه به نظر سنجی انجام شده از این افراد دیده شده که شرایط اجتماعی(آزادی) نقش کمتری در این امر دارند، سطح پایین حقوق های اساتید دانشگاهی، امکانات آموزشی و پژوهشی نیز در این موضوع دخیل است اما پررنگ ترین مساله بحث اشتغال است.

 

* در حال حاضر استان همدان دارای چند فرد نخبه است؟

غلامحسین مجذوبی، طبق آمار استان همدان دارای 200 تا 320 فرد نخبه است اما به دلیل عدم امکانات 90 درصد این افراد داخل همدان نیستند و زمانی که به تهران میروند به دلیل نبود شرایط کافی به همدان بازنمی گردند.

 

*برای توسعه استان همدان چه اقداماتی باید انجام داد؟

غلامحسین مجذوبی، ببینید، اگر بخواهیم استان همدان را توسعه دهیم لازم است در انجام همه امور از نخبگان استقاده کنیم . در افق 1404، 50 درصد تولید ناخالص ملی باید از تولیدات شرکت های دانش بنیان باشد و اگر بخواهیم همدان به این موقعیت دست یابد باید شرکت دانش بنیان زیادی ایجاد شود که کالای دانش بنیان تولید کند و ایجاد این شرکت ها فقط به دست نخبگان ممکن است.

در نظر داشته باشید در این افق سهم همدان که 2/4 دهم جمعیت کشور را تشکیل می دهد درآمد حدود 15میلیارد دلار از این شرکتها است، بنابراین مسئولان استانی باید برنامه ریزی کنند تا به این رقم دست یابیم و به سمت تولید کالاهای دانش بنیان برویم.

ببینید ما نمی توانیم تنها اتکا به سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم، همچنین توسعه کشاورزی هم مشکل استان ما را حل نمی کند زیرا سهم ارزش افزوده آن بسیار ناچیز است لذا باید به سمت تولید کالای دانش بنیان حرکت کنیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان