اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. ارديبهشت 1395 - 8:36   |   کد مطلب: 17707
دفع پسماند سفال لالجین، دفع زباله های عفونی بیمارستانی و پیگیری مصوبات جلسات قبلی کارگروه پسماند از محورهای اولین جلسه پسماند استان همدان در سال 95 بود

به گزارش صبح الوند، معاون عمرانی استاندار همدان در کارگروه پسماند که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان برگزار شد بیان کرد: برای توسعه پایدار نیاز است حفاظت محیط زیست، طبق مقررات عمل کند و تعامل ها صرفا با حفظ خطوط قرمز صورت میگیرد زیرا توسعه باید پایدار باشد.

محمودرضا عراقی اظهار کرد: انتظار داریم دستگاه های نظارتی از جمله حفاظت محیط زیست ابتدا به آگاه سازی افراد بپردازند و افراد متخلف را نسبت به اشتباه خود آگاه کرده و در نهایت برخورد قانونی صورت بگیرد.

عراقی بیان کرد: در هیچ فرایندی اگر در نهایت سخت گیری وجود نداشته باشد، کار ، به انجام نمی رسد.

وی در خصوص دفع پسماند سفال لالجین نیز گفت: با توجه به احتمال بروز سیلاب و خطرات ناشی از آن باید موضوع مکان دفع پسماند سفال لالجین در مدیریت بحران مطرح شود.

معاون عمرانی استاندار همدان اضافه کرد: مدیریت شرکت آب منطقه ای باید پیگیر این طرح باشد، چون با وجود انباشته شدن زباله در رودخانه و مسدود بودن بستر آن، در صورت بروز سیلاب راهی برای عبور آب نیست.

وی تاکید کرد: شهر لالجین در کنار شهرهای تبریز و اصفهان به شهری جهانی تبدیل شده است بنابراین وضعیت کنونی زیبنده یک شهرجهانی نیست.

فرماندار بهار نیز گفت: ریختن پسماند سفال در مسیر رودخانه قوری چای به چهار دهه پیش و قبل از راه اندازی شهرک سفال در لالجین بازمی گردد.

محسن مرادی پناه افزود: پیشتر شهرک سفال بافت سنتی داشت ولی هم اینک این شهرک چهره صنعتی به خود گرفته است که با این اوصاف ظرفیت لازم برای این میزان پسماند در محل فعلی دفع پسماند، وجود ندارد.

وی بیان کرد: هم اینک شش کیلومتر از طول رودخانه قوری چای به زباله سفال تبدیل شده که رفع این مشکل نیازمند مصوبات استانی است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی همدان نیز بیان کرد: پس از مطرح شدن مکانهای مختلف برای دفن پسماند زمینی به عمق 3.5 متر و عرض یکهزار در یکهزار متر پیش بینی شد.

کیوان گردان افزود: با توجه به اینکه این زمین در داخل شهرک صنعتی قرار ندارد این مجموعه مجاز به تخصیص اعتبار برای تملک زمین نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان نیز گفت: مشکل ریختن پسماند سفال در کنار رودخانه قوری چای از سالها پیش مطرح است و با توجه به بررسی های صورت گرفته در صورت بروز سیلاب به منازل حاشیه این رودخانه آسیب وارد می شود.

محمدرضا محمدی افزود: مبحث کارشناسی در زمینه مکان پیش بینی شده برای دفن پسماند صورت گرفته که سازو کار لازم برای تملک زمین باید انجام شود.

در ادامه جلسه مصوب شد فرمانداری بهار نسبت به رفع مشکلات مالکیت محل جدید دفع سفال لالجین اقدام کند و تسهیلات و اعتبارات لازم در این خصوص از طریق معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان تامین گردد.

دستور جلسه دوم این کارگروه دفع زباله های عفونی بیمارستانی بود که مشاور طرح مدیریت پسماندهای پزشکی در همدان در این باره بیان کرد: وضعیت مدیریت پسماند در استان از نظر نصب وسایل بی خطر ساز پسماندهای عفونی در بیمارستان های استان همدان مطلوب است.

مهدی ریحانی مقدم ادامه داد: 75 درصد از پسماندهای پزشکی استان در مراکز دولتی تولید می شود و روزانه 6 هزار و 369 کیلوگرم پسماند عفونی و تیز در استان تولید می گردد .

وی خاطرنشان کرد: حفظ سلامت محیط زیست و ایجاد رویه ای مناسب و ضابطه مند برای تولید، حمل، نگهداری، تصفیه، امحا و دفع پسماند های پزشکی از جمله ضوابطی است که باید به آن توجه داشت.

 وی گفت: با وجود اینکه در برخی از بیمارستانهای همدان کاستیهایی در مدیریت پسماند های پزشکی وجود دارد ولی در شرایط فعلی برنامه عملیاتی مدیریت پسماند پزشکی در 21 بیمارستان این استان اجرایی شده است.

در ادامه مصوب شد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان همدان نسبت به آموزش کارکنان کادر درمانی و خدماتی برای تفکیک زباله های عفونی و عادی اقدام کند و از سیستم های بی خطر سازی زباله های عفونی بهره برداری اصولی صورت گیرد. تعیین تکلیف زباله های مراکز خدماتی و درمانی شهری و روستایی، جانمایی محل های جمع آوری پسماند در بیمارستان ها و رفع مشکلات این محل ها، همچنین مدیریت جمع آوری زباله های عفونی مطب ها و کلینیک ها و مراکز درمانی خصوصی توسط نظام پزشکی همدان از دیگر مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان بود.

در این جلسه مقرر شد در کارگروه بعدی مدیریت پسماند استان درباره دفع زباله های عفونی مراکز غیر دولتی استان از جمله بیمارستان ارتش، آتیه و بیمارستان های خیریه، پس از طرح در جلسه کارشناسی کارگروه، بحث و بررسی صورت گیرد.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان