اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. مهر 1394 - 13:46   |   کد مطلب: 14163
18 ذی‌ الحجه، بزرگترین عید عالم هستی؛
غـدیر، عید ولایت و تـداوم خط نبـوت است
غدیر یک پیام همیشگی دارد و آن اینکه الگوی جامعه اسلامی و رهبر و مقتدای آن پس از پیامبر( ص) باید حضرت علی (ع) و امثال او از امامان معصوم (ع) باشند. آنان کسانی هستند که بر ما ولایت و سلطه دارند و باید با تقرب به آن بزرگواران تحت سلطه تکوین و تشریع آنان قرار گرفته تا از برکات فیض وجودشان بهره‌مند شویم.
غـدیر، عید ولایت و تـداوم خط نبـوت است

به گزارش صبح الوند، با بازخوانی واقعه غدیر است که می‌توانیم راه و رسم زندگی را بیاموزیم. اینکه پیامبر(ص) در آخرین حج، حضرت علی (ع) را برای جانشینی خود انتخاب می‌کند رازهایی دارد که باید آن را درک کنیم، باید بدانیم که در جامعه اسلامی امام کیست و حضورش چقدر می‌تواند راهگشا باشد.

فردی به عنوان امام انتخاب می‌شود که بتواند با توانایی که دارد تمامی انسان‌ها را با هر اندیشه‌ای و نگاهی که دارند هدایت کند و درصدد این باشد که با اندیشه‌های متعالی انسان‌ها را به سمت تعالی و سعادت سوق بدهد. در این راستا امامت در وجود حضرت علی (ع) معنا پیدا می‌کند و پیامبر اکرم (ص) به اذن خدا، در روز غدیر دستی را بالا برد که با بالا بردن دست حضرت علی (ع) دین و نعمت بر تمامی نسل‌ها، انسان‌ها و آیندگان کامل شد.

غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در حجةالوداع، علی‌بن‌ابی‌طالب را «ولی» پس از خود اعلام کرد. ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری، سالروز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر خم شهرت دارد.

حضرت محمد(ص) در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی که در حج شرکت داشتند را در غدیر خم جمع کرد و در آنجا علی‌بن‌ابی‌طالب را به ‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب خدا معرفی کرد. عبارت معروف «هر آن‌ کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست» قسمتی از خطابه بلند غدیر است.

این واقعه و حدیث غدیر در کتاب‌های شیعه و بسیاری کتاب‌های اهل سنت نقل شده است. نخستین منبع تاریخی که به این کتاب اشاره می‌کند یعقوبی مورخ شیعه در نیمه دوم قرن سوم هجری است و نخستین آثار ادبی قابل تاریخ‌گذاری، مجموعه اشعاری از نویسندگان شیعه در قرن دوم هجری است. از حدود قرن دوم هجری واقعه غدیر خم به عنوان دلیل نویسندگان  برای اثبات برحقی علی(ع) بر جانشینی محمد(ص) آمده است.

 پیام‌های غدیر

غدیر یک پیام همیشگی دارد و آن اینکه الگوی جامعه اسلامی و رهبر و مقتدای آن پس از پیامبر( ص) باید حضرت علی (ع) و امثال او از امامان معصوم (ع) باشند. آنان کسانی هستند که بر ما ولایت و سلطه دارند و باید با تقرب به آن بزرگواران تحت سلطه تکوین و تشریع آنان قرار گرفته تا از برکات فیض وجودشان بهره‌مند شویم.

پیام دیگری که واقعه غدیر دارد این است که انسان باید در ابلاغ حق و حقیقت اصرار ورزیده و از بیان آن کوتاه نیاید؛ زیرا پیامبر اکرم (ص) اگرچه می‌دانست مردم بعد از وفاتش به سفارشات او عمل نخواهند کرد، ولی حجت را بر مردم تمام کرده و در هیچ موقعیتی به خصوص در حجةالوداع و در غدیر خم از بیان حق و پافشاری بر آن کوتاه نیامد. یکی دیگر از پیام‌های غدیر آن است که در برخی از مواقع به جهت حفظ مصلحت و در نظرگرفتن مسأله اهم باید از مصلحت مهم گذشت و آن را فدای مصلحت اهم نمود.  حضرت علی (ع) با آنکه از جانب خداوند سبحان و با ابلاغ رسول گرامی اسلام (ص) به مقام خلافت و رهبری جامعه اسلامی منصوب شد، ولی هنگامی که مقابله و جنگ و خونریزی به جهت به دست آوردن حق خود را به صلاح و مصلحت اسلام و مسلمین ندید، تنها به موعظه، تذکر و اتمام حجت و اظهار مظلومیت خود اکتفا کرد تا اسلام محفوظ بماند؛ زیرا به طور حتم اگر حضرت علی (ع) غیر از آنچه انجام داد، عمل می‌کرد، فاجعه‌ای بزرگ بر اسلام و مسلمانان وارد می‌شد که جبران‌پذیر نبود و این درسی برای امت اسلامی تا روز قیامت است که گاهی باید به جهت حفظ مصلحت اهم از امر مهم گذشت.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان