اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. مرداد 1395 - 13:57   |   کد مطلب: 19323
برای یک خبرنگار جنگ و صلح، شب و روز، سرما و گرما، خشکی و دریا فرقی ندارد، چون شغل او محدود به زمان و مکان نیست؛ او خود را موظف به آگاه سازی جامعه اش می داند، مثل دیده بانی ماهر در تعیین جهت کشتی جامعه اش هوشیارانه گام بر می‌دارد.

به گزارش صبح الوند، به دنبال عنوانی برای موضوع این گزارش بودم و عناوین بسیاری را در ذهن دنبال کردم تا عنوانی که بیانگر مسئولیت سنگین این قشر همیشه هوشیار باشد بیابم، بنابراین از دیدگاه های متفاوت اشخاص و افراد یک بار دیگر به این حرفه نگاه کردم؛ برای عده ای، خبرنگار تنها واسطه ای است برای انتقال پیام و برخی دیگر خبرنگار را واسطه ای برای نیل به اهداف شخصی خود می دانند، عده ای هم خبرنگار را عنصر اثرگذار بر خط مشی های فکری، سیاسی، یا فرهنگی می پندارند...

 

اما شاید بهتر باشد بگوییم خبرنگار چشم و گوش جامعه است؛ چشمی که هیچگاه نمی خوابد و گوشی که از شنیدن و درک اتفاقات باز نمی ایستد، درست است که او بر خط و مشی های فکری جامعه اش اثرگذار است اما خودش هم از تحولات جامعه اش تأثیر می گیرد.

 

دوست داشتم بدانم رسالت و دغدغه خبرنگاران از دید خودشان چیست؟ و چه نگاهی به این حرفه دارند؟ به همین منظور به سراغ چند تن از فعالان عرصه خبر رفتم تا در یک گفتگوی صمیمی با آنها در خصوص این موضوع صحبت کنم.

 

حل مشکلات مردم رسالت اصلی یک خبرنگار

خبرنگار خبرگزاری فارس در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، به بیان میزان تجربه کاری خود پرداخت و افزود: از سال 89 با باشگاه خبرنگاران جوان همدان وارد عرصه خبرنگاری شدم و بدترین خاطره ام در این دوران شنیدن خبر شهادت سردار همدانی بود که تا چند ماه باور نمی کردم ایشان از بین ما رفته باشد اما خاطرات خوبم کم بوده است.

 

اکرم محمدی رسالت خود به عنوان یک خبرنگار را حل مشکلات مردم دانست و اظهار کرد: رسانه ها در رفع مشکلات مردم و جامعه تاثیر بسزایی دارند و خبرنگار همچنین باید صداقت در رفتار و قلم داشته باشه و بی طرفانه بنویسد.

 

خبرنگار خبرگزاری فارس  همراهی مردم با خبرنگاران را بسیار خوب دانست و اظهار کرد: مردم از اینکه از اینکه کسی پیگیر مشکلات آنها هستیم خوشحال می‌شوند اما متأسفانه در مورد مسئولان نگاه به خبرنگار گاهی خوب نیست.

 

وی خبرنگاری را از مشاغل سختی دانست که وقت و بی وقت نمی شناسد و افزود:  خبرنگار در هر شرایطی باید کار خود را بدون اشکال و ایراد انجام دهد چراکه گاهی ممکن است یک اشتباه سهوی هم گران تمام شود.

 

محمدی اظهار کرد: جذابیت شغل خبرنگاری در اثرگذاری اخبار و گزارش‌ هایی است که خبرنگار و رسانه ها دارند زیرا  وقتی گزارشی باعث رفع مشکل عده ای از مردم می شود برای خبرنگار و رسانه بسیار لذت بخش است.

 

مسئولین در تامین  معاش  خبرنگاران تلاش کنند

خبرنگار روزنامه سپهر غرب در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، خبرنگار را ، تریبون افکار و صدای مردم جامعه دانست و اظهار کرد: یک خبرنگار باید دغدغه مردم جامعه خویش را داشته باشد و برای اعتلای مردم جامعه در نیل به کمال بکوشد.

 

 

زهرا بیگدلو تصریح کرد: بیان مشکلات و دغدغه های مردم به دور از جناح بندی و حزب گیری و دیگر حواشی، نخستین رسالت خبرنگار است که با روحیه مطالبه گری و حق جویی او رقم می خورد و بستر این مسیر باید حرکت در مسیر انقلاب و نظام اسلامی باشد

 

 خبرنگار روزنامه سپهر غرب در بیان خاطرت تلخ و شیرین دوران خبرنگاری گفت: خبرنگاری شغل پر استرس و اضطرابی است و در عین حال که هر لحظه آن می تواند لبریز از تنش ها و احیانا مرارت ها و سختی ها باشد، شیرینی و حلاوت از آن انفکاک ناپذیر است و تمام لحظات کار در این حرفه می تواند درهم آمیخته ترین خاطره تلخ و شیرین این شغل محسوب شود.

 

وی خبرنگاران را وام دار مردم دانست و اظهار کرد: خبرنگار همراه و همپای مردم و در کنار آنان است، در واقع نمی‌توان در این حرفه از مردم متوقع بود چراکه ما برای آنان و در جهت برداشتن باری از دوششان قلم می‌زنیم و اساس کار ما این است.

 

بیگدلو  اظهار کرد: شغل خبرنگاری با عشق آغاز می‌شود و تحمل رنج و مرارتهای این حرفه جز در گرمای عشق و علاقه به آن رقم نمی‌خورد و تنها به این شیوه می‌توان در این شغل، پویایی، خلاقیت، دغدغه مندی و مطالبه گری رقم زد.

 

وی خواستار رسیدگی مسئولین در تامین  معاش  خبرنگاران شد و افزود: مسئولین امر در تأمین معاش خبرنگاران همت گمارند تا خبرنگار به این حرفه با دید درآمدی نگاه نکند و دغدغه مالی هدف فعالیت او نباشد و با خیال آسوده تری به دغدغه های حرفه ای کار بپردازد.

 

 خبرنگار روزنامه سپهر غرب برداشتن باری از دوش مردم را جذاب ترین قسمت این شغل دانست و اظهار کرد: جذاییت محض در این حرفه زمانی است که بتوانیم باری از دوش مردم برداریم و جامعه را به جایگاه متعالی خود نزدیکتر کنیم  که طبیعتا در این روند، تعالی و کمال جامعه رقم خواهد خورد.

 

خبرنگار در نقطه مقابل مسئولین نیست

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، به بیان رسالت یک خبرنگار پرداخت و اظهار کرد: گام برداشتن در جهت رفع دغدغه ها و مشکلات جامعه  بخشی از کار خبرنگار است و بخش دیگر آن اطلاع رسانی صحیح و آگاه‌سازی جامعه است.

 

 

مرضیه بختیاری که دارای 14 سال سابقه کاراست  بدترین خاطره از دوران خبرنگاری خود را انتشار عکس اشتباه و تعلیق از سوی سازمان دانست و خاطره خوبی از این دوران در ذهنش نبود.

 

وی در خصوص انتظار از مسئولین اظهار کرد: بر خلاف آنچه به‌نظر می‌رسد خبرنگار در نقطه مقابل مسئولین نیست بلکه او تنها حسب رسالت خود در جریان آگاه‌سازی و اعتلای جامعه تلاش می‌کند بنابراین از مسئولین امر انتظار می‌رود شرایط کار خبرنگار را درک کنند.

 

 خبرنگار خبرگزاری ایرنا در پایان خبرنگاری را یک حرفه دانست و اظهار کرد: خبرنگاری شغل نیست بلکه یک حرفه است که اگر به آن نگاه مادی داشته باشید، موفق نخواهید بود و داشتن دغدغه و استرس در این حرفه جذابیتی شیرین است.

 

گره گشایی از امورات مردم  لذت بخش ترین کار خبرنگار

خبرنگار روزنامه هگمتانه در گفتگو با خبرنگار صبح الوند، به بیان میزان تجربه کاری خود در این عرصه پرداخت و اظهار کرد: اواخر سال 89 با خبرگزاری ایسنا فعالیت خود در عرصه خبری را آغاز کردم و پس آن با روزنامه های سپهرغرب، جمهوری اسلامی و هگمتانه به کار خود ادامه دادم.

 

سمیه قاسمی بهترین خاطره خود در این دوران را در کنار دوستان و همکاران خبری خود بودن دانست و به بیان بدترین خاطره خود پرداخت و اظهار کرد: خبرنگاران معمولا روزهای سختی هم تجربه می کنند که من هم طی مدت فعالیتم با این موارد روبه رو شدم، از جمله درگیری که با حراست یکی از بیمارستان ها حادث شد و البته پس از چند ساعت با ورود رییس بیمارستان و مسئولین روزنامه ماجرا حل و فصل شد. 

 

وی به بیان مهمترین رسالت خبرنگاری پرداخت و اظهار کرد:  گره گشایی از امورات مردم، رفع مشکلات و موانع در جامعه است که البته در این راه اصحاب رسانه و به ویژه خانم‌ها با مشکلاتی هم مواجه هستند.

 

خبرنگار روزنامه هگمتانه در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص انتظارات از مسئولین اظهار کرد: می‌خواهم به این سوال از دید یک شهروند پاسخ بدم، من به عنوان یک ایرانی از مسئولین می خواهم که به واقع مسئول باشند، چرا که اگر مسئولین ما به معنای واقعی کلمه در برابر خداوند متعال و حقوق مردم خود را مسئول بدانند بسیاری از مشکلات حل می شود.

 

و ی تصریح کرد: اما از دید حرفه ای؛ صداقت،شفافیت، عدم ترس و محافظه کاری در پاسخگویی مهمترین انتظار ما خبرنگاران از مسئولین هست. 

 

قاسمی در پایان اظهار کرد: حرفه خبرنگاری را به دلیل متنوع بودن خیلی دوست دارم و البته اگر بتوانم در مسیر رضایت خدا برای مردم شهر و استانم قدمی بردارم خودم را مفید میدانم و اشتیاقم به این حرفه بیشتر می‌شود.  

 

به گزارش صبح الوند؛ به اعتباری می توان جایگاه خبرنگار را در راستای رسالت انبیا قرار داد، چراکه انبیا خبر را به شکل صادقانه و صحیح از خداوند متعال دریافت می کردند و بی کم و کاست به مردم منتقل می نمودند؛ رسالت خبرنگار هم این است که اخبار را از منابع مختلف دریافت کند و با رعایت امانتداری و مصالح فردی و اجتماعی منتقل کند به طوری که برای فرد و جامعه نافع باشد و زمینه های کسب سعادتمندی را با مطلع شدن و باخبر شدن در خود تقویت کند، پس جایگاه خبرنگار اگر با ملاحظه جوانب مختلف و سازنده همراه باشد بسیار رفیع است.

خبرنگاران طلایه‌داران آگاهی بخشی به جامعه هستند، افرادی که چشم و گوش جامعه محسوب می‌شوند و بر همین اساس مشکلات و دغدغه‌های عموم مردم را درک و بررسی می‌کنند اما غالبا مشکلات خود این قشر کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، امید است روزی همه خبرنگاران جامعه در راستای رسالت حقیقی خود امید بخش سعادت وکمال جامعه باشند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان