اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

16. مرداد 1394 - 9:24   |   کد مطلب: 13142
وجود تابلوهای تبلیغاتی صنوف در شهر همدان باعث برخی بی نظمی ها و مخدوش کردن چهره شهری و بازاری این شهر تاریخی شده است، تا جاییکه پس از رایزنی های صورت گرفته توسط شورای اسلامی و شهرداری همدان با سایر نهادهای مرتبط از جمله اداره صنعت و معدن و اصناف مرکز استان درخصوص برخورد و جمع آوری این تابلوها تصمیم گیری شد.
ناهنجاری های شهری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران+تصاویر

به گزارش صبح الوند، کلان شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در سال های اخیر رشد قابل قبولی در زمینه های مختلفی چون گردشگری، اقتصادی و شهرسازی داشته و این سیر صعودی با افزایش ساخت و سازهای انبوه رشد بسیار سریعی به خود گرفته است.

با توجه به عدم لحاظ کار کارشناسی در بسیاری از فضاهای شهری و زیرساخت های لازم شهری باید اذعان داشت که شهر همدان در آینده ای نه چندان دور با چالش های زیادی در این زمینه روبرو خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی صبح الوند همدان در نظر دارد طی گزارش های مختلف مشکلات شهری همدان را بررسی و منتشر کند، تا بلکه رسانه نیز بتواند در امر بهبود فضای کنونی شهر تاثیرگذار باشد.

لازم ذکر است تهیه این گزارش ها مستند و با تهیه انواع مصاحبه و گزارش از مسئولان و مدیران شهری و استانی خواهد بود.

در اولین گزارش به موضوع تابلوهای تبلیغاتی مغازه ها و اصناف مختلف شهر همدان پرداخته می شود.

در شهر همدان به دلیل برخی ناهنجاری ها شاهد حضور اصناف مختلف در یک خیابان هستیم که این اصناف اعم از قصابی، مکانیکی، سوپرمارکت و فست فود همگی در همسایگی هم مشغول به فعالیت هستند.

وقتی در خیابان های شهر در حال قدم زدن هستی و از کنار هر مغازه و یا مطب پزشکی رد می شوی نام مغازه ها بیش از هر چیز توجه انسان را به خود جلب می کند.

اسامی برخی از مغازه ها ساده است و به دل انسان می نشیند. اما متاسفانه نام بیشتر مغازه ها برای ما نامفهوم اند و برخی نیز از  سریال های خارجی و یا شبکه های ماهواره ای انتخاب شده است.

استفاده از اسامی مانند نایس، سون، سان سیتی و... که هیچ ربطی با فرهنگ اصیل ما ایرانی ها ندارد و فقط برای جذب بیشتر مشتری توسط صاحب مغازه انتخاب شده است.

اسامي بدون هيچ نظارت و قيد و بندي از زبانهاي مختلف بخصوص انگليسي بر سر در مغازه‌ها نقش بسته و تبليغات و محيط شهر را به محاصره زبان و فرهنگهاي بيگانه درآورده است.

این درحالیست که قانونی در سال 75 توسط مجلس به تصویب رسید که کسی نمی تواند از حروف لاتین بر روی محصولات ایرانی یا از اسامی بیگانه و غیر ایرانی برای ثبت شرکت و کارخانجات استفاده کند اما در طول سالهای اخیر به نظر می رسد این قانون مورد بی توجهی بسیاری از افراد قرار گرفته است.

وجود تابلوهای تبلیغاتی صنوف در شهر همدان باعث برخی بی نظمی ها و مخدوش کردن چهره شهری و بازاری این شهر تاریخی شده است، تا جاییکه پس از رایزنی های صورت گرفته توسط شورای اسلامی و شهرداری همدان با سایر نهادهای مرتبط از جمله اداره صنعت و معدن و اصناف مرکز استان درخصوص برخورد و جمع آوری این تابلوها تصمیم گیری شد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به جمع آوری این تابلوها در سطح شهر همدان اظهار داشت: بحث ساماندهی و نصب تابلوها سردرب مغازه‌ها در شهر تاریخی و گردشگری همدان، مسئله‌ ای بسیار مهم است که باید با پشتوانه مردم خوب همدان انجام گیرد.

کامران گردان، ساماندهی نصب تابلوهای مغازه ها و اصناف مختلف شهر و پایبندی به آئین‌ نامه‌های شهری را مهم ارزیابی کرد و گفت: توجه مردم و بخصوص اصناف مختلف به آئین‌نامه‌های شهری بسیاری از مشکلات را رفع خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با نظم‌دهی به نصب تابلوها می‌‌توان مشکلات اصناف را کاهش داد. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان  افزود: شهر تاریخی همدان می‌تواند با اجرایی کردن ساماندهی  نصب تابلوهای اصناف یاد خوشی را در اذهان مسافران ایجاد کند.

رئیس اتاق اصناف همدان هم درباره ساماندهی تابلو سردرب مغازه ها و اصناف مختلف در شهر همدان اظهار کرد: در ساماندهی تابلوهای اصناف، ممانعت از نصب تابلوهایی با نام‌های غیر متعارف و خارجی در دستورکار اتاق اصناف قرار دارد.

حمیدرضا فرسائی وحید گفت: نصب تابلوهای غیر متعارف توسط اصناف مورد تأئید اداره ارشاد همدان نیست که اتاق اصناف رسیدگی به این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: در راستای زیبایی هرچه بیشتر شهر همدان، نگاه صنفی به بحث ساماندهی تابلو های سر درب مغازه ها و اصناف، نباید مورد توجه باشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان