اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. مرداد 1395 - 18:51   |   کد مطلب: 19120
در پی تحولات جبهه شمالی سوریه و به عبارت دقیق‌تر، تحولات حلب و شکست گروه‌های تروریستی در این منطقه، چشم طمع آمریکا و اسرائیل و نیز اردن به‌سمت حلب دوخته شده است.

به گزارش صبح الوند به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار نوشت: پیروزی‌های مهم و گسترده ارتش سوریه و متحدان آن در حلب واقع در شمال سوریه، این سوال را مطرح می‌کند که آیا آمریکا و متحدانش، از جمله اردن و اسرائیل به‌دنبال جبران شکست میدانی گروه‌های مسلح در حلب هستند؟

زیاده خواهی در جنوب سوریه به نام مبارزه با داعش
نشانه‌هایی متعددی وجود دارد که بیانگر پاسخ مثبت به این سوال است و به نظر می‌رسد صحنه‌ای که برای جبران این شکست در نظر گرفته شده است، جنوب سوریه است و طبق معمول، این نقشه را تحت عنوان مبارزه با داعش به اجرا می‌گذارد.

پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدان آن در شمال دستاور نظامی بزرگی است که می‌تواند تمام معادله میدانی موجود در سوریه را تحت تاثیر قرار دهد؛ به گونه‌ای که این تاثیرات فقط بین طرف‌های درگیر ختم نمی‌شود، بلکه حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای جنگ در سوریه و پیش از همه آمریکا و روسیه را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نتایج اولیه این پیروزی‌ها تاثیر منفی بر واشنگتن و متحدانش دارد؛ به این معنی که طرف پیروز از این دستاوردها به‌عنوان دستاوردهای سیاسی در میز مذاکره استفاده خواهد کرد و می‌تواند با قدرت از راه حل مورد نظر خود دفاع کند.

باخت گروه‌های مسلح در شمال سوریه
به نظر می‌رسد آمریکا و متحدانش، به‌خوبی اوضاع میدانی سوریه و تحولات اخیر را متوجه و مطمئن شده‌اند که گروه‌های مسلح جبهه شمالی سوریه را باخته‌اند؛ از همین رو باید نوعی توازن میدانی ایجاد کنند تا دولت سوریه و متحدانش را از به ثمر نشاندن دستاوردهای سیاسی بازدارند و یا دست‌کم به نوعی نتایج حاصل از این دستاوردها را برای آنان کاهش دهند.

نکته قابل ملاحظه اینکه حلب از نظر اهمیت راهبردی و مشخص کردن سمت وسوی جنگ و نتایج آن با دمشق پایتخت سوریه برابری می‌کند.

بر اساس تحولات دو روز اخیر، پر واضح است که نقطه‌ای که برای ایجاد توازن میدانی در نظر گرفته شده است، جنوب سوریه، به موازات اردن و فلسطین اشغالی است.

اظهارات هدفمند وزیر دفاع آمریکا در مورد جنوب سوریه
در این ارتباط، اظهارات «اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا مبنی بر این‌که ائتلافی که آمریکا علیه داعش رهبری می‌کند، به‌دنبال فرصتی برای حمله به این گروه از جنوب سوریه است، در راستای همین رویکرد قرار دارد.

به اضافه این‌که باید تغییرات میدانی گروه‌های مسلح را نیز در نظر داشت؛ از جمله عقب‌نشینی جبهه النصره از مواضع خود در یرموک واقع در حومه غربی درعا در جنوب سوریه که هدف از آن در امان ماندن از حملات قریب الوقوع آمریکا تحت عنوان مبارزه با داعش است.

در این میان، اخبار روز گذشته رسانه‌های عبری زبان در مورد مانور مشترک ارتش آمریکا و اسرائیل در منطقه نقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی نیز قابل توجه است.

بر اساس این اخبار، مانور مشترک گسترده بوده و هدف از آن مقابله با تهدیدهای داعش است؛ از همین رو در جریان آن میدان جنگ و مبارزه مشترک علیه داعش شبیه‌سازی می‌شود.

مانور مشترک آمریکا و اسرائیل برای فرصت‌یابی در جنوب
این مانور را نمی‌توان از چارچوب «جستجوی فرصت‌ها» در جنوب سوریه و به عبارت بهتر، اظهارات کارتر جدا دانست.

باز در همین ارتباط، منابع نظامی اسرائیل از تحول جدید برای نزدیک شدن به میدان سوریه خبر داده و اعلام کردند که ارتش سوریه در صدد افزایش «کمک‌های بشردوستانه» به «سوری‌ها» است و در نظر دارد با گشودن مرزهای مشترک با سوریه در جولان یا همان مناطق تحت تسلط افراد مسلح، این کمک‌ها را به سوریه منتقل کند.

نقشه اسرائیل برای ایجاد منطق امن در جنوب سوریه
نکته‌ای که بیش از سایر موارد در گزارش اسرائیل در این خصوص جلب توجه می‌کند، تاکید ارتش اسرائیل بر این است که در حال بررسی درخواست جمعیت «عمالیا» مبنی بر توسعه «اقدام انسانی» در سوریه است.

این جمعیت یک گروه کمک‌رسانی به پناهندگان به ریاست «موتی کاهانا» تاجر اسرائیلی- آمریکایی است؛ حال آن‌که وی در گفتگو با روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت» تصریح کرد که یکی از اهداف مورد نظر از این کمک‌ها، ایجاد منطقه امن در جنوب سوریه است.

اظهارات اسرائیل در این زمینه کاملا با زیاده‌خواهی همراه است و از مرحله پس از دخالت و سلطه‌جویی حتی به شکل نیابی در جنوب سوریه حکایت دارد.

نقشه‌ای که برای جنوب سوریه در نظر گرفته شده، روشن است؛ به این معنی که آمریکا در نظر دارد از طریق جنوب سوریه، توازن میدانی مورد نظر خود را در این کشور برقرار کند یا دست‌کم امکانات این هدف را تحت عنوان مبارزه با داعش بررسی کند.

طرف‌هایی که در این برنامه با آمریکا مشارکت دارند، اسرائیل و اردن هستند و سر پیکان مبارزات به‌سمت مجموعه‌ای از گروه‌های مسلح موجود در منطقه جنوبی نشانه رفته است.

در این میان، مانور گسترده که منابع اسرائیل از آن خبر داده‌اند، نشان می‌دهد که برنامه آنان در مورد جنوب سوریه، از مرحله طراحی نقشه فراتر رفته است و این به‌معنی تلاش برای آماده شدن برای سناریوی بدتر از قبل است که بر اساس آن، نقش اسرائیل در زمینه اطلاعاتی و ارائه اطلاعات و تا حدودی کمک‌های عملیاتی مستقیم توسط نیروهای هوایی و هواپیماهای گشت‌زنی خلاصه خواهد شد و البته اسرائیل طبق معمول در تلاش است پیش از اجرای این نقشه، نتایج حاصل از آن را به نفع خود تمام کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان