به گزارش صبح الوند به نقل از روابط عمومي شوراي اسلامي شهر همدان، رئيس كميسيون خدمات شهري، حمل و نقل و ترافيك و محيط زيست شوراي اسلامي شهر همدان در اين بازديد با اشاره به فرسودگي اتوبوسهاي شهر اظهار كرد: برآورد به روزرساني ناوگان اتوبوسراني همدان در امر اجراي خطوط بي آر تي، نوسازي و بازسازي حدود 600 ميليارد ريال است.
كامران گردان با اشاره به وجود تعداد 240 دستگاه اتوبوس شهري همدان گفت: در حال حاضر 70 دستگاه از اين خودروها به دليل مشكلات فني و فرسودگي غيرفعال هستند كه با اين شرايط سرويسدهي به شهروندان مطلوب نخواهد بود.
گردان اتوبوسهاي غيرفعال را سرمايههاي راكد دانست و افزود: اين سرمايهها در حال از بين رفتن هستند كه بايد با نوسازي و بازسازي به شبکه ناوگان حمل و نقل عمومي بازگرداند.
وي اضافه كرد: بازسازي و نوسازي ناوگان اتوبوسراني در كاهش زمان توقف در ايستگاهها و جلب رضايت شهروندان بسيار مؤثر است.
رئيس كميسيون خدمات شهري شوراي اسلامي شهر همدان با تأكيد بر اولويتبندي اتوبوسهاي قابل تعمير براي بازسازي، يادآور شد: سازمان اتوبوسراني شهرداري بايد برنامه زمانبندي مناسبي براي منابع سه ساله دستگاههاي خود تدوين كند تا ديگر با اينگونه مشكلات در سالهاي آينده مواجه نشود.
گردان در ادامه بر برگزاري برنامه آموزشي براي رانندگان ناوگان اتوبوسراني جهت افزايش بهرهوري تأكيد كرد و افزود: علاوه بر اين رانندگاني كه كارآيي و عملكرد خوبي دارند نيز بايد مورد تشويق قرار گيرند.
وي بر نظافت اتوبوسها تأكيد كرد و افزود: از ظرفيت اتوبوسها در زمينه آموزشهای شهروندي ميتوان استفاده كرد.
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر همدان نيز بر اختصاص بخشي از بودجه شهرداري براي نوسازي و بازسازي سيستم اتوبوسراني شهر تأكيد كرد و گفت: هزينه براي ناوگان حمل و نقل عمومي هدر رفت بودجه نيست بلكه نوعي سرمايهگذاري محسوب ميشود.
محمد تبريزي اختصاص بخشي از بودجه شهرداري براي حمل و نقل و ترافيك را اقدام با ارزشي دانست و اضافه كرد: همچنين تعمير و نگهداري دستگاههاي اتوبوسراني اقدام بسيار مهمي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.
تبريزي با اشاره به غيرفعال بودن 70 دستگاه از اتوبوسهاي شهر خطاب به مديريت سازمان اتوبوسراني شهرداري همدان تأكيد كرد: 20 دستگاه از اين خودروها بايد تا شنبه هفته آينده 24 خرداد ماه جاري ضمن بازسازي فعال شده و وارد شبکه حمل و نقل عمومي شود.
وي همچنين اضافه كرد: خودروهايي كه توسط سازمان اتوبوسراني از بخش خصوصي مجدداً خريداري ميشود نيز بايد با تخصيص اعتبار ضمن تعمير، هر چه سريعتر به خطوط حمل و نقل عمومي شهر اضافه شود.
رئيس كميسيون اقتصاد، سرمايهگذاري و گردشگري شوراي اسلامي شهر همدان هم ناوگان اتوبوسراني شهر را معرف و آينه تمامنماي مديريت شهري دانست و گفت: توجه هر چه بيشتر به اين حوزه، خدمترساني بيشتر به طبقه محروم و رضايتمندي شهروندان را به دنبال دارد.
علي رضايي با بيان اينكه ناوگان اتوبوسراني ظرفيت بسيار مناسبي براي اطلاعرساني و آگاهيهاي شهروندي است، اظهار كرد: توجه به بهداشت و محيط شهري امري ضروري است كه مديريت شهري در اين زمينه بايد اهتمام ورزد.
رضايي با اشاره به اينكه كمك استانداري بايد جزو راهبردهاي شورا و مديريت شهري در حمل و نقل عمومي باشد، افزود: لازم است مطالبات شهرداري همدان از دستگاههاي اجرايي جهت خدمترساني بهتر به شهروندان هر چه سريعتر اخذ شود كه اين امر تأكيد و كمك مديريت ارشد استان را ميطلبد.
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي اسلامي شهر همدان نيز بر تعيين تكليف نرخ كرايه اتوبوسها تأكيد كرد و گفت: طرح تبليغات اتوبوسهاي سطح شهر در حال انجام است كه براي هفته آينده تكميل و اجرايي ميشود.
رضا غلامي خجسته از پيگيري كتابخانه داخل اتوبوسهاي شهر همدان خبر داد و افزود: همچنين لازم است براي رانندگان ناوگان اتوبوسراني شهرداري دورههاي ضمن خدمت برگزار شود.
خجسته همچنين كنترل و نظارت بر فعاليت اتوبوسهاي سطح شهر را ضروري دانست.
در ادامه محمدعلي پرزاد عضو شوراي اسلامي شهر همدان به روزرساني اتوبوسها و آموزش رانندگان را بسيار مهم برشمرد و افزود: ناوگان اتوبوسراني يكي از بخشهاي بسيار مهمي است كه مستقيماً با مردم در ارتباط بوده، لذا هزينه و تلاش بيشتر در اين حوزه اثرات مؤثري را در شهر خواهد داشت.
پرزاد راهاندازي خطوط بيآرتي را در كاهش معضلات ترافيكي مؤثر دانست و افزود: با توجه به اينكه اتوبوس يك وسيله عمومي است بر اين اساس در آموزشهاي شهروندي در خصوص حفظ اموال عمومي ميتوان از ظرفيت آن استفاده كرد.
سيد احمد حسنيحلم عضو ديگر شوراي اسلامي شهر همدان هم كاهش مدت انتظار در ايستگاههاي اتوبوس را از مطالبات شهروندان برشمرد و گفت: آموزش رانندگان و تشويق آنها در ايجاد و افزايش انگيزه بسيار مؤثر است.
حسنيحلم با اشاره به اينكه تأمين هزينههاي حمل و نقل عمومي از محل درآمدهاي عوارض است، اظهار كرد: علاوه بر كمك و حمايت مسؤولان استاني و كشوري از شبکه حمل و نقل عمومي، خيرين نيز ميتوانند در اين عرصه وارد شده و مديريت شهري را ياري كنند، چرا كه اين اقدام از موارد تأمين ضرورت و نيازهاي شهروندان است.
در ادامه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري همدان هم به غيرفعال بودن 70 دستگاه از خودروهاي سامانه اتوبوسراني شهر همدان اشاره كرد و گفت: بازسازي اين دستگاهها صرفه اقتصادي را براي شهر به دنبال دارد.
عباس صوفي با بيان اينكه به طور متوسط روزانه 200 هزار نفر سفر توسط ناوگان اتوبوسراني شهر همدان جابجايي صورت ميگيرد، افزود: با راهاندازي خطوط بيآرتي علاوه بر رفع مشكلات ترافيكي و كاهش سفر، نظم جابجايي مسافر نيز ايجاد ميشود.
صوفي اضافه كرد: معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري همدان به دنبال تغيير محسوس در امر داشتن اتوبوسهاي مجهز و مناسب شهروندان است.
وي از مشخص شدن پيمانكار اجراي سيستم بيآرتي و كارت بليت الكترونيكي اتوبوسها خبر داد و اظهار كرد: در حال حاضر كارتهاي بليت الكترونيكي آماده و اطلاعرساني آن نيز شروع شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري همدان با اشاره به اينكه راهاندازي خطوط بيآرتي نيازمند تأمين 60 دستگاه اتوبوس است، افزود: در اين زمينه بايد از هم اكنون اقدامات لازم را انجام داد.
عباس صوفي در پايان ضمن تأكيد بر به روزرساني ناوگان اتوبوسراني شهر اضافه كرد: امسال 100 ايستگاه و سايبان اتوبوس در نقاط مختلف شهر ايجاد ميشود.
عباس مرادي مديرعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري همدان نيز به روزرساني سيستم اتوبوسراني را منوط به توجه و كمك شورا و مسؤولان ارشد استان دانست.
گفتني است در اين بازديد اعضاي كميسيون خدمات شهري، حمل و نقل و ترافيك و محيط زيست شوراي اسلامي شهر از بخشهاي مختلف سازمان اتوبوسراني شامل انبار، تعميرگاه و پاركينگ خودروها بازديد كردند.
دیدگاه شما