اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. تير 1395 - 15:38   |   کد مطلب: 18887
با وجود ورود شهرداری و ایجاد طرح‌های ساماندهی در گنجنامه، وجود نامنظم دستفروشان در این منطقه گردشگری به یک قصه ادامه‌دار تبدیل شده است.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، چند سالی است ساماندهی دستفروشان گنجنامه در دستور کار شهرداری و شورای شهر قرار گرفته اما گویا دستفروشان قصد همراهی ندارند.

«گنجنامه» به عنوان یکی از خوش آب و هواترین نقاط دیدنی همدان در ایام تابستان میزبان بسیاری از گردشگران و مردم شهر همدان است که برای بهره‌مندی از این هوای خنک و دلپذیر در این مکان حضور می‌یابند.

دستفروشان گنجنامه از همان ابتدای شلوغی این مکان اقدام به کسب و کار در این نقطه گردشگری کردند اما تعداد آنها به قدری زیاد نبود که تا نزدیکی آبشار نفوذ کنند.

پس از ناهنجاری‌هایی که به واسطه بی‌نظمی دستفروشان در گنجنامه ایجاد شد، مدیران شهری بر آن شدند تا ضمن ساماندهی بتوانند جلوه بهتری به این منطقه ببخشند.

این مسئله در حالی رخ می‌دهد که فعالیت دستفروشان به صورت متمرکز نیست و هر یک در نقطه‌ای جداگانه بساط فروش خود را پهن کرده‌اند.

دستفروشان تا آن جا پا را فراتر گذاشته‌اند که دیگر بدون هیچ ملاحظه‌ای در هر جایی که بخواهند اقدام به فروش اقلام خود می‌کنند.

از فروش و مزاحمت دست‌فروشان که بگذریم، زباله‌هایی که به واسطه آنها فرش زمین می‌شود، از دیگر معضلاتی است که شاید دیگر از دست مدیران شهری خارج شده و خود دستفروشان باید رعایت این مسئله را داشته باشند.

هر چند کارگران شهرداری مدام در حال گردش و جمع‌آوری زباله‌ها هستند، اما فایده‌ای ندارد؛ زیرا فضای گنجنامه بسیار باز و گسترده است و در هر گوشه و کناری می‌تواند منبع دفع زباله از سوی مراجعه‎کنندگان و دستفروشان باشد.

یکی از کارگران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن ابراز تأسف برای کسانی که طبیعت زیبا را با زباله زشت می‎کنند، گفت: دیگر کار از فرهنگ‌سازی گذشته و امیدی برای تغییر این روند نیست.

وی در حالی که خیلی سریع در حال جمع کردن زباله‌های این محوطه بود، اظهار کرد: روزانه بیش از 100 کیسه بزرگ زباله از این منطقه جمع‌آوری می‌شود اما آنچنان به نظر نمی‌آید.

این کارگر شهرداری یادآور شد: 90 درصد زباله‌هایی که جمع‌آوری می‌شود برای محیط زیست زیان‌آور است و به مرور در دل طبیعت بازیافت نمی‌شود که همین امر باعث شده اهتمام بیشتری به جمع شدن آن از طبیعت کنیم.

اما از همه این مسائل که بگذریم، هر روز بر تعداد این دست‌فروشان افزوده می‌شود و دیگر بسیاری از آنها جایی برای استقرار ندارند، این افراد تا مسیر ورودی به پارکینگ نیز پیش رفته‌اند که بساط آنها علاوه بر اخلال در ورود خودروها، امنیت خود فروشندگان را نیز به خطر انداخته است.

نکته جالب دیگری که وجود دارد اینکه برخی از این دستفروشان بومی همدان نیستند که شاید این مسئله ناشی از سودآور بودن این کسب و کار در این منطقه دارد.

تصمیم شهرداری و شورای شهر در چند ماه اخیر بر آن بود که با ایجاد حصاری از ابتدای مسیر ورودی به گنجنامه مانعی برای ورود دستفروشان باشد اما گویا از مانع و حصار نیز کاری ساخته نیست و جولان دستفروشان همچنان ادامه دارد.

با اقدامات انجام شده، دکه‌های مستقر در گنجنامه تا حدودی با همکاری صاحبان دکه‌ها ساماندهی شد، اما دست‌فروشان همچنان بدون ساماندهی در تمام نقاط این مکان تفریحی و تاریخی بساط خود را پهن می‌کنند.

این گزارش به دنبال حذف دستفروشان از این منطقه نیست زیرا فعالیت این افراد موجب شور و نشاط و ایجاد کسب و کار برای افراد شده‌ است اما ساماندهی آنها و اینکه در هر نقطه‌ دلخواه اقدام به فروش نکنند، خواسته‌ای به حق است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان