اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

29. فروردين 1395 - 19:47   |   کد مطلب: 17618
مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه مردادماه تصمیم‌گیری در خصوص تأیید یا عدم تأیید لاله‎جین به عنوان شهر جهانی سفال انجام می‎شود، گفت: در صورت تصویب، جشنی در اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه برگزار می‎کنیم.

به گزارش صبح الوند، به نقل از فارس، علی مالمیر در جلسه هماهنگی برنامه‎ریزی ثبت شهر جهانی سفال لاله‌جین، با اشاره به اینکه محور توسعه استان بر مبنای گردشگری تعریف شده است، اظهار کرد: صنایع دستی بخش عمده بازار استان را به خود اختصاص داده است.

وی ثبت لاله‌جین به عنوان «شهر جهانی سفال» را بسترساز معرفی همدان به دنیا دانست و با بیان اینکه معرفی ویژگی‎های استان نیاز به هزینه گزاف و اقدامات تبلیغاتی دارد، افزود: تبلیغات می‎تواند موجب آمد و شد هیأت‏‎های تجاری، فرهنگی و... به استان شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان با تأکید بر اینکه  همدان تاکنون نتوانسته اثری را به ثبت جهانی برساند، افزود: ثبت جهانی شهر لاله‌جین از برنامه‎های میراث فرهنگی است تا بتوان در این راستا گامی برداشت.

وی با بیان اینکه بخش عمده صادرات صنایع دستی استان در بخش سفال است، بیان کرد: 30 هزار نفر در بخش صنایع دستی استان اشتغال دارند که باید از این ظرفیت ایده‎آل برای افزایش ارزش افزوده بهره برد.

مالمیر با بیان اینکه صنایع دستی یکی از بسترهای تحقق اقتصاد مقاومتی و ارتقای رشد اقتصادی است، ادامه داد: باید به ظرفیت سفال بیشتر پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه طرح موضوع ثبت شهر جهانی سفال از سال‌های گذشته انجام شد، ادامه داد: این کار نیازمند یک طرح بود که در حوزه صنایع دستی آماده شد و بدون هیچ گونه حاشیه و تردیدی در کشور به عنوان نامزد شهر سفال مطرح شد.

این مسئول با بیان اینکه اصفهان به عنوان «شهر جهانی صنایع دستی» و تبریز به عنوان «شهر جهانی فرش» ثبت شده‎اند، افزود: امسال موضوع ثبت جهانی مشهد به عنوان «شهر جهانی سنگ‎های قیمتی» و لاله‌جین به عنوان «شهر جهانی سفال» مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه رقبای داخلی را پشت سر گذاشتیم، اما رقبایی در کشورهای خارجی خواهیم داشت، بیان کرد: مقرر بود داوران صنایع دستی 11 و 12 اردیبهشت ماه به همدان سفر کنند در حالی که به روز 14 اردیبهشت‌ماه تغییر پیدا کرد، هرچند هنوز در ارتباط با این روز نیز به قطعیت نرسیده‎ایم.

مالمیر با بیان اینکه مردادماه تصمیم‌گیری در خصوص تأیید یا عدم تأیید لاله‎جین به عنوان شهر جهانی انجام می‎شود، بیان کرد: در صورتی که لالجین به عنوان شهر جهانی تصویب شود جشنی در اواخر شهریورماه یا اوایل مهرماه برگزار می‎کنیم.

وی با اشاره به اینکه از لحاظ شاخص‎های امتیازآور، لاله‌جین شرایط مناسب و مطلوبی دارد، افزود: حجم کارگاه‌های مرتبط، نیروهای درگیر، میزان صادرات، ظرفیت‎های فنی و ... این اجازه را می‎دهد که لاله‌جین به عنوان شهر جهانی ثبت شود؛ اما باید از نظر منظر شهری نیز آمادگی داشته باشیم تا بتوان اثبات کرد این شهر می‌تواند در مقیاس جهانی عمل کند.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان ضمن اینکه از اداره راه و شهرسازی خواست در مسیر حرکت داوران در بلوار آیت‎الله نجفی همدان تابلوهای لازم را نصب کند، افزود: در بلوار آیت‎الله نجفی هیچ تابلویی وجود ندارد که نشان دهد به سمت لاله‌جین در حرکت هستیم.

وی در ادامه خواستار پاکسازی تابلوهای موجود در مسیر شد و افزود: نخاله‌های اطراف جاده نیز منظر شهری را زشت کرده که نیاز به پاکسازی وجود دارد.

مالمیر با تأکید بر اینکه خط‎کشی جاده در برخی از نقاط مسیر وجود ندارد و این مسئله ضروری است، بیان کرد: تعداد سرعت‎گیرها در مسیر حرکت نیز زیاد است که باید فکری به حال آنها شود.

وی با بیان اینکه نصب بیلبورد نیز برای نمایش محصولات سفالی در مسیر حرکت داوران نیاز است، ادامه داد: شنبه هفته آینده جلسه دیگری برگزار می‎شود تا پیشرفت کارها بررسی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه یکی از شاخصه‎های مد نظر داوران پشتوانه تحقیقاتی، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است، افزود: آزمایشگاهی در ساختمان دانشگاه علمی ـ کاربردی لاله‌جین برای آزمایشگاه در نظر گرفته شود تا هیأت داوری از آن بازدید کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان