اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. فروردين 1396 - 4:09   |   کد مطلب: 24663
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: اگر بخواهیم ریل رادر اولویت قراردهیم باید مردم در نزدیکترین نقطه زندگی خود به ریل دسترسی داشته باشند و ایستگاه راه آهن شهر همدان باید به کنار ترمینال اتوبوس ها انتقال یابد.

به گزارش صبح الوند، عباس آخوندی  در شورای حمل ونقل و مسکن استان همدان با بیان اینکه باید همه توان خود را  در جهت توسعه ایران به کار ببریم گفت:  در هرصورت شرایط کشور بسیار خطیر است از یک طرف بحث توسعه و ارتقای سطح زندگی مردم یک خواسته اصلی است از سوی دیگر تمام  جامعه جوان و رسیده به سن اشتغال  هستند و از سوی دیگر هم کشور مثل همیشه دارای یک سری محدودیت ها است که باید به آنها توجه کرد و با همه این حرف ها تلاش کردیم اقدامات خوبی صورت گیرد.

 

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه حمل ونقل گفت: حوزه حمل و نقل در ایران به شدت خودرو محوراست و همه چیز متکی به خودرو هست و در آن سهم حمل و نقل  عمومی و حمل و نقل ریلی  سهم محدودی است.

 

وی تصریح کرد: در سال گذشته فقط بیش از یک میلیون خودرو به تعداد خودروهای ایران اضافه شد و میزان خودروها  در ایران از 19 میلیون عبور کرد و اینها نشان میدهد چقدر در این کشور بحث خودرو مهم است.

 

آخوندی  افزود: اگر بخواهیم به سمت حفاظت از محیط زیست و  صرفه جویی در مصرف انرژی پیش رویم  باید یک جهت گیری بنیادین به نفع  ریل داشته باشیم و این تغییر مسیر کار ساده ای نیست هم سرمایه گذاری بسیار زیادی می خواهد و هم اساسا روی الگوها و رفتارهای ما باید یک تاثیرات جدی تری بگذارد.

 

 

*مردم در نزدیکترین نقطه زندگی خود به ریل دسترسی داشته باشند

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین بحث در خصوص ریل این است که شهرساری ما باید با ریل از نو آشتی کند زیرا مردم در شهر زندگی میکنند اگر بخواهیم ریل را در اولویت قراردهیم باید مردم در نزدیکترین نقطه به زندگی به ریل دسترسی داشته باشند.

 

 

وزیر راه و شهرسازی  با انتقاد از اینکه در استان همدان ایستگاه راه آهن از شهر دور است گفت: در استان همدان که نگاه می کنید می یینید علی رغم اینکه بیش از هزار میلیارد تومان برای خط ریلی همدان -تهران هزینه شده است  ولی ایستگاه در 15 کیلومتری شهر است.

 

وی تصریح کرد: اساسا باید ذهنیت ما  نسبت به موضوع حمل ونقل عوض شود و در این خصوص فقط اعتبار نیست علاوه بر اعتبار یک مقداری نظام برنامه ریزی و رفتاری ما باید عوض شود.

 

*ایستگاه راه آهن در بهترین نقطه شهر باشد

آخوندی  با بیان اینکه ایستگاه راه آهن باید در بهترین و ایمن ترین نقطه شهر باشد افزود: باید ایستگاه راه آهن را  در داخل شهر بیاوریم و وصل کرد به سیستم حمل و نقل جاده ای که در واقع به صورت مکمل همدیگر عمل بکنند و کسی که می اید ترمینال اتوبوس سوار قطار شود و به سمت مقصد برود.

 

وی با بیان اینکه از حمل و نقل جاده ای باید به سمت حمل و نقل ریلی برویم گفت: نکته مهم در این  بحث فقط شهرسازی نیست دیگری بحث حومه است و  قاعدتا ما باید بتوانیم بین همدان و شهرهای پیرامون امکان رفت و آمد ریلی را داشته باشیم.

 

وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه سرعت رشد وسایل نقلیه از سرعت رشد جاده ها  همواره بیشتر است گفت: بنابراین نهایتا باید به سمت تغییر الگوی مصرفی که یک بخش نیاز به تغییر رفتار  نظام برنامه ریزی و حتی نظام سیستم حمل ونقل دارد یعنی اتفاقات بسیار زیادی باید توی این راه رخ بدهد تا ما بتوانیم از جاده به سمت ریل برویم.

 

*ایستگاه راه اهن همدان به کنار ترمینال اتوبوس انتقال یابد

وی با اشاره به اینکه راه آهن همدان-تهران در اردیبهشت ماه افنتاح خواهد شد گفت: بعد از افتتاح بلافاصله ایستگاه اصلی را که باید کنار ترمینال اتوبوس های شهر همدان باشد را  شروع خواهیم کردیم تا به تدریج بتوانیم شبکه ریلی را توسعه دهیم و مراکز سکونتگاهی ما به ریل دسترسی داشته باشند.

 

آخوندی با بیان اینکه رکوردهای ریل گذاری خیلی برای ما خوشحال کننده است گفت: دیروز پنج  هزار و شصد متر ریل گذاری در سرتاسر پروژه های ایران صورت گرفت.

 

وی با اشاره به هزینه های میلیاردی در حوزه حمل و نقل گفت: در این حوزه رفتن به بخش خصوص خیلی مهم است و در حوزه هوا در آخر سال گذشته سه فرودگاه را با بخش خصوص مجوز سرمایه گذاری گرفتیم و حتی اگر در همدا ن کسی در ترمینال حجاج علاقه مند به سرمایه گذاری خصوصی بود ما استقبال می کنیم .

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حوزه هوایی  چند اقدام اساسی صورت گرفت است  افزود: خوشبختانه قرارداد 200 هواپبما  در جهت نوسازی ناوگان هوایی را امضا کردیم و اخیرا  بیست هواپیمای جدید را برای هواپیماهای برد کوتاه امضا کردیم که خورند برای توسعه مناطق محروم تر و برای  پرواز در فرودگاه های گوچک است.

 

 

وی در خصوص  نوسازی ناوگان جاده ای و کامیون ها گفت: ما در این خصوص  تسهیلات بانکی را به کمتر از 9 درصد برسانیم و 9 درصد پایین ترین نرخ تسهیلات بانکی است و اگر بخواهیم در این زمینه دچار فرایند چانه زنی شوید بقیه استان ها کارشان را می کنند.

 

 

آخوندی در خصوص بحث مسکن گفت: در بحث مسکن سه گروه را هدف گذاری کردیم یکی خانه اول ها هستند گروه دوم افرادی که در بافت های فرسوده شهر ها هستند و گروه سوم افرادی که در حاشیه شهرها زندگی میکنند

 

وی اظهار کرد: در خصوص مسکن دو  راه حل بنیادی داشته ایم اول  قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند و دیگری تسهیلات بود که در مراکز استانها برای یک نفر 60 میلیون تومان و برای زوجین 120 میلیون تومان ظرف همین سه سال تسهیلات پرداخت شد.

 

*پس اندازکنندگان مسکن به بیش از 155 هزار نفر رسیده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمرکز بر روی قدرت خرید مردم سبب نمایان شدن متقاضیان واقعی مسکن شد گفت: هم اکنون تعداد پس اندازکنندگان مسکن به بیش از 155 هزار نفر در سرتاسرایران رسیده است.

 

وی افزود: اینها مسکن هایی هست  که  واقعی است و مسکنی نیست که فقط بسازند و در برابر هر کدام تقاضای واقعی نهفته است .

 

*دو میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد

آخوندی  با بیان اینکه در سال 95 تعداد خانه های خالی در ایران بیش از دو میلیون است گفت:  امسال میزان تسهیلات از 22 هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد و این تسهیلات  برای متقاضی واقعی و نه برای سوداگرن ساختمان است.

 

وی در پایان تصریح کرد: تمام سیاست ها را متمرکز کردیم که از منابع ملی ایران حراست و مانع  هدررفت منابع ملی نشویم و خوشبختانه اتفاقات خوبی رخ داده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان