اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. شهريور 1395 - 13:52   |   کد مطلب: 20044
وجود دستفروشان در منطقه گردشگری گنج نامه همدان ظاهری نامتناسب به این منطقه داده است که اگر تدبیری دراین زمینه انجام نشود شاهد از دست رفتن این منطقه گردشگری به مرور زمان خواهیم بود.

به گزارش صبح الوند، اثرهای تاریخی هر شهر یکی از نمادهای آن برای  معرفی و بهتر شناساندن آن به گردشگران است  اثر تاریخی گنج‌نامه همدان متعلق به دوره هخامنشی‌ها در میان  کوه های الوند و در نزدیکی آبشار قرار دارد که این عوامل به جذابیت آن افزوده و سبب شده است که  روزانه  شاهد حضور تعداد فراوانی گردشگراز نقاط مختلف  در این مکان باشیم.

 

اما باید گفت که عواملی دیگری هم باید در این مکان دید که بی‌تأثیر  در از دست دادن جذابیت این مکان در آینده نخواهد بود.

 

با ورود به محوطه گنج‌نامه اولین چیزی که نظرت را به خود جلب می‌کند حضور دست‌فروشان و قلیانی‌هایی  است که ظاهری نامتناسب به این مکان داده‌اند.

 

منطقه تاریخی گنج‌نامه به دلیل آنکه نزدیک هیچ روستایی نیست و از طرفی هم به شهرستان همدان دور هست به‌نوعی مظلوم واقع شده است و در جریان این گزارش اولین چیزی که از دهان مسئولان خارج می‌شد این بود که این منطقه  جز محدوده شهری نیست در این میان شهرداری همدان مدیریت این مکان را به عهده گرفته است به همین دلیل مصاحبه‌ای با خانجانی مدیر خدمات شهری  شهرداری همدان به انجام رساندم.

 

 

شهرداری در مدیریت گنج‌نامه تنها هست

مدیر خدمات شهری شهرداری  همدان  در گفتگو با صبح الوند، به بیان توضیحاتی راجع به مدیریت گنج‌نامه  پرداخت و اظهار کرد: ما یک محدوده‌ای برای شهر قائل هستیم که این روی نقشه برای هر شهر مشخص و شهرداری موظف است وظایف خودش را در محدوده شهری به انجام برساند و یکی از وظایفی که شهرداری در محدوده شهری باید انجام دهد جلوگیری و رفع سد معبراست و اگر در خارج از محدوده شهری در معابر اتفاقی بیفتد بر اساس قانون، کنترل ، اداره و جلوگیری از آسیب رساندن آن به عهده اداره راه و شهرسازی است.

 

خانجانی  افزود: پارک گنج‌نامه توسط شهرداری خریداری و جزئی از اموال شهرداری است .

 

 

وی در خصوص ساماندهی دست‌فروشان در این منطقه گفت: ما در جلسات راهکارهای مختلفی را جهت ساماندهی  دست‌فروش‌های موجود در این مکان  ارائه دادیم.

 

مدیر خدمات شهری شهرداری  همدان  ادامه داد: گام اول  در سال 92 انجام شد که ساماندهی دکه‌دارهای محدوده گنج‌نامه بود که با یک هزینه سنگین آن‌ها را به مکان دیگر انتقال دادیم.

 

وی افزود: با جمع‌آوری آن‌ها مجدد یک سری افراد در این محدوده مستقر شدند که جهت مدیریت آن‌ها ما نیاز به یک اهرم قانونی داریم .

 

 

خانجانی  با اشاره به تنها بودن شهرداری در مدیریت گنج‌نامه  اظهار کرد: این پارک محدوده خاصی  نداشت و جزء محدوده شهری نبود به همین دلیل  در کنترل  این منطقه  و استفاده از اهرم قانونی و همچنین درخواست کمک از سایر ارگانها  دچار مشکل بودیم که در حال ایجاد یک حصار در این مکان هستیم.

 

وی ادامه داد: یک بخشی از دیواره احداث شده و ما بعد از دیوارکشی وارد فاز اجرایی می‌شویم که دیگر مراجع ذیرصلاح باید وارد شوند.

 

مدیر خدمات شهری شهرداری  همدان  اظهار کرد: جهت مدیریت گنج‌نامه 4 پیمانکار را مشغول به کار کرده ایم که در بخش‌هایی همچون فضای سبز، جمع‌آوری زباله، تأسیسات برقی و مبلمان شهری و ساماندهی پارکینگ مشغول به کار هستند.

 

وی در پایان اظهار کرد: برای اداره هر چه بهتر این مکان نیاز به همکاری تمامی ارگانهای ذیربط و همکاری عملی نه لفظی  داریم.

 

 

ناگفته نماند در ابتدای ورودی گنج‌نامه کیوسک نیروی انتظامی مستقر هست که جهت اطلاع از کارهایی که توسط این کیوسک  نیروی انتظامی در این منطقه صورت می‌گیرد مصاحبه ای با فرمانده نیرو انتظامی شهرستان همدان، سرهنگ پژمان قویمی به انجام رساندم

 

 

هدف نیروی انتظامی ایجاد امنیت در هر نقطه از شهر است

فرمانده انتظامی نیروی انتظامی همدان  در گفتگو با صبح الوند ، به بیان برنامه‌های اجرایی جهت امنیت در گنج‌نامه پرداخت و اظهار کرد: یک برنامه منظم برای ساماندهی معضلات گنج‌نامه داریم که اولاً یک کیوسک پلیس در منطقه گنج‌نامه برای جلوگیری از یک سری ناامنی‌ها،امنیت گردشگران و بازدیدکنندگان به‌طور دائم و شبانه‌روزی در آن مکان مستقر کردیم. .

 

پژمان قویمی گفت: طرح‌هایی هم برای افزایش امنیت در حوزه گنج‌نامه در طول تابستان انجام دادیم که در آخرین مورد در برخورد با مزاحمین  10 مورد ،جمع‌آوری قلیان 180 مورد، سی دی غیرمجاز 130 عدد، برخورد با بدحجابی 2 مورد ،تذکر به کم حجاب‌ها حدود300 مورد، برخورد با امور متخلف 13 مورد ،آلودگی صوتی 7 مورد و  اراذل اوباش   8 مورد داشته‌ایم.

 

وی در خصوص قلیانی‌های موجود در گنج‌نامه گفت: متولی جمع‌آوری قلیان بهداشت است  و نیروی انتظامی  بعد از صدور دستور قضایی با آن‌ها همکاری می‌کند و تا الآن هم همکاری کرده است.

 

فرمانده نیرو انتظامی  شهرستان همدان در پایان اظهار کرد:  نیروی انتظامی تمام تلاش  خود را جهت امنیت انجام می‌دهد و بستگی به مکان ندارد بلکه هر جا که مظاهر فساد و عوامل متشنج را مشاهده کند برخورد می‌کند.

 

 

همان‌طور که قید شد اثر تاریخی گنج‌نامه که مربوط به دوره هخامنشی است و جز میراث فرهنگی است  به همین علت جویای مسائل حفظ و نگه‌داری این مکان توسط اداره میراث فرهنگی  همدان شدم.

 

میراث فرهنگی وظیفه معرفی منطقه گنج‌نامه رادارد نه رفع سد معبر

معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی همدان در گفتگو با خبرنگار صبح الوند ،گفت: گنج‌نامه از طرفی که با مرکز شهر فاصله دارد ولی چون اثر تاریخی هست  میراث فرهنگی در آن دخل و تصرف دارد اما به جهت اینکه دهیاری و روستایی مرتبط نیست که از آن حفاظت کند پاک‌سازی و مدیریت  آن‌ها را به عهده شهرداری گذاشته است .

 

وی هم همچون  سخنان مدیریت خدمات شهری همدان به بیان جلسات متعددی که در این زمینه گذاشته شده است پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه بعد از جمع‌آوری دست‌فروش‌ها و انتقال آن‌ها به مکان دیگر یک سری دست‌فروش جدید به منطقه آمدند و سبب شدند افرادی هم که به مکان دیگر منتقل شده بودند  دوباره به مکان قبلی خود بازگردند و به نوعی یک تضاد پیش آمد.

 

 

علی خاکسار در پایان اظهار کرد: البته مسئول برخورد  با دستفروشان شهرداری هست و میراث فرهنگی فقط به معرفی مکان  به گردشگران می‌پردازد و رفع مسئله سد معبر به عهده شهرداری است.

 

در نهایت می توان گفت مسائلی همچون رکود اقتصادی و نبود بازار کار پایدار سبب افزایش دست‌فروشان در شهرها شده است  دست‌فروشانی که هر روزبه تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. در مسئله گنج‌نامه  به نوعی فقط شهرداری را در دخیل در این  امر می‌توان یافت و این ارگان هم بنا بر گفته مسئولانش در مدیریت این منطقه تنها و نیازمند همکاری سایر ارگانها هست.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان