اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. فروردين 1395 - 8:25   |   کد مطلب: 17400
مزاحمت‌ها و اشغال بی‎مورد مرکز 115 موجب تأخیر در ارائه خدمات اورژانس می‌شود که این موضوع، گاهی اوقات مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، مدتی است که مسئولان اورژانس همدان از مزاحمت‌‌های تلفنی مکرر برخی افراد گلایه می‌کنند، زیرا این موضوع ممکن است انجام مطلوب وظایف این مجموعه در خدمات‎رسانی به مصدومان را تحت شعاع قرار دهد!

افراد مزاحم بدون دلیل با اشغال خط 115 موجب اذیت، آزار و سردرگمی مسئولان این واحد شده‌اند؛ این موضوع به اندازه‌ای ذهن آنها را درگیر کرده که به دنبال راه‌ حل جدی برای آن هستند.

اشغال خطوط تلفن 115 موجب تأخیر در ارائه خدمات اورژانس شده که این موضوع حتی گاهی اوقات، مرگ افراد را به دنبال خواهد داشت.

فرهنگسازی در جامعه می‌تواند این مسئله را تا حدودی حل کند، باید گفت خسارت‎دیدگان واقعی این مزاحمت‌ها، مردم هستند.

مسئولان اورژانس همدان از آمار بالای مزاحمت‌های تلفنی اورژانس در همدان سخن می‌گویند که این موضوع نیاز به آسیب‎شناسی دارد.

مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان در این رابطه اظهار کرد: سال گذشته 300 هزار تماس تلفنی با مرکز 115 استان انجام شده که از این تعداد 30 هزار مورد منجر به مأموریت شده است.

* 90 درصد تماس‌ها با اورژانس همدان غیر ضروری است

عباس اولیاسمیع خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد 90 درصد این تماس‌ها یعنی 270 هزار تماس غیر ضروری بوده است.

وی با بیان اینکه از این 90 درصد تماس غیر ضروری، 40 درصد مربوط به سئوالات غیر مرتبط نظیر خبر از تعطیلی مدارس به علت بارش برف، شماره مکان خاص و... بوده است، گفت: 50 درصد مزاحمان حرفه‌ای هستند که باعث اعزام نیرو به محل می‎شوند و یا از الفاظ‎های رکیک، سوت، سکوت و ... استفاده می‌کنند.

مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان ادامه داد: برخی از مزاحمان تلفنی اورژانس همدان دانش‌آموزان هستند که پس از تعطیلی مدارس در یک ساعت مشخص خطوط  115 را اشغال می‌کنند.

وی افزود: مزاحمان با استفاده از تلفن همگانی یا با خطوط ایرانسل که متأسفانه گاهی اوقات هویت افراد از طریق این خطوط مشخص نمی‎شود، تماس می‌گیرند.

اولیا سمیع ادامه داد: برخی از مزاحمان نیز از خطوط اعتباری و تعداد کمی هم نیز با تلفن منزل تماس می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سال گذشته فردی بیش از 200 بار مزاحمت ایجاد کرده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته پرونده قضایی برای او تشکیل شد، افزود: خط تلفن او سوزانده شد اما او دوباره اقدام به این کار می‌کرد که از طریق برادرش متوجه شدیم از لحاظ روانی مشکل دارد و فعلاً متواری است.

مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان با بیان اینکه افرادی نیز هستند که بیش از 100 بار مزاحم مرکز می‎شوند، گفت: برخی، اختلالات روانی دارند و برخی نیز به دنبال تفریح ناسالم هستند که متأسفانه مورد آخر یک معضل اجتماعی به شمار می‌رود.

*مزاحمت تلفنی، اقدامی ضد فرهنگی!

مسئول روابط عمومی و تکنسین مرکز مدیریت حوادث و فوریت‎های پزشکی استان همدان خاطرنشان کرد: پیشگیری از این موضوع نیاز به اطلاع‎رسانی دارد و آموزش نسبت به اینکه مزاحمت تلفنی ضد فرهنگ است باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اهمیت به اطلاع‌رسانی در این زمینه از سوی خانواده‌ها، رسانه‌ها و آموزش و پرورش خواستار توجه به این موضوع شد.

کارشناس پرستاری و اپراتور اورژانس 115 همدان نیز در این رابطه اظهار کرد: برخی از این مزاحمان با دادن اطلاعات غلط مبنی بر نیاز به کمک، باعث می‎شوند وقت نیروهای ما در جایی غیر از جای اصلی صرف شود.

زهرا بختیاری ادامه داد: این مزاحمت‌ها باعث می‌شود اقداماتی که در پنج دقیقه می‌شد انجام داد، یک ساعت به طول بیانجامد.

وی تصریح کرد: در برخی از مأموریت‌ها که افراد دچار سکته مغزی و قلبی شده‌اند نیاز است سریع در محل حاضر شویم چراکه امکان فوت فرد بسیار است اما برخی مزاحمت‌های تلفنی این اقدام را کند می‌کند.

کارشناس پرستاری و اپراتور اورژانس 115 همدان با بیان اینکه این مزاحمت‌ها در واقع آسیب به جامعه را در بر خواهد داشت، افزود: بسیاری از مزاحمت‌ها در زمان ثابت بین ساعات 12 تا 14 صورت می‌گیرد که برخی دانش‌آموزان پس از تعطیلی مدارس، اقدام به این کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ برخوردی با آنها صورت نگرفته جز یک مورد خاص، گفت: بسیاری از افراد آدرس واقعی می‌دهند و وقتی همکاران در صحنه حاضر می‌شوند با نبود حادثه مواجه می‌شوند که این امر باعث می‌شود نیروها از مرکز خارج شده و برای مأموریت بعدی از پایگاه‌های دیگر نیرو اعزام شود.

بختیاری بیان کرد: در اورژانس شرایط آدرس‌گیری بسیار حساس است چراکه مواقعی همراهان بیمار به دلیل استرس بالا نمی‌توانند آدرس دقیق دهند و این امر باعث می‌شود همکاران اورژانس دیرتر به محل برسند.

*اپراتورهای اورژانس مدرک کارشناس پرستاری دارند

وی با بیان اینکه برخی از درخواست‌ها از اورژانس نیز منطقی نیست چرا که همراهان بیماران می‌توانند همان کار تکنسین را برای بیمار انجام دهند بدون اینکه اورژانس در صحنه حاضر شود، گفت: اپراتورهای اورژانس 115 مدرک کارشناس پرستاری دارند و می‌‌توانند همراهان را در کمک به بیمار راهنمایی کنند.

کارشناس پرستاری و اپراتور اورژانس 115 همدان با بیان اینکه برخی از همراهان دچار استرس می‌شوند در حالی که می‌توانند با حفظ خونسردی شرایط بیمار را برای ما توضیح دهند، افزود: هنگامی که حال فرد دیابتی بد می‌شود می‌توان با توضیحات لازم به همراه او، بیمار را بدون مراجعه اورژانس، از این وضعیت نجات داد.

وی گفت: ما نیز جزو مردم هستیم و نگرانی همراهان را درک می‌کنیم و تمام سعی‌ و تلاش‌مان ارائه خدمات بهتر است.

دیگر تکنسین فوریت‌های پزشکی با بیان اینکه گاهی یک مزاحمت تلفنی، منجر به دیر رسیدن به محل و مرگ فرد دیگر می‌شود، خواستار توجه جدی به این مسئله از سوی مزاحمان شد.

*تعداد مزاحمت‎های تلفنی 115 در همدان زیاد است!

رضا حمدی با بیان اینکه من قبلاً در شمال کشور مشغول خدمت بودم و اکنون در همدان مشغول کار هستم، خاطرنشان کرد: در شمال به نسبت همدان کمتر مزاحمت تلفنی وجود دارد که این مسئله به نوع فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

این تکنسین فوریت‌های پزشکی همدان با بیان اینکه خاطره جالبی از مزاحمت‌های تلفنی در گیلان دارد، افزود: روزی چندین ساعت مشغول پاسخگویی به مزاحمت‌های تلفنی بودیم و هر تماسی گرفته می‌شد یا جواب نمی‌دادند و یا فوت می‌کردند و ....

وی ادامه داد: بار آخر متوجه تماسی شدیم که در واقع نمی‌خواستیم به دلیل تماس‌های مکرر مزاحمان به آن پاسخ دهیم اما تصمیم گرفتیم تماس را نیز بی‌پاسخ نگذاریم که خبر از یک تصادف شد.

حمدی با بیان اینکه در این حادثه یک اتوبوس با یک مینی‌بوس در مسیر گیلان به اردبیل برخورد کرده بود، گفت: 36 نفر به این حادثه اعزام شدند که یک نفر در این حادثه جان باخت.

وی افزود: اگر تماس بی‎پاسخ می‌ماند معلوم نبود در این حادثه چند نفر در اثر جراحت شدید فوت می‌کردند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان