اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. تير 1395 - 19:53   |   کد مطلب: 18822
آخرین گزارش‌ها از حادثه مرگبار در نیس؛
حمام خون در فرانسه
مهاجم حادثه خونین شب گذشته در شهر نیس چه کسی بود؟ تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها چند نفر است؟ تمدید وضعیت اضطراری در فرانسه تا ۳ ماه آینده

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، ک کامیون پنجشنبه ۱۴ ژوئن در شهر نیس فرانسه، به جمعیتی که به تماشای آتش بازی "روز باستیل" جشن ملی فرانسه، گردهم آمده بودند، حمله کرده و مردم را زیر گرفته است. وزارت کشور فرانسه آخرین شمار تلفات این حادثه را ۸۴ کشته اعلام کرده است. آخرین اخبار این حادثه و گزارشی از آنچه رخ داده را در ادامه می خوانید:

* شبکه تلویزیونی iTele فرانسه از کشف اسناد و مدارک شخص دیگری در کامیون خبر داد، احتمال می رود این فرد عامل دوم حمله تروریستی نیس باشد.

* مارین لوپن، رهبر زب راستگرای فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: باید پس از حملات تروریستی نیس، علیه اسلام گرایان بنیادگرا اعلام جنگ کنیم.

* آلمان نیز تایید کرد سه تن از کشته شدگان یان حادثه آلمانی بودند، یک معلم و دو دانش آموز برای شرکت در مسابقاتی به شهر نیس سفر کرده بودند، در این حمله جان سپردند.

* مانول والس، نخست وزیر فرانسه و فرانسوا اولاند، رئیس جمهور این کشور برای عیادت از زخمی شدگان، همدردی با خانواده قربانیان و بررسی شرایط امروز وارد شهر نیس شدند

* وزارت خارجه آمریکا تایید کرد دو تن از قربانیان حادثه نیس آمریکایی هستند، یک پدر و پسر اهل تگزاس که برای گذراندن تعطیلات به این شهر رفته بودند، در این حمله کشته شده اند.

 

طبق اعلام مقامات رسمی شماری از این کشته شدگان کودک  هستند؛ ده ها نفر نیز در این حمله زخمی شدند که وضعیت دست کم 18 نفرشان وخیم گزارش شده است.

به گفته مقامات پلیس این سوءقصد در ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه لحظاتی پس از مراسم آتش‌بازی به مناسبت جشن‌های ویژه روز ملی فرانسه، صورت گرفت. مقامات دادستانی نیز می گویند کامیون مزبور در جریان یورش خود مسافتی به طول ۲ کیلومتر را  در پیاده‌روی عریضی که کنار ساحل نیس قرار دارد و از اماکن محبوب گردشگران استTپیموده و جمعیت را زیر گرفته است. تازه‌ترین نتایج این حمله حاکی از آن است که عامل سوءقصد در حین حمله خود همچنین اسلحه در دست داشته و به سوی جمعیت شلیک می‌کرده است.

مأموران پلیس عامل این حمله را هنوز پشت فرمان بود، به ضرب گلوله از پای درآوردند. عکس‌هایی که خبرگزاری فرانسه از این کامیون منتشر کرده‌اند، نشان می‌دهد که بدنه و شیشه جلوی آن مملو از جای گلوله است.

عامل حادثه تونسی است

خبرگزاری فرانسه امروز (جمعه) به نقل از منابع نزدیک به پلیس فرانسه گزارش داد راننده کامیونی که مسئول حادثه خونین شب گذشته در شهر نیس بود، یک فرانسوی تونسی‌تبار ساکن این شهر بوده است.

رویترز می‌گوید یک منبع پلیس گفته این مهاجم ۳۱ ساله در فهرست تحت نظر نیروهای امنیتی فرانسه نبود، اما برای پلیس، به خاطر جرایمی مانند دزدی و خشونت، چهره‌‌ای شناخته شده بود.

ماموران پلیس در کامیون مدارک شناسایی مرد مهاجم را پیدا کرده‌اند و به نوشته یکی از روزنامه‌های محلی، بازرسی از محل سکونت او نیز انجام شده است. افزون بر این مقادیری اسلحه و نارنجک نیز در داخل کامیون کشف شده است.

بخش ضدتروریسم فرانسه  مسئولیت بررسی این حمله را برعهده دارد. تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته و معلوم نیست که آیا راننده کامیون به تنهایی چنین کاری کرده یا افراد دیگری نیز با او همکاری داشته‌اند.

"کرستیان استروسی"، فرماندار منطقه از مردم خواسته است که در خانه‌هایشان بمانند و از آمدن به خیابان‌ها خودداری کنند. وزارت امور خارجه آلمان نیز شهروندان این کشور را که در منطقه به سر می‌برند، فراخواند که به دستورها و توصیه‌های نیروهای امنیتی فرانسه عمل کنند

اولاند: قاطعانه برخورد می خونیم

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، پس از این حادثه نطقی تلویزیونی ایراد کرد و آن را "حمله‌ای تروریستی" خواند. او گفت که وضعیت اضطراری در فرانسه سه ماه دیگر تمدید خواهد شد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که فرانسه پس از سوءقصد‌های خونین پاریس در ماه نوامبر سال گذشته میلادی تا کنون در "وضعیت اضطراری به سر برده است.

اولاند در همان ساعات نخست انگشت اشاره را به سمت داعش گرفت ومدعی شد "تروریسم اسلام‌گرایانه" کل فرانسه را تهدید می‌کند

.

او از اتخاذ اقداماتی قاطعانه برای مبارزه با این روند سخن گفت و تأکید کرد: نهایت تلاش خود را در مبارزه با یوغ تروریسم خواهیم کرد. ما کسانی را که در خاک‌مان دست به چنین حملاتی می‌زنند، به مجازات خواهیم رساند.

فرانسه عزادار شد

مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه پس از شرکت در نشست شورای دفاعی تشکیل شده در کاخ الیزه اعلام کرد که پرچم‌های کشور از امروز نیمه افراشته خواهند بود و برای سه روز عزای عمومی در کشور برقرار است.

قرار است عزای عمومی از شانزدهم تا هجدهم ژوئیه (26 تا 28 تیر) برقرار شود.

واکنشهای بین المللی به حادثه حمله در شهر نیس فرانسه

دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا ضمن همدردی با مردم فرانسه گفت: این تناقض غم انگیزی است که این حمله مردمی را هدف قرار داد که در حال جشن گرفتن آزادی، برابری و برادری بودند. امروز همه ما، اروپا و آسیا، در کنار مردم و دولت فرانسه هستیم. این فاجعه را محکوم می کنیم و به مبارزه خود با خشونت افراطی و نفرت ادامه خواهیم داد.

آنجلا مرکل، صدر اعظم المان نیز گفت: آنچه امروز مهم است، همبستگی است. همبستگی مردم آلمان با دوستانمان در فرانسه. همبستگی کشورهایی که اینجا جمع شده اند، برای مبارزه علیه تروریسم. آلمان برای مبارزه با تروریسم، در کنار فرانسه و بسیاری دیگر از کشورهاست و من کاملا مطمئنم که برغم همه سختیها، ما پیروز خواهیم شد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نیز در شبکه های اجتماعی ضمن محکوم کردن این حمله، تاکید کرد که آمریکا همچنان همبستگی و همکاری اش را با فرانسه به عنوان قدیمی ترین متحد خود حفظ خواهد کرد.

جولیا بیشاپ، وزیر خارجه استرالیا نیز ضمن محکوم کردن این حمله تاکید کرد: دولت استرالیا هشدارهایی را درباره سفر شهروندان این کشور به فرانسه صادر کرده است. این حمله وحشتناک، عمیقا دولت استالیا را در شوک فرو برد. ما حمله در میدان باستیل شهر نیس را که به نظر می رسد یک حمله تروریستی بوده محکوم می کنیم.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز این حمله را محکوم کرد و آن را اقدامی "وحشیانه و بزدلانه" خواند. در بیانیه این شورا تاکید شده است که ضروریست همه عوامل دخیل در این حمله، به دست قانون و عدالت سپرده شوند.

لی ککیانگ، نخست وزیر چین، تاسف عمیق خود را از این حادثه ابراز داشت.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نیز تروریستی بودن این حادثه را غیر قابل تحمل توصیف کرده و تاسف عمیق خود را نسبت به بازماندگان حادثه ابراز داشت.

پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی نیز از اعضای حاضر در نشست "اولان باتور" خواست تا نقشی سازنده در مبارزه با تروریسم ایفا کنند.

"احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب نیز حمله تروریستی فرانسه را محکوم کرد.

"عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر نیز حمله در شهر نیس فرانسه را محکوم و بر ضرورت همکاری کامل قاهره با پاریس در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

"نواز شریف" نخست وزیر پاکستان، با محکوم کردن این حملات اعلام کرد: پاکستان نیز کشوری است که از حملات تروریستی رنج می برد و لذا خود را در این غم، شریک مردم فرانسه می داند. دولت پاکستان آماده یاری رساندن به فرانسه در راستای مبارزه با تروریسم است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پیامی به فرانسوا اولاند حمله تروریستی در نیس را وحشیانه توصیف و با مردم فرانسه ابراز همدردی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان