اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

18. اسفند 1394 - 11:52   |   کد مطلب: 17031
رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات انتظامي استان همدان در خصوص استفاده شهروندان از سايت ها و کانال هاي دوست يابي يا همسر يابي و خطرات احتمالي آن هشدار داد.
هشدار پلیس فتا درباره كلاهبرداری اينترنتی در قالب سايت همسريابی

به گزارش صبح الوند، سرهنگ اکبر اميني اظهار داشت: با افزايش روز افزون استفاده از اينترنت در برقراري ارتباطات دوستانه، سايت ها و کانال هاي دوست يابي و همسر يابي جايگاه ويژه اي در بين جوانان در اقصي نقاط دنيا، به ويژه کشور ما پيدا کرده است.

وی گفت: افراد جوان در اين سايت ها به دنبال دوستاني هستند که ويژگي هاي مشابه با خودشان را داشته باشد و حتي در برخي موارد به دنبال شريک زندگي آينده خود هستند.

امینی اظهار کرد: متأسفانه کلاهبرداران براي رسيدن به مقاصد خود اين سايت ها را نيز مورد هدف گذاري قرار داده اند و با ترفند هاي زيرکانه، ارتباط احساسي با افراد برقرار کرده و از طريق اين ارتباط پول و اطلاعات هويتي افراد را مورد سرقت قرار داده اند.

وي افزود: کلاهبرداران با ايجاد پروفايل هاي جعلي به دروغ از هويت افراد قابل اعتماد همانند پرسنل نظامي، مددکاران و ساير متخصصان استفاده مي کنند.

رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات انتظامي استان همدان  گفت: اين کلاهبرداران از شبکه هاي اجتماعي و ايميل براي برقراري تماس با قربانيانشان استفاده کرده و در مرحله بعد براي معارفه با آنان تماس تلفني برقرار مي کنند.

وی اظهار کرد: افراد کلاهبردار در ارتباطات اوليه احساسات قوي را به فرد ابراز کرده و به آن ها پيشنهاد مي دهند ارتباطشان را از داخل وب سايت به کانال هاي شخصي تري همانند تلفن و ايميل انتقال دهند.

امینی افزود: بسياري از آنان براي به دست آوردن علاقه و اعتماد شما اقداماتي فراتر از اين را انجام مي دهند؛ اقداماتي همانند بمباران شما با کلمات عاشقانه، به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصي و ارسال هدايا براي شما، آن ها ماه ها به صورت برنامه ريزي شده احساسات عاشقانه به شما ابراز مي کنند.

وی گفت: بعد از همه اين اقدامات و به دست آوردن اعتماد و کاهش مقاومت شما، آنان از شما به صورت کاملاً ماهرانه و مستقيم درخواست پول، هديه و جزئيات کارت اعتباري بانکي تان را خواهند کرد. در برخي موارد نيز از شما درخواست ارسال تصاوير و فيلم هاي شخصي تان را خواهند داشت.

رييس پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات انتظامي استان همدان  براي جلوگيري از به دام افتادن توسط اين گونه افراد توصيه هايي به شرح ذيل ارائه کرد:

1- اين ذهنيت را از خودتان دور کنيد که افرادي که در اين سايت ها ملاقات مي کنيد، مي توانند شريک زندگي خوبي براي شما باشند، بسياري از افراد هويت واقعي شان را ابراز نمي کنند.

2- اگر با فردي در اين سايت ها ارتباط برقرار کرديد در مورد اطلاعاتي که به شما مي دهد تحقيق کنيد.

3- در مورد به اشتراک گذاشتن تصاوير و فيلم هايي از خودتان با افرادي که به تازگي با آن ها آشنا شده ايد و هنوز با آن ها ملاقات نکرده ايد، احتياط کنيد. به خاطر داشته باشيد کلاهبرداران با دست يابي به اين تصاوير به باج خواهي از شما خواهند پرداخت.

4- اگر تصميم داريد به ملاقات افرادي برويد که در اين سايت ها با آن ها آشنا شده ايد، به اعضاي خانواده و يا دوستانتان مکان ملاقات را اطلاع دهيد .

5- در برابر درخواست پولي که از شما مي شود هوشيار باشيد، هرگز جزئيات کارت اعتباري، جزئيات حساب بانکي يا کپي مدارک شخصي مهمتان را براي افرادي که آن ها را نمي شناسيد و يا به آن ها اعتماد نداريد ارسال نکنيد.

6- در مورد اينکه چه اطلاعاتي را در سايت هاي شبکه هاي اجتماعي به اشتراک مي گذاريد، دقت داشته باشيد. کلاهبرداران از اطلاعات و تصاوير شما براي ايجاد هويت جعلي و هدف گذاري شما براي کلاهبرداري استفاده خواهند کرد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان