اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. شهريور 1395 - 14:01   |   کد مطلب: 19656
نشست علمی جمعیت هلال احمر شهرستان فامنین به مناسبت روز پزشک؛
محرکه های خطر پذیری در محیط شهری کدامند؟
مدیر جمعیت هلال احمر شهرستان فامنین، گفت: به مناسبت روز پزشک با حضور مسئولین ارگان های اداری و نهادهای مردمی، نشست علمی با حضور دکتر محمد رضا اعتصام برگزار گردید و عوامل محرک خطر در شهر مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش صبح الوند به نقل از آوای فامنین، علی اکبر شاهمردی راد با تبریک روز پزشک و گرامی داشت بوعلی سینا، اظهار کرد: در این نشست سعی کردیم، به موضوع عوامل خطر پذیری شهر بپردازیم. محرکه هایی که گاهی منجر به مشکلات جدی خواهد شد و تأثیر آن از رخدادهای طبیعی مثل زلزله نیز مخرب تر است.

وی افزود: یک منطقه مسکونی با توجه به استاندارهای اجرایی هیوگو کارشناسی می شود و اگر قبل از تجهیز مناطق شهری، کارشناسی شده باشد، قطعا در کاهش بروز مصائب و خطرات جانی و مالی موثر خواهد بود.

در ادامه نشست دکتر محمد رضا اعتصام، کارشناس آموزش مدیریت امداد و نجات استان همدان، گفت: در کشور ایران با درگیر بودن به صنایع سنگین مثل شرکت فولاد که هزینه بسیاری را هم متقبل می شود و باعث آلودگی محیط زیست، به کار گیری تعداد زیادی از نیروی انسانی، مصرف بالای آب، باعث آسیب جدی به محیط زیست خواهد شد.

وی افزود: می توان با یک تولید بهتر و کسب درامد بیشتر ، برای حفظ محیط زیست نیز تلاش کرد.

اعتصام ادامه داد: چند پیشنهادی که می توان برای چرخه تاب آوری شهر بیان کرد تا در کاهش آسیب های بلایای طبیعی و حادثه های مخرب، موثر باشد. می توان به ساماندهی و هماهنگی و از همه مهمتر اختصاص بودجه مناسب برای به فرجام رسیدن پروژه اشاره کرد.

وی اظهار کرد: در تهیه ارزیابی خطر پذیری، باید نقاط شناسایی شده و روی نقشه خطر بیاید و اثرات آن را تجزیه و تحلیل کرده و برنامه ای مدون داشته باشیم.

دکتر اعتصام با بیان سرمایه گذاری برای حفظ زیر ساخت های حیاتی که خطر پذیری را کاهش دهد. مثل اصلاح مسیرهای مباسلاتی و شریان های حیاتی گاز و آب و برق می باشد. بحث آتش سوزی بعد از زلزله معظل بزرگی خواهد بود. با توجه به اینکه ما در دهه های گذشته لوله کشی گاز نداشتیم ولی الان در هر خانه ای شعله های گاز را داریم که بسیار در بروز خطر اثر گذار است.

کارشناس آموزش امداد تصریح کرد: در ارزیابی ایمنی مدارس و تأسیسات درمانی و ارتقاء آنها کارشناسی شده است و مدارس ما تا حدودی برای دفع خطر طرح ریزی نشده است. 

وی ادامه داد: اجرا و اعمال مقررات و اصول کاربری برای اراضی مطابق با خطر پذیری احتمالی باشد. برای مثال کارخانه ای ساخته نشود که بدون مطالعه بر زیر ساخت ها باشد و بعد از مدتی ریزش نماید.

دکتر اعتصام عنوان کرد: تنظیم برنامه های درسی برای آموزش دادن به دانش آموزان و حفاظت از اکوسیستم و حریم های طبیعی نیز از عوامل موثر در کاهش خطر می باشد.

وی در پایان با اشاره به روز پزشک و عنوان حمایت از سلامتی تک تک افراد جامعه اذعان کرد: نیازهای جمعیت آسیب دیده محور عملیات باز سازی شده و با برنامه ریزی، در دستورالعمل قرار خواهد گرفت.

 

 
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان