اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1394 - 1:50   |   کد مطلب: 13035
بيومتريک، احراز هويتي است که توسط پارامترهاي فيزيکي شخص انجام مي‌شود که در آن فرد به‌صورت ويژه و منحصر به ‌فرد قابل شناخته شدن باشد.
جايگزيني روش هاي احراز ‌هويت بيو‌متريک با گذرواژه

به گزارش صبح الوند، 

ما از گذرواژه‌ها در امور روزمره خود استفاده مي‌کنيم؛ مانند وارد شدن به وب‌سايت‌هايي که در آنان عضو هستيم و يا وسايل الکترونيکي‌مان. همزمان با بيشتر شدن سايت‌ها و وسايلي که قرار است با گذرواژه وارد آنان شويم؛ بايد تعداد بيشتري گذر واژه را به خاطر بسپاريم.بر اساس مطالعاتي که از سرويس آنلاين اينترنتي بانام Cyber Streetwise, انجام‌شده است، به‌طور متوسط مشتريان در انگلستان نياز به فراخواني 19 گذرواژه دارند.

گذرواژه‌هايي براي رايانامه، ورود به شبکه، شبکه‌هاي اجتماعي، تجارت الکترونيک و عمليات بانکي در بستر اينترنت، باجه‌ها و يا حتي کارت خوان‌ها.هر مقدار که سرويس‌هاي آنلاين اينترنتي بيشتر مي‌شوند، کاربران مجبور مي‌شوند تا رمز عبور خود را با ترکيب حروف الفبا با اعداد پيچيده‌تر کنند يا اينکه مرتب آنان را تغيير دهند.مادامي‌که اين روش احراز هويت بسيار ملال‌آور است، شرکت‌هاي فعال براي احراز هويتي دقيق و امن همراه با سرعتي مناسب دچار مشکل هستند.

آنان دچار چالش بزرگي هستند، چالشي بين امن نگاه‌داشتن سرويسشان با وجود نگاه داشتن سرعت در حد مناسب تا حدي که کاربر دچار خستگي و عذاب نشود.مصرف‌کنندگان نياز دارند تا پروسه احراز هويت به يک تعادل بين امنيت و سادگي دست يابد. اينجاست، که احراز هويت بيومتريک، بدون کاستي‌ها و مشکلات رمز عبورهاي عادي وارد عمل مي‌شود.

امنيت در بانکداري موبايل

   بيومتريک، احراز هويتي است که توسط پارامترهاي فيزيکي شخص انجام مي‌شود که در آن فرد به‌صورت ويژه و منحصربه‌فرد قابل شناخته شدن باشد. مثلاً اثرانگشت، صداي فرد، عنبيه و شبکيه چشم و ديگر فاکتورهاي فيزيکي منحصربه‌فرد افراد که به احراز هويت فرد کمک نمايد. پتانسيل تکنولوژي بيومتريک و استفاده از آن مدت‌ها است که در زمينه‌هاي مختلف موردتوجه واقع‌شده است.

تحقيقات زيادي در مورد ايجاد استانداردهايي براي احراز هويت با صدا، اثرانگشت، عنبيه و شبکيه انجام‌گرفته است.هزينه‌هاي مالي يکي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي تاريخي در بيومتريک به شمار مي‌رفت. ترکيب پيچيده دستگاه سنسور و يا دوربين‌هايي که براي اين تکنولوژي استفاده مي‌شدند، متکي به سخت‌افزارهايي بود که از قيمت بالايي برخوردار بودند. بااين‌حال با پيشرفت فن‌آوري اين وسايل بسيار ارزان‌تر از گذشته هستند. درواقع امروز گوشي‌هاي هوشمند با سنسورهايي عرضه‌شده‌اند که احراز هويت بيومتريک در آنان به‌راحتي انجام مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند شامل شبکيه و عنبيه و تشخيص صدا و … نيز بشود.

تحول بيومتريک

در حال حاضر اکثر شرکت‌هاي بزرگ در دنيا با مشکل رمزهاي عبور دست‌به‌گريبان هستند. اتحاد FIDO کنسرسيوم غيرانتفاعي تشکيل‌شده از چندين شرکت بزرگ ازجمله مايکروسافت، گوگل، ويزا، مستر کارت، پي پال، بانک مرکزي آمريکا و …، به‌تازگي سندي را با موضوع؛ کشتن رمزهاي عبور سنتي» منتشر کرده‌اند.

 

هدف آنان اين بوده است که از يک فن‌آوري باز براي احراز هويت کاربران در همه‌ي محصولات تجاري؛ ايجاد شود؛ تا بتوانند از يک تکنولوژي باز در محصولات متنوعي استفاده کنند. اين احراز هويت بر مبناي احراز هويت بيومتريک خواهد بود.جاگذاري حسگرهاي بيومتريکي درگوشي‌هاي هوشمند در سال‌هاي اخير باعث همه‌گيرتر شدن اين موضوع بين همه افراد مي‌شود به‌طوري‌که MarketsandMarkets پيش‌بيني مي‌کند تا سال 2020 اين فن‌آوري حدود 6/17 درصد رشد در استفاده داشته باشد. هرچه قدر که بانک‌ها و دولت‌ها به سمت استفاده از خدمات الکترونيکي مبتني بر احراز هويت پيش بروند، روند گسترش استفاده از احراز هويت مدرن به را اساس بيومتريک، بسيار تندتر خواهد شد و مشکلات امنيتي کمتري نيز گريبان افراد را خواهند گرفت.

تنظيم: پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات فرماندهي انتظامي استان همدان

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان