اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. فروردين 1395 - 14:56   |   کد مطلب: 17288
براستی آیا پرونده مسکن مهر در سالجاری و برای همیشه به گوشه بایگانی خواهد رفت و یا اینکه مدیران ارشد وزارتخانه مورد اشاره دوباره به فکر تمدید مهلت از پیش تعیین شده از سالی به سال دیگر خواهند افتاد؟

به گزارش صبح الوند به نقل از نسیم آنلاین، صفحات تقویم سال  ۹۵ هم به آرامی به روزهای میانی فروردین ماه نزدیک شده و با پلک بهم زدنی هم سال جاری به واپسین روزهای خود خواهد رسید، این یعنی اینکه شمارش معکوس یرای وزارت راه و شهرسازی برای تحقق وعده خود دایر بر اتمام مسکن مهر در سالجاری از مدتها قبل، کلید خورده است. وعده ای که طی سه سال گذشته بارها تکرار و تمدید هم شده، اما به سرمنزل مقصود نرسیده است.

براستی آیا پرونده  مسکن مهر در سالجاری و برای همیشه به گوشه بایگانی خواهد رفت و یا اینکه مدیران ارشد  وزارتخانه مورد اشاره دوباره به فکر تمدید مهلت از پیش تعیین شده از سالی به سال دیگر خواهند افتاد؟

"احمد اصغری مهر آبادی" گفته است که طبق تاکید دولت، تمامی واحدهای مسکن مهر  تا پایان سالجاری به اتمام خواهند رسید و افزوده که از ابتدای اجرای طرح مسکن مهر تا اکنون، یک میلیون و۸۷۰ هزار واحد مسکن احداث و تحویل متقاضیان آن شده که با رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نهایی شده فاصله چندانی ندارد.

«مسکن مهر، از جمله طرح هایی بوده که در دولت نهم و به دنبال افزایش شدید قیمت مسکن و در راستای کنترل بازار و خانه دار کردن گروه‌های کم درآمد جامعه بوسیله توزیع زمین رایگان، راه اندازی شد."

در ابتدای امر قرار بر این شد که 4 میلیون واحد مسکونی  احداث شود اما بعدتر، این رقم به 2 میلیون و 300 هزار واحدتخفیف یافت که گمان می رود یک میلیون و ۸۷۰ هزار واحد آن به اتمام رسیده  که از این مقدار 300 هزار واحد آن هم بدون متقاضی است.»

با این اوصاف، چنانچه آمار وزارت راه وشهرسازی دایر بر به اتمام رسیدن یک میلیون و۸۷۰ هزار واحد مسکن مهر، قرین به صحت باشد، با احداث  ۳۵۰ هزار واحد مسکن مهر در سالجاری باید پرونده این پروژه ملی  برای  همیشه مختومه گردد.
هر چند که همین آمار اعلامی مسکن مهر به اتمام رسیده در وزارتخانه مذکور هم دارای تناقض بوده چرا  که "حامد مظاهریان"، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی، اواخر اسفندماه سال گذشته،  تعداد کل واحدهای مسکن مهر به بهره برداری رسیده تا انتهای همین سال درکل کشور را یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۶۸۶ واحد دانسته و اعلام داشته که ۶۰۱ هزار و ۴۸۵ واحد از این تعداد واحدهای مسکن مهر افتتاح شده در دولت یازدهم و طی ۳۰ ماه گذشته بوده است.

گمان می رود که از کل  رقم ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر ، بیش از  یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد آن در دولت دهم تکمیل و به بهره برداری  رسیده  و قرار شده که مابقی یک میلیون و یکصد هزار واحد دیگر آن هم در  دولت یازدهم به اتمام برسد.

واقعیت این است که بخش مهمی  از ۶۷۰ هزار واحد  مسکن مهر به اتمام رسیده در دولت یازدهم ،  فاقد امکانات زیربنایی و خدمات عمومی بوده که از قضا هزینه برتر از ساخت خود مسکن مهر بوده است.

موضوعی که داد متقاضیان مسکن مهر را درآورده و سبب شده تا آنها برای پیگیری مطالبات معوق خویش اعم از "افزایش چندین باره قیمت"،"تاخیر در تحویل مسکن مهر" و "فقدان امکانات رفاهی"، راهی  جز تجمع در مقابل عمارت بهارستان نیابند.

اما قایم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر،  راکد ماندن مسکن مهر در دولت یازدهم را  رد کرده، هر چند که  نتایج یک بررسی نشان داده که  این طرح از تاخیر جدی در پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است.

آمارها بیان می دارند که  یشرفت فیزیکی  طرح های مسکن مهر در سال گذشته  از رقم  ۵ درصد تجاوز نکرده که این یعنی یک  شکست سنگین برای وزارت راه و شهرسازی در  راهبری و به اتمام رساندن مسکن مهر در  سال گذشته.

اتفاقی که باعث شد  وزارت راه و شهرسازی برای بار سوم به پایان بردن طرح مذکور را به سال بعد موکول سازد.

تا اینجای کار پیشرفت فیزیکی  طرح مسکن مهر از ۹۱  درصد عبور نکرده، رقمی  که در سال  قبلتر آن یعنی در سال  ۹۳ به ۸۷ درصد رسیده و این امر مبین آن است که در سال گذشته پیشرفت فیزیکی مسکن مهر فقط ۴ درصد بوده است.

هرچند که "عباس آخوندی"، در ابتدای حضور خود در مسند وزارت اه و شهرسازی ، زمان تکمیل کل مسکن مهر را به سال ۱۳۹۴ موکول کرده بود.

از نگاه دست اندرکاران امر،تاخیر جدی  در به اتمام رسیدن مسکن مهر، ناشی از  مخالفت سکاندار این وزارتخانه با اصل ماجرا، یعنی احداث مسکن مهر بوده که بارها حتی، مخالفت خود را با  اجرای طرح علنی کرده است.

رابطه مستقیم کند شدن احداث مسکن مهر با افزایش مستاجرنشینی در کشور

واقعیت این است که تاخیر در به سرانجام رساندن مسکن مهر فقط به سرنوشت خریداران مسکن مهر گره نخورده بلکه تاثیرمنفی در قد واندازه ملی هم داشته است.

در حالیکه در پایان دولت قبل، درصد خانوارهای دارای خانه ملکی به رکورد 68.4 درصد رسیده بود، با روی کار آمدن دولت روحانی، این رقم تنزل یافته است. درسال اول دولت یازدهم (1392) درصد خانوارهای دارای خانه ملکی با بیش از 4 درصد کاهش نسبت به پایان دولت دهم به 64.2 درصد رسید. در سال ۹۳ نیز 56.6 درصد خانوارها دارای خانه ملکی بودند که نسبت به پایان دولت قبل، نزدیک به 2.8 درصد کاهش نشان می‌دهد.
با کاهش درصد خانوارهای دارای خانه ملکی، میزان خانوارهای ساکن مسکن‌های اجاری و رهنی در دولت یازدهم روند صعودی داشته است.

در حالی که در دولت قبل، تعداد خانوارهای مستاجر با یک روند نزولی نسبی مواجه شد و در پایان دولت دهم (سال 1391) به 21.7 درصد کاهش یافت، در 2 سال اول دولت یازدهم دوباره بر حجم خانوارهای مستاجر افزوده شده است. در سال اول (1392) بیش از 25.9 درصد خانوارها اجاره‌نشین بودند که نسبت به دولت قبل بیش از 4 درصد رشد نشان می‌دهد.

در سال گذشته نیز 24.3 درصد خانوارها اجاره‌نشین بوده‌اند که نسبت به پایان دولت قبل 2.6 درصد افزایش یافته است. از آنجا که اقشار پولدار جامعه ذاتا مشکل مسکن ندارند و معمولا چند خانه ملکی دارند، تغییر در نسبت‌های خانوارهای دارای خانه ملکی یا اجاره‌نشین در کل کشور، مستقیما به تغییرات در سطوح اقشار متوسط و کم‌درآمد مربوط است.

بنابراین روند نزولی کاهش خانوارهای اجاره‌نشین در دولت دهم را می‌توان به اجرای طرح مسکن مهر نسبت داد که سبب شد بخش قابل توجهی از اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، خانه‌دار شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان